Bilister og motionscyklister oplever, at konflikterne er optrappet på landevejene. Derfor går en række organisationer nu sammen om at skabe bedre stemning og mere tryghed på vejene. Råb, fuck-fingre og trusler er efterhånden normalt, når bilister og motionscyklister skal færdes på de samme veje. Det viser en ny undersøgelse om trafikkultur, som Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union, Dansk Triatlon Forbund, DGI, FDM og Rådet for Sikker Trafik har foretaget blandt bilister og motionscyklister. Begge trafikantgrupper giver i undersøgelsen udtryk for, at der ikke bliver vist hensyn nok i trafikken. To tredjedele mener endda, at antallet af konflikter mellem de to grupper er steget de seneste fem år.
Og konflikterne har i flere tilfældet ført til situationer, hvor personen bag cykelstyret eller rattet har oplevet at være udsat for vejvrede. Mere end halvdelen af motionscyklisterne svarer, at de har været udsat for vejvrede indenfor det seneste år. Det har ført til, at næsten hver tredje motionscyklist ikke føler sig tryg i trafikken.
"Baggrunden for undersøgelsen var en række alvorlige episoder i trafikken, der sidste år fik de seks organisationer til at undersøge, om der var en særskilt udfordring i forhold til vejvrede mellem motionscyklister og bilister. Resultatet af spørgeskemaet viser desværre, at der er behov for at genfinde den gode trafikånd, da alt for mange oplever konflikter. Derfor vil vi nu samarbejde for en bedre trafikkultur målrettet bilister og motionscyklister imellem, hvor vi vil minde om, at god trafikkultur også er en del af færdselsloven", lyder det fra organisationerne bag undersøgelsen, der offentliggøres samtidig med, at foråret atter lokker mange motionscyklister ud på vejene.
Organisationerne har derfor givet hinanden håndslag på i samarbejde at iværksætte en række kampagneinitiativer de kommende år.
"Der er en bekymrende tendens, og den skal vendes. Mere end hver fjerde af de adspurgte giver udtryk for, at de selv har udtrykt vejvrede, hvilket i vores optik er alt for mange. Heldigvis er det primært verbalt, men krigen på vejene skal stoppes nu, inden vejvreden eskalerer til mere alvorlige og håndfaste metoder", lyder det samstemmigt fra organisationerne.
Undersøgelsen peger også på en række årsager, som er med til at udløse vejvreden. Motionscyklister er mest irriterede over, at bilister kører for tæt på dem, dytter og ikke viser hensyn. Omvendt er bilisterne meget trætte af cyklister, der fylder for meget på vejen og ikke overholder færdselsloven. Hver femte af motionscyklisterne er i øvrigt enige i, at de fylder for meget.
Undersøgelsen er foretaget blandt 2.954 trafikanter, hvoraf et flertal både er motionscyklister og bilister. Vejvrede er i undersøgelsen defineret ud fra Det Kriminalpræventive Råds definition, som er: Man udsættes for vejvrede, hvis man bliver råbt af, får fingeren, bliver truet af en medtrafikant, eller får slag eller spark på sit køretøj.
Udtalelser fra organisationerne bag undersøgelsen:
Cyklistforbundet, Klaus Bondam, direktør:
"Undersøgelsen viser ikke så overraskende, at motionscyklister og bilister desværre har alt for mange dårlige oplevelser med hinanden på landevejene. Adfærden skal ændres, så begge parter kører både mere hensigtsmæssigt og hensynsfuldt. Men der når vi kun hen, hvis begge parter starter med at anerkende hinandens ret til at færdes på vores fælles veje. Vi skal jo være der alle sammen."
Danmarks Cykle Union, Brian Samuelsson, projektleder:
"Danmarks Cykle Union har et stort ønske om at nedbringe konfliktsituationer i trafikken, som enkelte af vores medlemmer, og øvrige cykelryttere i landet, er medvirkende til at forårsage. Ude på vejene har vi alle et ansvar, uagtet om vi kører på to eller flere hjul. Et ansvar som vi med dette samarbejde ønsker at sætte en tyk streg under."
DGI, Ulrich Gorm Albrechtsen, idrætskonsulent i DGI Cykling:
"I takt med at væksten i motionscykling fortsætter, har DGI Cykling et højt fokus på netop sikkerhed i trafikken. Vores uddannelser af for eksempel holdkaptajner, der i cykelklubber og foreninger skal stå for sikkerhed og adfærd, udrulles i stor stil over hele landet her i foråret, ligesom en kommende kampagne i samspil med Danmarks Cykle Union under titlen GO STIL vil sætte fokus på, hvordan vi som cyklister skal opføre os i trafikken. Men vi kan ikke løfte det alene, derfor er vi glade for det brede samarbejde omkring dette vigtige emne."
FDM, Torben Lund Kudsk afdelingschef i FDMs økonomisk politisk sekretariat:
"Det er vigtigt, at der er plads til alle på vejene, og at vi får en bedre trafikkultur. Selv om man føler, at cyklister ikke overholder færdselsreglerne og trækker nok ind til siden, så er motionscyklister stadig bløde trafikanter. Bilister skal derfor vise ekstra agtpågivenhed i trafikken, også selv om den anden part måske ikke viser hensyn. Det er ikke god trafikkultur at udsætte andre for fare ved at køre for tæt på."
Rådet for Sikker Trafik, Søren Troels Berg, specialkonsulent:
"Der opstår desværre alt for ofte farlige situationer, når bilister og motionscyklister skal deles om vejen. Det er vigtigt, at såvel bilister som cyklister er opmærksomme på, at der skal være plads til alle. Så cyklister: Sørg for at give plads, så bilerne kan overhale. Og bilister: Vær opmærksomme på, at motionscyklisterne kører hurtigt, vent med at overhale, til der er plads, og hold god afstand til dem under overhaling".
Læs mere her
tags: Danmark, Bond, direktør, Klaus Bondam, politi, økonomi, uddannelse, færdselsloven, trafikken, cyklist, landevej, FDM, organisation, projektleder, Triatlon,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar