søndag den 23. august 2015

Emotion, dynamik og hightech - den nye Audi TT

image description
En moderne klassiker i en helt ny version: På biludstillingen i Geneve er der verdenspremiere på Audi TT/TTS. Tredje generation af den kompakte sportsvogn fascinerer igen med et emotionelt design og dynamiske kvaliteter. Innovative teknologier til drivlinjen samt til betjenings- og visningskonceptet - herunder Audi virtual cockpit - kendetegner den nye Coupé.
Det udvendige design
Da første generation af Audi TT kom på markedet i 1998, var dens design revolutionerende - dens strengt geometriske, formelt lukkede formsprog gjorde den til et ikon med en enorm udstråling. Ved tredje generation af TT har Audi designerne taget mange af disse ideer op igen og sat dem i en ny kontekst, der samtidig er dynamisk og fyldt med facetter.

Fronten på den nye TT er domineret af vandrette linjer. Singleframe-kølergrillen har en meget bredere og smallere udformning end på forgængermodellen, og en kraftig linje deler den i to zoner. Startende ved kølergrillens øverste hjørner strækker skarpe V-formede konturer sig hen over motorhjelmen, der bærer de fire Audi ringe ligesom på super­sportsvognen Audi R8..

De smalle forlygter giver fronten på den nye TT et energisk blik. xenon plus-forlygter er standard, og som ekstraudstyr tilbyder Audi forlygter i LED-teknologi eller i den banebrydende Matrix LED-teknologi, hvor regulerbare enkeltdioder genererer fjernlyset. Begge varianter har inddelinger i forlygterne, der oplyst af lysledere giver et umiskendeligt udseende. Matrix LED-forlygterne består af 12 lysdioder og omfatter endnu en innovation fra Audi: Blinklyset med dynamisk visning lyser op i den retning, som føreren vil dreje i. Det forudseende kurvelys drejer allerede før ratdrejningen lyskeglen ind i svinget - ved hjælp af navigationsdataene.

Også fra siden ses den nye Audi TT's stramme, muskuløse karakter - den har en lav og startklar fremtoning på vejen. Med 4,18 m er Coupé-modellen næsten lige så lang som forgængermodellen; akselafstanden er dog vokset med 37 mm til 2.505 mm - og overhængene er tilsvarende korte. Bredden udgør 1.832 mm - højden er ligesom på forgængermodellen 1.353 mm.

Det smalle rudeparti virker som et selvstændigt element, og et let knæk i den bageste siderude sørger for yderligere spænding. Tankklappen på bilens højre side har en klassisk rund udformning og er omkranset af skruer. Den åbnes med et let tryk på TT-logoet. Også denne udformning minder om den første TT-generation. Til gengæld er det nyt, at der ikke længere er noget tankdæksel under klappen. Så er det ikke længere nødvendigt af skrue dækslet af, og tankpistolen kan sættes direkte i tankpåfyldningsstudsen - på samme måde som i motorsporten.

Især bagpå understreger de vandrette linjer indtrykket af sportslig bredde på den nye TT. I samspil med LED- og Audi Matrix LED-forlygterne har baglygterne blinklys med dynamisk visning. En anden parallel til forlygterne er inddelingerne i baglygterne, der også her danner udformningen af et dagskørelys - endnu en nyhed fra Audi.
Ved en hastighed på 120 km/t kører en spoiler ud fra bagklappen, og den forbedrer både luftmodstand og downforce.

Betjening og visning
Betjeningskonceptet i den nye TT er nyudviklet helt fra bunden - på baggrund af den konsekvente sportsvognskarakter har alle elementerne fokus på føreren. Der kan vælges mellem to varianter af multifunktionsrattet. I topversionen kan føreren styre næsten alle funktioner via rattet uden at skulle fjerne blikket fra vejbanen.
Den anden betjeningsenhed udgøres af den ligeledes nykonstruerede MMI-terminal på midtertunnelens konsol. To vippeknapper indeholder menuerne navigation/kort, telefon samt radio og medie. På begge sider af den centrale dreje-/trykregulator er der to knapper, der suppleres af en hovedmenu- og en Back-knap. Med den berøringsfølsomme touchpad på oversiden af regulatoren (fra Connectivity-pakken) kan føreren fx angive navigationsdestinationer på en komfortabel måde - MMI touch genkender førerens personlige håndskrift. Desuden er det muligt at scrolle gennem lister og zoome på kort.

Menustrukturen i MMI er orienteret mod en smartphone - inklusive fritekstsøgning. Der er direkte adgang til alle vigtige funktioner. Et særligt højdepunkt er her den direkte MMI-søgning. I forbindelse med navigationen giver den direkte søgning mulighed for straks at kunne skrive løs uden at skulle anvende en fast formular. I de fleste tilfælde er kun fire bogstaver nok til at få vist relevante søgeresultater fra hele Europa. Ved hjælp af de to knapper ved siden af åbnes kontekstafhængige funktioner (højre knap) og optioner (venstre knap). Betjeningskonceptet er let forståeligt - det giver en helt ny "joy of use".

Ud over styringen via betjeningsenheden er der endnu en mulighed i Audi TT: stemmedialogsystemet. Også her går Audi nye veje. I Audi TT anvendes for første gang en naturlig stemmestyring, der giver mulighed for at betjene bilens systemer med enkle kommandoer - som fx "Kør mig til København" eller "Jeg vil gerne tale med Louise" - uden at skulle fjerne hænderne fra rattet.

I stedet for de almindelige analoge instrumenter er den nye TT udstyret med Audi virtual cockpit - det komplet digitale kombiinstrument sætter nye standarder med sine dynamiske animationer og de præcise grafikker. Føreren kan vælge mellem to visningsindstillinger: I den klassiske visning er der fokus på speedometer og omdrejningstæller, mens de virtuelle instrumenter er mindre i infotainment-indstillingen. Det ledige område, der derved opstår, giver masser af plads til andre funktioner som fx navigationskortet.

Med en opløsning på 1.440 x 540 pixels viser den 12,3" store TFT-skærm ekstremt skarpe, brillante billeder. I baggrunden arbejder en Tegra 30-grafikprocessor fra den førende producent Nvidias Tegra-3-serie. Nederst i Audi virtual cockpit vises udetemperaturen, klokkeslættet og kilometertællerne permanent. Samme sted vises også eventuelle advarsels- og anvisningssymboler.

Drivlinjen
Audi tilbyder den nye TT og TTS med tre forskellige 4-cylindrede motorer med turboladning og direkte indsprøjtning, ydelsen rækker fra 184 hk til 310 hk. De to TFSI-benzinmotorer og TDI-motoren kombinerer sportslig kraft med banebrydende effektivitet. Start-stop-system er standard.
Ved introduktionen af TT fås 2.0 TDI med manuel gearkasse og forhjulstræk. Den yder 184 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm. Dermed accelererer den nye sportsvogn fra 0 til 100 km/t på 7,2 sek. og opnår en tophastighed på 235 km/t. Normforbruget ligger på økonomiske 23,8 km/l - det svarer til en CO2-emission på 110 g/km - en ny standard i sportsvognsklassen.

Kendetegnene ved 2.0 TDI omfatter de to balanceaksler i krumtap­huset, de justerbare knastaksler og common rail-indsprøjtningssystemet med et maksimalt tryk på 2.000 bar. Audi TT 2.0 TDI opfylder Euro 6-normen og bærer "ultra"-prædikatet takket være sin store effektivitet.
2.0 TFSI fås i to varianter - med 230 hk i TT og med 310 hk i TTS. Begge varianter kombinerer topmoderne teknologier - den ekstra indirekte indsprøjtning som supplement til den direkte indsprøjtning FSI, Audi valvelift system (AVS) til justering af ventilslaget på udstødningssiden samt en termostyring, der gør brug af et dreje-skyde-modul og en udstødningsmanifold, der er integreret i topstykket.

I Audi TT leverer 2.0 TFSI-motoren et drejningsmoment på 370 Nm fra 1.600 til 4.300 omdr./min. Den accelererer Coupé-modellen med 6-trins manuel gearkasse og forhjulstræk fra 0-100 km/t på 6,0 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t.
For versionen med 6-trins S tronic og firehjulstrækket quattro er tallene for sprinten op til 100 km/t på 5,3 sek., en tophastighed på 250 km/t og 14,7 km/l (159 g CO2 pr. km).

Audi TTS hører til i klassen for højtydende sportsvogne. Den klarer standardsprinten på 4,7 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Dens 2.0 TFSI-motor leverer et drejningsmoment på 380 Nm, som er til rådighed fra 1.800 til 5.500 omdrejninger.



tags: Europa, København, bilen, økonomi, radio, Audi, selvstændig, benzin, 1998, sportsvogn, pistol, teknologi, motorsport, energi, sprog, innovation, komfortabel, gearkasse, udstødning,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar