torsdag den 30. april 2015

På fire og to hjul rundt om et par skarpe hjørner

Adm. direktør Georg Nielsen kan torsdag den 1. maj fejre 10 års jubilæum hos Continental Dæk Danmark A/S. For nylig rundede han 50 år, hvor dagen blev fejret under private former. Jubilæet markeres derimod ved en reception fredag den 23. maj kl. 13-17 på Brøndby Stadion i Michael Laudrup Lounge, hvor kunder og forretningsforbindelser er velkomne Med baggrund i en række ledende salgs- og marketingjobs i Danmark og udlandet, der blandt andet har budt på næsten tre års udstationering i Fjernøsten, tiltrådte Georg Nielsen den 1. maj for 10 år siden jobbet som administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

Trods finanskriser og udfordringer for bilindustrien har det danske selskab i perioden formået at øge omsætningen, indtjeningen og styksalget - og dermed vinde markedsandele. Omsætningen i Danmark er øget med mere end 50% under Georg Nielsens ledelse og ligger i dag i på mere end 300 millioner kroner – vel at mærke med stort set samme bemanding, som da han tiltrådte.

- Verdens bedste produkter og verdens bedste medarbejdere, udbryder Georg Nielsen spontant, når man spørger ham om, hvordan det kan lade sig gøre at vækste så markant i et presset marked, hvor mange andre virksomheder har oplevet store udfordringer.

Stabilitet er grundlaget for udvikling

Georg Nielsen er trods sin salgs- og marketingbaggrund i den internationale farve- og lakindustri ikke meget for at sætte sig selv i fokus. Derfor blev hans 50 års fødselsdag i januar holdt under private former og blev efter hans eget ønske heller ikke markeret offentligt.

Det gør hans 10 års jubilæum til maj til gengæld, for Continental er både internationalt og i Danmark kendt for en god medarbejderkultur og for at tilbyde gode karrieremuligheder for de, der ønsker at udvikle sig selv og koncernen fra dén plads, de hver især udfylder.

- Udover at kunne tilbyde gode produkter og god service til kunderne, så er stabilitet i økonomien og i en organisation jo forudsætningen for at kunne udvikle, understreger Georg Nielsen, der også tilskriver koncernens brede vifte af spændende og innovative løsninger en stor del af æren for, at han nu selv bliver jubilar i en virksomhed, der i disse år producerer 10 og 20 års jubilarer på stribe.

Investeringer i fremtiden

Ikke alene en stabil organisation er vigtig for at kunne udvikle en virksomhed. Også god lønsomhed er nødvendig for at kunne stå imod i krisetider og lavkonjunkturer og på at kunne investere i nye produktionsmetoder og produkter.

- Evnen til at kunne vokse selv i krisetider dokumenterer, at fokus på kvalitet belønnes af markedet. Lønsomhed ikke noget, man skal skamme sig over, det er simpelthen forudsætningen for at kunne investere i fremtiden, understreger Georg Nielsen, der i markedsføringen af Continental produkter konsekvent selv slår på det kompromisløst høje kvalitetsniveau, der gennem flere årtier har sikret koncernen topplaceringer i den ene dæktest efter den anden både i Danmark og i udlandet.

Toneangivende inden for dæk og elektronik

Ikke alene motorjournalisterne og forbrugerne kvitterer for investeringerne i nye produkter. Også bilproducenterne bakker i stigende omfang op om det tyske dæk-mærke, der i disse år investerer massivt i produktionsanlæg i flere europæiske lande samt i de såkaldte BRIK-lande og i USA.

Omkring hver tredje fabriksnye bil, der ruller ud fra et samlebånd i Europa har således dæk fra Continental monteret. Også elektronikken, som de moderne biler er spækket med, kommer i vid udstrækning fra den gigantiske koncern, der i 2013 anvendte 15 milliarder kroner på Research & Development, hvilket er 750 mio. kroner mere end året før. Altså en massiv satsning på udvikling af både dæk og elektronik til bil- og transportindustrien.

Kun Continental udvikler og producerer inden for begge forretningsområder. Derfor kan Georg Nielsen se tendenserne med øget fokus på sikkerhed meget tydeligt, fordi de er meget parallelle inden for både elektronik og dæk.

Trafiksikkerhed er fællesnævneren

- Continental er jo meget mere end dæk. Koncernen udvikler og producerer også alle mulige former for sikkerhedssystemer. De mest kendte er ABS og ESC, men i de seneste år har nye løsninger som automatisk nedbremsning for at undgå ulykker, Pedestrian Protection System, advarsel om afstand til forankørende, information om dæktryk via apps på mobiltelefonen, parkeringssensorer samt telefonopkald til alarmcentral og positionsbestemmelse af forulykkede biler og en stribe andre opfindelser vundet frem, fortæller Georg Nielsen.

Efterspørgslen stiger

Den avancerede bilteknologi, der kun fandtes i de eksklusive biler for eksempelvis 5-10 år siden, er nu også tilgængelig selv i de mindste biler, hvor væksten i bilsalget finder sted i disse år. Bilproducenterne har taget mulighederne til sig i stor stil og markedsfører sig aktivt på det.

- Hvis man kigger på, hvor mange biler, der havde sikkerhedssystemer for fem år siden, og sammenligner det med i dag, så er udbuddet steget, siger Georg Nielsen og fortsætter:

- Det samme har interessen og efterspørgslen fra forbrugernes side. Danskerne har mere og mere fokus på sikkerhed. Det kan vi blandt andet se inden for dækområdet, fordi ca. 80% af bilisterne skifter mellem vinterdæk og sommerdæk og dermed er bevidste om at vælge dæk med de rigtige sikkerhedsegenskaber efter årstiden og temperaturen.

Positiv udvikling

- Hos Continental hilser vi udviklingen særdeles velkommen. Jo flere forbrugere, der er bevidste om sikkerhedsteknologi i bilerne, desto færre ulykker og tilskadekomne vil der alt andet lige ske. Og dét er jo netop formålet med produkterne og løsningerne, uanset om der er tale om dæk eller elektronik.

Resultater gennem samarbejde

Under Georg Nielsens ledelse har det danske selskab ændret go to market-strategi, hvor distributionen af koncernens dækprodukter bl.a. er moderniseret. Gennem et effektivt grossist- og forhandlernet dækkes Danmark bedre end for 10 år siden, så både professionelle og private forbrugere har lettere adgang til produkterne over hele landet.

- Dermed kan flere bilister og chauffører komme sikkert frem til destinationen, som Georg Nielsen siger med sit sædvanligt gode humør, og tilføjer så i en mere alvorlig tone:

- Resultaterne skaber vi jo ikke selv. De nås ved et stærkt samarbejde med vores samarbejdspartnere, hvor vi hver især løfter vores del af opgaven. Mens forhandlerne håndterer kunderådgivningen helt ude i fronten, bakker vi dem op med massiv support lige fra besvarelse af tekniske spørgsmål til informationsmaterialer med tekniske testresultater og marketing-materialer såsom annonceskabeloner, udstillingsdisplays, indrykningsplaner og andre ting, der gerne skulle gøre det attraktivt at være forhandler af Continental-koncernens produkter såvel til personbiler som til varevogne, lastbiler, busser og industrien, fastslår Georg Nielsen, der tydeligvis bruger sin salgs- og marketingbaggrund aktivt i ledelsen af Continental-koncernens danske selskab.

Privatlivet og fritiden

Privat bor Georg Nielsen i Hillerød med sin kone Gitte, der er sygeplejerske, og deres to drenge på 20 og 16 år. I 2008 udlevede de mange familiers drøm om at rive nogle måneder ud af kalenderen og tog af sted til New Zealand og Australien, hvor de rejste 5.000 kilometer rundt på det enorme kontinent. - En oplevelse for livet, har Georg Nielsen siden sagt, når han som tydelig naturelsker begejstret fortæller om sine oplevelser. Senere har feriedestinationerne blandt andet været Korsika, og til sommer står der USA på programmet for familien, der foretrækker at leje en bil og opleve naturen og de lokale steder på egen hånd, når de rejser.
I fritiden har Georg Nielsen i mange år været aktiv i Round Table, indtil han for 10 år siden faldt for aldersgrænsen og dermed kom over i en af X'er klubberne, Round Table X5 i Hillerød.

På motionsplan er Georg Nielsen aktiv på flere fronter. Man kan ofte se ham i og uden for skovstierne i Gribskov enten på sin mountainbike, der naturligvis er monteret med Continental dæk eller i løb. Under ferierejser er det slalomskiene, der trækker.

Så uanset transportformen lever Georg Nielsen helt op til Continental-koncernens nye slogan: "The Future in Motion".

Jubilæumsreception

I anledningen af jubilæet holdes der reception fredag den 23. maj kl. 13-17 på Brøndby Stadion, Brøndby Stadion 30, 2605 Brøndby i Michael Laudrup Lounge, hvor kunder og forretnings-forbindelser er meget velkomne. Af hensyn til de praktiske forberedelser bedes tilmelding foretaget senest den 19. maj på else.sunekaer@conti.de.

Læs mere her

tags: USA, Brøndby, markedsføring, Danmark, euro, 2008, Europa, direktør, bilindustri, Michael Laudrup, lastbil, økonomi, 2013, New Zealand, udland, omsætning, virksomhed, recept, ulykker, bilsalg, teknologi, Australien, Hillerød, journalist, strategi, organisation, Continental, sygeplejerske,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar