søndag den 5. december 2010

Aktiv bilsikkerhed med ESP

Nu 5 millioner ESP–systemer fra Bosch.

Med den elektroniske køredynamikregulering ESP (Elektronisk Stabilitets Program) har Bosch sat en
ny milepæl, når det gælder aktiv sikkerhed i bilen. Koncernens fabrikker har nu rundet en produktion på 5 millioner ESP–systemer.
ESP er den logiske videreudvikling af ABS og ASR.
Mens ABS forhindrer en blokering af hjulene ved opbremsning, og ASR forhindrer hjulspin ved acceleration, stabiliserer ESP bilen i kritiske situationer.

Målrettet indgreb – uden bilistens hjælp
Denne regulering af kørestabiliteten i kritiske situationer sker ved at ESP–systemet – helt uden bilistens hjælp – foretager et målrettet bremseindgreb, som forhindrer at bilen skrider ud, inden de fysiske grænser overskrides.
Den elektroniske regulering sker på basis af adskillige sensorer i ESP–systemet. Sensorer som registrerer hjulenes omdrejning, bremsetryk, ratvinkel og køretøjets bevægelse om den lodrette akse.
Så snart sensorerne registrerer en begyndende udskridning bremses enkelte eller flere hjul direkte på brøkdelen af et sekund eventuelt ledsaget af indgreb i den elektroniske motorstyring.

De afgørende meter
ESP–systemerne fra Bosch har også andre funktioner.
Hvis føreren træder hurtigt og vedholdende på bremse–pedalen registrerer systemet det som en nødopbremsning, og øger automatisk bremsetrykket til ABS–reguleringen. Det kan reducere bremseafstanden med afgørende meter.

Betydelig efterspørgsel
Bosch har udviklet ESP–systemet frem til serieproduktion i tæt samarbejde med DaimlerChrysler og bragt det på markedet som første producent i 1995.
Systemet blev introduceret i Mercedes A–klasse og i starten blev ESP først og fremmest anvendt til tyske biler i topklassen. Så fulgte også franske biler som Peugeot 607, og nu ses ESP–systemet også som standardudstyr på en lang række bilmodeller i mellem– og kompaktklassen.
Det har betydet en stigende produktion af ESP–sikkerhedssystemer hos Bosch – en produktion som
nu har rundet 5 millioner enheder.
 

Læs mere her

tags: bilen, 1995, Mercedes, Bosch, Chrysler, Peugeot,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar