mandag den 17. november 2014

Teknologi og køreglæde i højsædet i ny og stilfuld Ford S-MAX

Intelligent styretøj, firhjulstræk og motorer med lavt CO2 udslip. Den nye 5- og 7-sæders Ford S-Max kommer til Danmark sommeren 2015. Ny S-MAX byder ikke blot på en perlerække af nye teknologier til at understøtte sikkerhed og komfort, men fås også med firhjulstræk samt helt nye motorer med mere power, men mindre brændstofforbrug og CO2-udledning.

Den nye S-MAX bliver den første Ford med Fords helt nyudviklede intelligente styretøj - Adaptive Steering – ligesom S-MAX'en også bliver først med Fords blændefri LED forlygter, som giver fuld belysning af vejen uden at blænde modkørende billister.

Med op til 32 forskellige sædekonfigurationer, giver den nye S-MAX maksimal fleksibilitet for den aktive familie med skiftende behov.

Kodeordet for designet har været enkelhed. Der er renset ud i de grafiske designdetaljer for at give den nye S-MAX et renere og mere hightech udtryk. A-stolpen er flyttet længere tilbage for at give en længere og mere prominent front. Den karakteristiske, trapezformede kølergrill i krom bidrager sammen med de smalle forlygter og LED-kørelyset til det moderne, sportslige udtryk.

Den stilistiske renhed fortsætter indenfor, hvor instrumentpanel og midterkonsol er reduceret til det intuitivt enkle. Glastaget og de nydesignede sæder bidrager til en mere rummelig kabine-fornemmelse. Sæderne er udført i soft touch og fremhævet med markante syninger. Alle sæder er testet for maksimal slidstyrke, ligesom sæderne er coatede med et særligt anti-plet materiale.

Alle bagsæder kan, ved et enkelt tryk på en knap, lægges fladt ned, hvilket giver helt uproblematiske adgangsforhold. Desuden kan forsæderne indstilles med varme og massage-funktion. Førersædet kan indstilles automatisk og har memory-funktion for flere indstillinger

Et nyt, støjsvagt klimaanlæg, med kraftigere luftstrøm, sikrer en hurtigere optimal-temperatur, som kan indstilles individuelt for fører og samtlige passagerer. Kabinen er i øvrigt udført i særlige lyddæmpende materialer, som sikrer et lavt støjniveau selv ved motorvejshastigheder.

Kabinen byder desuden på et utal af aflægningsmuligheder for såvel fører som passagerer, blandt andet et skjult opbevaringsrum under gulvet bag tredje sæderække.


Sjette sans teknologier

Den nye S-MAX byder på mere end 16 førerassistanceteknologier, som bidrager til sikkerheden, heriblandt:

• Pre-Collision Assist, som, automatisk, bremser bilen ved umiddelbar fare for kollision. Inden nedbremsning vil føreren blive advaret, først ved en audio-alarm, siden ved en visuel alarm på forruden.
• Adaptive LED forlygter, som automatisk tilpasser lysintensitet og – vinkel til den konkrete kørsel.
• Blændefrie forlygter, som automatisk tilpasser lysintensitet og – retning, når en modkørende nærmer sig – eller en medbilist overhaler.

Parkering er også blevet væsentlig nemmere med den nye S-MAX, ikke mindst takket være:

• Bås-parkering (Perpendicular Parking), som automatisk styrer bilen ind mellem to parkerede biler, på samme måde som Parallel Park Assist hjælper ved en parallelparkering.
• Park-out Assist, som automatisk styrer bilen ud fra en parallelparkering.
• Side Parking Aid, som viser afstanden til nabobilen på en skærm og afgiver en alarm, hvis man kommer for tæt på.
• Cross Traffic Alert, afgiver en alarm, hvis der er krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Desuden byder den nye S-MAX på Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid og Driver Alert.

Et frontkamera med en 180 grader vidvinkel hjælper med at skabe overblik, hvor udsynet er ringe, fx ved parkering eller i et by-kryds, ligesom det radarstyrede Adaptive Cruise Control giver føreren mulighed for at definere en given sikkerhedsafstand til de forankørende biler.

Med den nye S-MAX kan man også undgå fartbøder. Fartpiloten tilpasser selv hastigheden til de aktuelle fartgrænser ved at aflæse trafikskilte og trække data fra navigationssystemet.

Adaptive Front Steering gør kørsel på en kurvet landevej til en leg. Systemet optimerer styringen i forhold til bilens fart. Ved lave hastigheder – fx i forbindelse med parkering – vil styringen opleves let og smidig, hvorimod S-MAX'en reagerer afstemt og mere præcist ved højere hastigheder

Med den nye S-MAX introducerer Ford ligeledes intelligent 4-hjulstræk, med bedre vejgreb under alle kørselsforhold, ligesom Torque Steer Compensation forhindrer hjulspin og uønskede vibrationer fra de trækkende hjul.


Kraftoverskud og lavt CO2-udslip

Motorprogrammet til den nye S-MAX strækker sig fra den nyudviklede 1,5 liters EcoBoost benzinmotor med 160 hk til en optimeret 2,0 TDCi dieselmotor med 180 hk. Alternativerne er en 2,0 EcoBoost med automatgearkasse og 240 hk eller en 2,0 TDCi dieselmotor med 120- eller 150 hk.

På trods af det betydelige kraftoverskud, forventer Ford, at dieselmotorerne vil udlede ca. seks procent mindre CO2 i forhold til de nuværende dieselmotorer. Det skyldes blandt andet et nyt opvarmningssystem, som hurtigere sikrer optimal driftstemperatur. Samtidig er den nye S-MAX udstyret med Smart Regenerative Charging, Auto-Start-Stop, Active Grille Shutter og et aerodynamisk design, som tilsammen bidrager til solid brændstoføkonomi og et lavt CO2-udslip.

Den aktive og passive sikkerhed er også blevet forbedret. Karosseriet i den nye S-MAX er blevet stærkere takket været øget brug af højstyrke-stål, ligesom der er kommet sideairbags til bagsædepassagererne. Curve Control og Roll Stability Controll justerer bremseeffekt og træk på hjulene i kritiske køresituationer og hjælper føreren til at opretholde fuld kontrol.

Ford MyKey giver muligheder for at programmere bilens nøgle og indlægge restriktioner i bilens brug, hvad enten det handler om topfart eller lydniveau på bilens audio-anlæg. Systemet kan også forhindre kørsel, hvis ikke alle i bilen er fastspændt.

Den nye S-MAX er også udstyret med SYNC 2 – anden generation af Fords prisvindende, håndfrie kommunikationssystem. Systemet byder på en 8" touch-screen i farver og avanceret stemmestyring af musik, navigation, klimaanlæg og mobiltelefon.

Med navigationssystemet er det muligt, med split-skærme, at zoome ind på afkørsler og andre trafikknudepunkter, at høre stemmeoplysninger, at se 3D-billeder af genkendelige landskabsobjekter samt benytte sig af Michelins omfattende restaurationsguide.

Simple stemmekommandoer aktiverer systemet, hvad enten det handler om at finde en destination, et telefonnummer, en yndlingssang eller nærmeste restaurant.

Fords automatiske nødopkald er en integreret del af systemet og vil automatisk foretage et opkald til den lokale alarmcentral i tilfælde af en ulykke – og her afgive systemet en alarmmelding på det relevante sprog samt opgiver bilens GPS-koordinater, så hjælpen hurtigt kan nå frem.

Den nye S-MAX er også blevet udstyret med den populære håndfri, automatiske bagklap, der åbner og lukker via en sensor, som registrerer når foden bevæges ind under den bageste kofanger.

Den nye S-MAX forventes til Danmark i midten af 2015.

Læs mere her

tags: Danmark, restaurant, bilen, CO2-udledning, økonomi, TDC, CO2-udslip, benzin, motorvej, landevej, fartgrænse, fleksibilitet, teknologi, Intel, Motor, kommunikation, brændstof, sprog, Ford, kamera, gearkasse, bremser, massage,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar