onsdag den 19. august 2015

Bosch bringer internettet ind i bilen

image description
Bosch nettilslutter bilerne og revolutionerer mobiliteten. En nettilsluttet bil vil altid være en bedre bil. Nettilslutning af bilen er starten på en ny æra – tidligere var en bil isoleret fra omgivelserne, men i fremtiden vil bil og omgivelser arbejde sammen. Vi forbinder den mekatroniske verden med den digitale verden.
For 20 år siden revolutionerede internettet computeren. I de kommende år vil nettet revolutionere bilen. Bosch gør bilerne til en aktiv del af internettet – og giver bilisterne en lang række fordele. En nettilsluttet bil vil altid være en bedre bil, siger Wolf-Henning Scheider fra ledelsen hos Robert Bosch GmbH med ansvar for forretningsområdet Autoteknik. Ved at nettilslutte bilerne øger Bosch komfort, sikkerhed og effektiviteten af morgendagens mobilitet. Samtidig bringer koncernen fascinationen af den digitale verden ud på gaden. Koncernen har tre strategiske mål:

Bosch gør internettet til en intuitiv oplevelse i bilen. Bosch slutter bilerne til internettet og skaber assistentfunktioner med ekstra fordele. Og derudover sammenkobler Bosch bilerne med trafikinfrastrukturen. Nettilslutning er mere end bare at surfe på nettet under kørslen, siger Scheider. Bosch arbejder allerede i dag inden for alle de nødvendige teknologiområder og har allerede bragt de første løsninger i serieproduktion. I fremtiden vil vi se helt nye funktioner. F.eks. vil Augmented Reality i bilen forbinde den virtuelle verden med den fysiske. Forruden bliver bilens centrale display og bringer alle bilinformationer og data om omgivelserne ind i bilistens synsfelt.

1. mål: Internettet kommer ind i bilen
Nettilslutning er på vej til at blive en megatrend i bilindustrien, fordi digitaliseringen ændrer livet for stadig flere mennesker. Også bilen bliver en del af denne digitalisering. Derfor arbejder ingeniørerne fra Bosch på løsninger, der er både intuitive og avancerede. En af disse er MySpin – et system, der integrerer iPhone- og Android-smartphones fuldstændigt i bilen. Mobiltelefonens display vises på bilens hoveddisplay. Det gør brugen af apps i bilen meget nemmere, sikrere og mere praktisk.

Også uden mobiltelefon bringer Bosch internettet ind i bilen. Fremtidens serviceydelser fra Bosch vil spare elbilernes førere for at lede efter ladesteder ved at lede dem direkte hen til ledige ladestationer eller reservere den nærmeste parkeringsplads og lede dem derhen.

Selv drivaggregatet kobler Bosch til internettet. Her er det eHorizon fra Bosch, der danner grundlaget ved at samle årtiers systemkompetence inden for drivaggregater med innovativ softwareprogrammering. Vi forbinder den mekatroniske verden med den digitale verden, siger Scheider. Bosch har tilbudt eHorizon til erhvervskøretøjer siden 2012 for at gøre kørslen homogen og reducere unødvendig acceleration og deceleration. Navigationssoftwaren registrerer f.eks., at der kommer et byskilt efter to kilometers kørsel ned ad bakke og kører strækningen så økonomisk som muligt eller oplader batteriet. Derved kan bilisterne spare op til 15 % brændstof. Fremover suppleres navigationsdataene desuden med aktuelle trafikdata fra internettet, således af bilerne f.eks. kan sætte farten ned i god tid inden en trafikkø. Denne netværksnavigation, hvor bilerne gør brug af data fra internettet, er ikke blot fremtiden for lastbiler, men også for personbiler.

2. mål: Bilen bliver en del af internettet
Men datahovedvejen i bilen er ikke ensrettet. Bilerne vil ikke kun bruge informationerne fra internettet, men også videregive informationer til omgivelserne. Derfor gør Bosch bilerne til en del af internettet. Ved at forbinde bilerne til Cloud ser vi databeskyttelse som et grundlæggende krav.

Fordelene skal langt overstige de potentielle risici, siger Scheider. Til dette formål udvikler Bosch-datterselskabet escrypt sikkerhedsløsninger, der er specielt skræddersyet til biler – et eksempel er her separat kryptering.
Fremover bliver bilerne selv sensorer, der samler informationer om deres omgivelser og udveksler dem med hinanden eller med en server. Disse såkaldte floating car data er både nødvendige til topdynamiske kort og for at forbedre bilens sikkerhed. Mens bilens fører kun ser en kurve, så ved navigationen, at der er isglat eller trafikkø forude. Det betyder, at person- eller lastbiler kan forhindres at komme i et harmonikasammenstød eller køre ind i en kø af biler, der er stoppet op. Systemet kan enten advare bilens fører eller automatisk påbegynde opbremsning. "Nettilslutning er en byggesten inden for automatisering og omvendt", siger Wolf-Henning Scheider.

Der findes allerede nogle områder, hvor biler kommunikerer med omverdenen. Et eksempel er eCall service, der vil blive obligatorisk inden for EU i 2015. Hvis der sker en ulykke, vil bilerne automatisk foretage nødopkald. Dette aktiveres f.eks. af de samme sensorer, der udløser airbaggen. Det kan reducere den tid, det tager for redningsmandskabet at komme frem: 50 % i landområder - og 40 % i bymæssig bebyggelse.
Bosch's rolle går langt ud over teknologien. Virksomheden danner interface mellem ulykke og redningskorps. Bosch-medarbejdere tager sig af nødopkaldene i en alarmcentral for at sikre, at informationerne til redningsmandskabet er hurtige og præcise.

Ud over at være et plus for sikkerheden vil kombinationen af data fra bilen også spare penge – især for virksomheder og flådeudbydere. Med LeasePlan foretager Bosch en nettilslutning af biler og giver derved mulighed for en helt ny form for flådeanalyse. Virksomheden fremmer også løsninger for præventiv vedligeholdelse. F.eks. kan motordata fra en gravemaskine sendes til databaser, analyseres og sammenlignes med et konstant voksende arkiv af data fra lignende køretøjer og belastninger. Bosch kan dermed forudsige, om og ikke mindst hvornår en vigtig komponent når sin slidgrænse, således at komponenten kan udskiftes i rette tid. Hvad angår gravemaskinen, forhindrer dette stilstandstid og sparer mange penge. Fremover er sådanne funktioner også mulige i personbiler. Et eksempel kunne være et sliddisplay for motordele. Det ville få bilisterne til at udskifte en beskadiget del, inden de pludselig strander i vejkanten.

3. mål: Bilen bliver en del af tingenes internet
Bilens tilslutning til internettet går dog langt ud over disse anvendelsesmuligheder. Nettilslutning af bilen er en stor opgave – tidligere var bilen isoleret fra omgivelserne, i fremtiden vil den arbejde sammen med dem, siger Scheider. En hel metropol inkl. infrastruktur kan sammenkobles for at sikre optimal mobilitet. Hvis man f.eks. vil køre fra centrum til udkanten af byen, kan man tage toget i centrum og senere skifte til en delebil. Via Bosch-platforme med serviceformidling kan offentlige transportselskaber, elbil- og elcykeludlejningsfirmaer sammen tilbyde integreret mobilitetsservice.

Allerede nu styres infrastrukturen til store elektromobilitetsforsøg af softwareplatforme fra Bosch. Et eksempel er Hubject - et roamingsystem til ladestationer, der giver kunderne mulighed for at oplade deres elbil på ladestationer, der tilhører forskellige firmaer, og betaling sker nemt via den normale elregning. Men Bosch har også mange projekter ud over elektromobilitet. Truck Secure Parking er f.eks. en online bookingservice for lastbilparkeringspladser langs motorvejen. Alle pladserne har videoovervågning og er forbundet med et Bosch-callcenter, hvilket garanterer sikkerhed for fører og gods.

Bosch arbejder også på at få en hel by over på tingenes internet. Siden midten af november 2013 har der i Monaco været anvendt ny digital netværksteknologi fra Bosch. Projektet giver et glimt af en fremtid, hvor der primært er fokus på mobilitet i den nettilsluttede by. Der er nok af egnede anvendelsesmuligheder – bilisterne kan ledes til nærmeste ladestation, parkeringsplader kan bestilles og betales, alt efter trafiksituationen kan der skiftes til elcykel – og denne udvikling kan registreres i megabyer over hele verden.

Bosch ser derfor et globalt marked for denne nettilslutning af bilerne. Kunder og bilkoncerner over hele verden
beskæftiger sig med nettilslutning af bilerne. Automatiserede og tilsluttede biler kan f.eks. sørge for, at trafikflowet forbedres 80 %, eller de kan garantere ældre mennesker sikker og bekvem mobilitet. Undersøgelser går desuden ud fra, at antallet af trafikdræbte kan reduceres 90 %, hvis bilerne i stigende grad bliver automatiseret. I sine bestræbelser på at slutte bilen til internettet er Bosch ikke blot i tæt dialog med globale bilproducenter, men også med innovative virksomheder inden for andre brancher – i Europa, Nordamerika og Asien.

Internet
Nettilslutning af bilen:
http://bit.ly/1hOJiPH
mySpin – Smartphone-integrering i bilen:
http://bit.ly/1jx0x5A
Elektronisk horisont – forudseende navigation:
http://bit.ly/1gzs5Vj
Intelligent flådemanagement fra Bosch:
http://bit.ly/1fBZsZG
Hubject – Bosch-joint venture som pioner inden for elektromobilitet:
http://bit.ly/MYqbFc
Fremtidens nettilsluttede by:
http://bit.ly/LBAdLd

Video
Nettilsluttet mobilitet:
http://bit.ly/1mvLeLF
Bosch head up display:
http://bit.ly/1fC0hBF
mySpin – Smartphone-integrering i bilen:
http://bit.ly/1fQtYvf
Elektronisk horisont – forudseende navigation:
http://bit.ly/1htV6CE
Automatiseret kørsel hos Bosch:
http://bit.ly/1hlzyJx

###

Autoteknik er Bosch-koncernens største forretningsområde. Ifølge foreløbige regnskabstal bidrog området med 30,7 mia. euro, hvilket svarer til 66 % af omsætningen. Dermed er virksomheden en af de førende leverandører til bilindustrien ((Bemærk: På grund af ændringer i lovgivningen om konsolidering er 2013-resultatet kun delvis sammenligneligt med tallene for 2012). Bosch-Autoteknik har især aktiviteter inden for følgende områder: Indsprøjtningsteknik til forbrændingsmotorer, alternative drevkoncepter, effektive og nettilsluttede biaggregater, systemer for aktiv og passiv køresikkerhed, assistent- og komfortfunktioner, teknik til brugervenlig infotainment og car-to-car kommunikation og koncepter, teknik og service til eftermarkedet. Vigtige innovationer som elektrisk motorstyring, det elektroniske stabilitetsprogram ESP® eller common-rail-dieselteknik kommer fra Bosch.

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Ifølge foreløbige regnskabstal for 2013 havde koncernen ca. 281.000 ansatte og en omsætning på 46,5 mia. euro. (Bemærk: På grund af ændringer i lovgivningen om konsolidering er 2013-resultatet kun delvis sammenligneligt med tallene for 2012). Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Autoteknik, Industriteknik, Forbrugsgoder og Energi- og bygningsteknik. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 360 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2013 anmeldte Bosch omkring 5.000 patenter på verdensplan. Bosch-koncernens produkter og serviceydelser er designet, så de er attraktive og forbedrer livskvaliteten med løsninger, der er innovative og nyttige. På den måde tilbyder Bosch teknologi over hele verden, der er "Invented for life".

Flere informationer på www.bosch.com, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse

Læs mere her

tags: euro, Europa, elbil, internet, bilindustri, lastbil, bilen, økonomi, regnskab, 2013, EU, Asien, Android, elbiler, lovgivning, dræbt, computer, datterselskab, 2012, omsætning, virksomhed, motorvej, penge, teknologi, overvågning, Intel, Mobiltelefon, iPhone, livskvalitet, kommunikation, strategi, brændstof, sprog, Bosch, innovation, Ford, database, elcykel,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar