Trafikanter, som resten af året passerer Storebæltsbroen, får en ekstra oplevelse med på vejen. For når de kører over østbroen, har de frit udsyn til fire arbejdsplatforme eller kabelkravlere - ophængt i østbroens hovedkabler. Et hold engelske specialister skal resten af året bevikle hovedkablerne med en vind- og vandtæt plastikmembran fra platformene. Den skal sammen med et affugtningsanlæg, som installeres inde i broen, beskytter hovedkablerne mod rustdannelser.
Mens arbejdet står på, vil der være afspærring i nødsporene omkring og under arbejdsstederne som en del af det sikkerhedskoncept, opgaven er omfattet af. Det sikrer bl.a. mandskabet adgang til og fra arbejdsplatformene og tilgang til materialer på mindre arbejdsvogne i vejbanens nødspor.
Der har desværre været et par mindre trafikuheld ud for afspærringerne i nødsporene, siden arbejdet på broen blev indledt i starten af april.
Derfor beder A/S Storebælt trafikanterne om at holde fokus på vejbanen, når de passerer arbejdssteder og afspærring, også selvom de store platforme oppe i kablerne naturligt tiltrækker sig opmærksomhed under kørslen.
På Storebælt arbejder mandskabet fra C. Spencer Ltd. samtidigt fra de 4 platforme. Hver platform er 33 m lang, 4,5 m høj, 3,5 m bred og har en vægt på 22 tons. Når de skal på job i platformene på hovedkablerne kravler de via en stige fra vejbanen op på kablernes laveste punkt på midten af broen. Herfra går de iført sikkerhedsudstyr op ad kablerne til arbejdsplatformene.
Indtil videre er beviklingsarbejdet forløbet planmæssigt. Det forventes afsluttet inden udgangen af 2014.
Læs mere her
tags: trafikuheld, Storebælt, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar