Efter en mild vinter er det stadig en god idé at få efterset bilen, så den er klar til foråret. Centerleder Christian Overbeck fra Euromaster giver sine bud på, hvad man skal være særlig opmærksom på. På trods af den generelt milde vinter er der ifølge centerleder Christian Overbeck fra Euromaster stadig en række gode råd, som det er værd at følge som bilist. For at sikre en god totaløkonomi er der en række faktorer, man skal have styr på. Blandt andet er det en god idé at få kontrolleret bremserne efter en lang, slidsom vinter. Hvis man ikke får serviceret bremserne på bilen, kan man om kort tid stå med en betydeligt større regning end ellers, forklarer Christian Overbeck.
Selvom man er opmærksom på larm fra bremserne, kan det være svært at vide, om de er i den rette tilstand. Samtidig er det også en god idé at få håndbremsen efterset oven på vinteren, fortsætter han.
Fugtig vinter hård ved elinstallationer
Efter en fugtig vinter som den seneste bør man ifølge Christian Overbeck være mere opmærksom på bilens elinstallationer end normalt. Det fugtige vejr har stor indvirkning på de elektriske installationer i bilen. Især tændspoler og pærer kan være fornuftige at få efterset, så du undgår ir og løse forbindelser senere, forklarer han.
Samtidig kommer centerlederen med et råd til de billister, der ikke nåede at få skiftet sommerdækkene ud med vinterdæk i løbet af vinteren. Med snavsede veje er der risiko for, at de sommerdæk, man har haft på det seneste år, kan være slidt betydeligt mere, end man skulle tro. Det er derfor en god idé at få kontrolleret dækmønsteret, siger Christian Overbeck.
Dækeftersyn sikrer god brændstoføkonomi
Ud over det generelle dækslid er forårsklargøringen også en kærkommen mulighed for at tjekke, om slitagen er ens på hele dækfladen. Ellers kan det være et tegn på, at styretøjet er slået skævt eller indstillet forkert, og især dårlig sporing går ud over totaløkonomien.
Hvis bilens dæk er dårligt sporet, har det stor betydning for brændstoføkonomien, men også for lavt dæktryk suger tanken hurtigere tom. Potentielt er hængende bremser den største synder i bilens brændstofregnskab. Men som regel vil man hurtigt opdage, at der er noget galt, hvis bremsen hænger, så derfor er det vigtigst at have fokus på dækkene, fortæller Christian Overbeck.
For de bilister, hvor totaløkonomi betyder meget, er det helt oplagt at følge rådene for at få bilen til at køre længst muligt på brændstoffet. Især de bilister, der de senere år har købt minibiler, har jo vist interesse for at spare penge, så derfor er det smart at få mest muligt ud af bilernes store potentiale for at spare på de dyre benzindråber, fortsætter han.
Overvej motorrens
Efter at have kontrolleret dækkene er det ifølge Christian Overbeck en god idé at se motoren efter. Samtidig bør man få skiftet olie, men ny olie gør det ikke alene. De mange additiver, man i dag bruger for at få bilerne til at køre længere på literen, kan være farlige for motoren. Derfor kan det ved olieskift være værd at overveje at få renset motoren. Det giver bedre køreegenskaber og brændstoføkonomi, siger han.
Ifølge centerlederen skal især ejere af dieselbiler, der generelt kører korte ture, være påpasselige med at få renset motoren. Ellers kan motoren "slamme" til, og regningen for en reparation kan lyde på mange tusinde kroner. Hvis man har en ny bil og kører lange ture, kan man nøjes med at skifte olie for hver 30.000 kilometer, mens intervallet for gamle biler nærmere er 10.000-15.000 kilometer.
Tjekliste: Sådan får du bilen i topform inden foråret
Bremserne bør skilles ad og smøres, og håndbremsen justeres.
Tjek om tændspoler, lygter og andre elektriske installationer har taget skade af den fugtige vinter.
Kør på de rette dæk til årstiden. Tjek lufttrykket, om slitagen er ens over hele dækfladen, samt om sommerdækkene er brugbare.
Overvej motorrens, når du skal have skiftet olie.
Spørg din lokale fagmand til råds. Ofte er det muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb.
Fakta: Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 45 dæk- og autoservicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk. De anførte anbefalinger er generelle, og andre forhold kan være aktuelle for dig og din bil. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale autoværksted eller dækcenter.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, elbil, bilen, økonomi, regnskab, elbiler, benzin, penge, brændstof, bremser, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar