onsdag den 13. maj 2015
Få dine dæk til at holde længere
Dæk er en vigtig del af sikkerheden på din bil og du kan selv gøre noget for at få flest mulig kilometer ud af demDæk er lidt som elektronik det skal bare virke. Men som med elektronik, så er der nogle ting, du selv kan gøre for at få tingene til at køre bedst muligt og holde i så lang tid som muligt.
Det er nemlig, i tilfældet med dækkene, bedst for både sikkerhed og økonomi.
- Den vigtigste faktor for slid af dæk er under normale betingelser dæktryk. Hvis dæktrykket falder til under det anbefalede så øges sliddet hastigt. Men endnu vigtigere så bliver vejgrebet også udfordret, siger Jesper Sørensen, Teknisk Chef hos Bridgestone Danmark.
Dæktrykket er første skridt på vejen til bedre holdbarhed og det bør tjekkes ca. hver 14. dag. Nyere biler har godt nok et system, der advarer mod lavt tryk, men mange systemer giver først lyd, når trykket er relativt lavt, og det er for sent i forhold til at minimere slid.
Høj hastighed æder dine dæk
Når trykket er på plads, er det tid til at se på dit kørselsmønster. For hver gang et dæk skal overføre kræfter til vejen, så øges sliddet. Så hårde accelerationer og opbremsninger får også slidbanen til at forsvinde. Det samme gør sig gældende for høje hastigheder.
- Ved at øge hastigheden fra 70 km/t til 110 km/t øger du dæksliddet med 40 pct. Så biler, der kører mange km ved høj hastighed, slider hurtigere sine dæk, siger Jesper Sørensen.
Hvis dine dæk slides unaturligt hurtigt, så er det værd at kontrollere bilens opsætning, da en forkert sporing af bilen lynhurtigt kan slide et sæt dæk skæve.
En sidste måde at få dækkene til at holde længere er naturligvis at køre dem helt ned til lovens minimumskrav, men det fraråder Jesper Sørensen:
- Vi anbefaler, at dækkene skiftes ved 3 mm, da vejgrebet på våd vej bliver drastisk forringet, når dækkene bliver mere slidt end det.
Et slidt dæk har sværere ved at lede vandet væk fra mønstret og kan nemmere komme til at akvaplane, hvor al kontakt med vejen forsvinder. Så det er ikke på de sidste millimeter, der skal spares. Dækket er trods alt det eneste af din bils sikkerhedssystemer, der rent faktisk har kontakt med vejen.
Fire råd til at spare på dækkene
Tjek dæktryk hver 14. dag
Minimer kraftige accelerationer og opbremsninger
Undgå at køre mod kantsten og i huller i vejen
Sørg for at bilens undervogn er korrekt justeret
Disse konsekvenser har lavt dæktryk
1. Din sikkerhed er på spil. Tab af dæktryk fører til nedsat kontrol over bilen og større risiko for udskridning. Desuden vil dækkets holdbarhed reduceres væsentligt pga. den stress og varmeopbygning, der opstår som følge af dæksidens bøjninger.
Den ekstra vægt af feriebagage, ekstra passagerer og måske en campingvogn på krogen, gør blot situationen endnu mere kritisk.
2. Det belaster din økonomi. Ikke alene vil dækkets rullemodstand øges og dermed koste i form af større brændstofforbrug, men det vil også accelerere dækkets slitage. Dækkets holdbarhed halveres, hvis dæktrykket falder fra 2,2 bar til 1,0 bar.
3. CO2 udslip øges. Sidst, men ikke mindst, vil kørsel med lavt dæktryk medføre en unødvendig ekstra belastning for miljøet ved forøget brændstofforbrug og skadelige CO2 udledning.
Bridgestone Europa's tekniske center ved Rom i Italien har beregnet at de 26 pct. af bilisterne som rutinemæssigt kører med for lavt dæktryk, bruger mere brændstof end nødvendigt. Det svarer til 3,9 milliarder liter ekstra brændstof om året, til en værdi af ca. 39 milliarder kroner. De udleder også ekstra 9,2 millioner tons CO2 til atmosfæren.
Bridgestone fordi dækket er den eneste del af din bils sikkerhedssystem, der rent faktisk er i kontakt med vejen.
###
Bridgestone Corporation
Bridgestone Corporation, med hovedkvarter i Tokyo, er verdens største dæk- og gummiproducent. Foruden dæk til en lang række formål, fremstilles også et bredt udvalg af diverse produkter, for eksempel gummi og kemiske produkter til industrielle formål samt sportsartikler. Bridgestone produkter sælges i over 150 lande.
Bridgestone Europe
Bridgestone Europe, med europæisk hovedkvarter i Bruxelles, Belgien, er et regionalt datterselskab af Bridgestone Corporation, verdens største dæk- og gummiproducent. Bridgestone Europe driver et teknisk center, 8 fabrikker samt salgskontorer i mere end 30 europæiske lande, med over 13.000 ansatte. Dæk, fremstillet af Bridgestone Europe, sælges både i Europa og resten af verden.
Bridgestone Danmark
Bridgestone Danmark A/S, med kontor og lager i Søften ved Aarhus, er et datterselskab af Bridgestone Europe. Bridgestone Danmark sælger og distribuerer dæk fra Bridgestone, Firestone, Dayton og Seiberling. 42 medarbejdere servicerer dækcentre, autoforhandlere og værksteder med dæk til personbiler, varebiler, motorcykler, lastbiler, landbrugskøretøjer og entreprenørmaskiner.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, Italien, Europa, lastbil, bilen, økonomi, Bruxelles, Belgien, Tokyo, datterselskab, campingvogn, kemi, stress, Rom, Europe, brændstof, atmosfære, miljø,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar