tirsdag den 7. december 2010

Ny sensor forøger fodgængeres chancer for at overleve en påkørsel

Ca. halvdelen af trafikofrene i de europæiske hovedstæder er fodgængere. Ny tryksensor i kofangeren gør det muligt at mindske den kraft, som en fodgænger rammes med.

Hvert år omkommer ca. 25.000 mennesker i trafikken i Europa. En meget udsat gruppe er fodgængerne. Alene i Tyskland dør 600 fodgængere i trafikken hvert år, og 43 procent af trafikdræbte i de europæiske hovedstæder involverer fodgængere, viser undersøgelse fra 2007.

Ny sensor fra Continental, der består af en ny type luftslange forbundet til to tryksensorer i kofangeren, skal fremover forbedre fodgængernes sikkerhed.

Hæver kølerhjelm på 0,015 sekunder
De nye sensorer registrerer med det samme, hvis en bil påkører en fodgænger. Inden for 10-15 millisekunder løftes kølerhjelmen af særlige løftestænger. Dette skal reducere risikoen for, at en fodgænger dør eller kvæstes alvorligt af at ramme motorblokken, der ligger lige under motorhjelmen. Den ekstra centimeter, der skabes mellem hjelmen og motoren skaber en værdifuld plads, der i betydelig grad skåner fodgængeren, siger Georg Nielsen, adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.

Kollisionssensoren består af en trykslangesensor, der er lagt på tværs af bilens forreste kofanger. Slangen ligger bag en skumblok, der absorberer energi. Standardiserede tryksensorer i hver ende af den luftfyldte trykslange måler eventuelle ændringer. Den samme type sensor anvendes til at aktivere airbags i siderne.

Når et køretøj kolliderer, skaber kofanger og skumblok et pres på slangen, der resulterer i en bølge. To sensorer i enderne af slangen registrerer bølgen og sender signalet videre til en styreenhed i airbaggen. Her identificerer avancerede kollisionsudregninger, i en ny software, der kædes sammen med informationer om bilens hastighed, sammenstødet i løbet af en hundrededel af et sekund, siger Georg Nielsen.

Mærker hvor bilen rammes
Systemet kan desuden måle, hvor bilen rammes, f.eks. forreste højre hjørne eller midt på køretøjet. Dette gør det muligt at aktivere de sikringssystemer, der er mest effektive i ulykker i bytrafik i forhold til bilens hastighed ved ulykken.

Continentals såkaldte trykslangesensor er udviklet i samarbejde med Daimler og kan integreres i alle køretøjer uanset design. Med andre ord skal designere ikke tage højde for, at der skal gøres plads til teknologien, f.eks. hvis en bilmodel skal redesignes.

Mand eller barn
Systemet skal ikke kun leve op til de retlige krav, der beskytter trafikanter til fods, eller standarderne der bruges i Euro NCAP s kollisionstest. Sensorsystemet skal også registrere alle typer påkørsler, uanset om bilen rammer en voksen person eller et barn.

Målingen af personens størrelse bliver dog besværliggjort af, at systemet samtidig skal kunne differentiere mellem en påkørsel af en person og stød, der opstår, hvis bilen bumper ind i kantstenen med den forreste spoiler eller påkører et lille dyr, siger Georg Nielsen.

Faktaboks: Så meget vægter beskyttelse af fodgængere i EURO NCAP-tests
I Euro NCAP s crashtests, som er obligatoriske for alle nye bilmodeller, udgør beskyttelse af fodgængere 20 procent i den samlede vurdering, voksne passagerers beskyttelse 50 procent, børns sikkerhed 20 procent, mens elektroniske systemer som stabilitetskontrol kontrol (ESC) og sikkerhedsselepåmindelser udgør 10 procent. For at et køretøj modtager fem stjerner, hvilket er den højeste Euro NCAP kategori, skal det opnå 60 procent af samtlige mulige point til rådighed indenfor beskyttelse af fodgængere. Særlig betydning er givet til at beskytte hovedet i forbindelse med et sammenstød.

Læs mere her

tags: Europa, direktør, Danmark, euro, Tyskland, bilen, EU, trafikken, dræbt, 2007, crashtest, Euro NCAP, ulykker, teknologi, energi, Continental ,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar