Nye brændstofeffektive motorer, avanceret teknik og nyt design.
Hvordan gør man verdens mest populære personbil bedre Ja, man gentænker hele designet og skaber et nyt og skarpere udtryk, både indvendig og udvendig. Dernæst udvikler man helt nye super brændstofeffektive disel- og benzinmotorer og tilføjer 18 helt nye eller forbedrede førerassistance-teknologier. Resultat: Den nye Ford Focus! Den nye Ford Focus, som kommer til Danmark i november vil desuden give debut til SYNC 2 anden generation af Fords prisvindende, håndfrie kommunikationssystem.
-Vi var ikke tilfredse med at være verdens nummer ét. Vi har ønsket at skabe noget, der er endnu bedre. Med den nye Ford Focus synes vi selv, det er lykkedes rigtig godt, siger direktøren for Ford i Europa, Asien og Afrika, Stephen Odell.
Den nye Focus er blevet lavere, bredere og har fået et mere kraftfuldt udtryk. Den har fået ny front og kølergrill, smallere forlygter, aflange, skarpt markerede tågelygter, masser af underspillede krom-detaljer og en mere formfuldendt bagklap, indrammet af smallere baglygter. Som hidtil, kommer Focus'en både i en fem-dørs sedan og som stationcar, mens farven Deep Impact Blue er en helt ny mulighed i paletten.
Det indre design er i vid udstrækning et resultat af de mange tilbagemeldinger Ford har fået fra kunder over hele verden. Set fra førersædet er den nye Focus blevet mere enkel og intuitiv, med færre knapper og et mere overskueligt layout. Den nye finish i satin-sort og krom bidrager til et renere og mere moderne udtryk. Den fleksible midterkonsol giver større fleksibilitet til flasker og krus og så vil de fleste nok glæde sig over, at støjen i kabinen er blevet reduceret væsentligt qua nye, tykkere sideruder og bedre isolering mod motorrummet.
Fornuft og køreglæde
Med op til 19 procent* bedre brændstoføkonomi rummer den nye Focus masser af sund fornuft, uden på nogen måde at kompromittere køreglæden.
Den lille 1,0 EcoBoost benzinmotor, som hele tre gange er blevet kåret til verdens bedste motor, udgør hjørnestenen i motorprogrammet til den nye Focus - både i den omdrejningsvillige 125 hk-version og i den super sparsommelige 100 hk-version, der som den første familiebil med brændstofmotor bryder den magiske 100 g/CO2-grænse*.
Der er endnu mere saft og kraft at hente i to helt nyudviklede motorer: En 1,5 liters EcoBoost-motor med henholdsvis 150- og 182 hk, samt en ligeledes nyudviklet 1,5 liters TDCi-dieselmotor med henholdsvis 120- og 150 hk.
Med manuel gearkasse og samme kraftoverskud - leverer den nye benzinmotor syv procent bedre brændstoføkonomi end den udgående 1,6 liters EcoBoost-motor. Tilsvarende forventer Ford, at den nye dieselmotor med 120 hk og automatgearkasse vil levere op til 19 procent bedre brændstoføkonomi end den udgående 2,0 TDCi med 115 hk, mens 150-hestes udgaven distancerer den udgående 140-hestes version med en besparelse på op til 15 procent.
Focus'ens berømmede køreegenskaber er blevet endnu skarpere med en strammere undervogn, en ny affjedrings-geometri og nye støddæmpere. Servostyringen er blevet justeret for at give en mere direkte 'forbindelse' til vejen, mens Fords unikke Enhanced Transitional Stability forudser farlige udskridnings-situationer og aktiverer bilens elektroniske stabilitets-system inden hjulene rent faktisk mister kontakten til vejen.
SYNC 2 med touch screen
SYNC 2 anden generation af Fords prisvindende, håndfrie kommunikationssystem får ligeledes debut med den nye Ford Focus. Systemet byder på en otte tommers touch-screen i farver og avanceret stemmestyring af musik, navigation, klimaanlæg og mobiltelefon.
Med navigationssystemet er det muligt, med split-billeder, at zoome ind på afkørsler og andre trafikknudepunkter, at få stemmeoplysninger, at se 3D-billeder af knudepunkter og genkendelige objekter i landskabet samt benytte sig af Michelins omfattende restaurations-guide.
Simple stemme-kommandoer aktiverer systemet, hvad enten det handler om at finde en destination, en yndlingssang eller nærmeste restaurant.
Den nye Focus giver ligeledes mulighed for endnu nemmere parkering. Active Park Assist, som gør det nemt at foretage en parallelparkering, er blevet suppleret med en række nye teknologier, som gør det nemt at komme ud fra en parallelparkering samt bakke ind mellem to parkerede biler i en bås. Samtidig vil systemet Cross Traffic Alert advare mod krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.
Active City Stop er blevet forbedret, så systemet nu fungerer ved hastigheder op til 50 km/t. Systemet er blevet suppleret med Active Braking, som fungerer på samme måde, men som tager højde for objekter i bevægelse. Det betyder automatisk bremsning ved hastigheder helt op til 180 km/t.
Fartpiloten har ligeledes en indbygget og indstillelig sikkerhedsmargin til forankørende. Når fartpiloten ikke er aktiv, vil et alarmsystem gøre opmærksom på, at en eventuel sikkerhedsafstanden er overskredet.
For første gang bliver der også mulighed for at få forældrekontrol-systemet Ford MyKey til Focus. Systemet giver muligheder for at programmere bilens nøgle og indlægge restriktioner i bilens brug, hvad enten det handler om topfart eller lydniveau på bilens audio-anlæg. Systemet kan også forhindre kørsel, hvis ikke alle i bilen er fastspændt.
Intelligent lys
Med den nye Focus bliver kørsel i mørke til en lysere oplevelse. Ford har optimeret sit adaptive lyssystem så Bi-Xenon forlygterne i højere grad tilpasser vinkel og intensitet til vejens forløb, styring, bilens hastighed og de faktiske lysforhold. Det betyder forbedret nattesyn, selv i buldermørke.
Ved høje motorvejs-hastigheder vil forlygterne, automatisk, hæve sig en smule for at give det lange perspektiv, mens lygterne, tilsvarende, vil sænke sig og oplyse vejen umiddelbart foran bilen ved bykørsel. Ved sving vil lygterne rette lyset mod cykelsti og fortov.
Den nye Ford Focus vil snart få selskab af sin hidsige fætter - den nye Ford Focus ST - som for første gang vil komme i både en benzin- og en diesel-version.
Siden introduktionen i 1998, er der solgt mere end 12 millioner eksemplarer af Ford Focus verden over. I dag bliver Ford Focus bygget på otte fabrikker, fordelt på fire kontinenter.
Ford Focus lanceres i Danmark i november og kommer i to forskellige udstyrsniveauer, Trend og Titanium. Allerede nu er der åbnet op for bestilling af ny Focus hos landets Ford forhandlere. Priserne starter fra kr. 209.980 ekskl. moms og levering for en 5-dørs Ford Focus 1.0 Ecoboost med 100 hk i Trend udstyrsversion.
Læs mere information og se billeder af ny Ford Focus på http://newfocus.fordpresskits.com/enhanced.htm
* The declared fuel consumption and CO2 emissions are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car
Læs mere her
tags: Danmark, 2008, Europa, direktør, restaurant, bilen, økonomi, TDC, Asien, benzin, 2007, 1998, motorvej, fleksibilitet, teknologi, stationcar, Intel, moms, Europe, kommunikation, brændstof, Ford, støddæmper, gearkasse,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar