Med den helt nye Ford Mondeo, som kommer til Danmark i begyndelsen af januar, introducerer Ford et nyt, intelligent trafiksikkerhedssystem. Pre-Collision Assist med Pedestrian Detection registrerer ikke blot fodgængere i bilens kørselsretning, men tager også højde for fodgængernes bevægelsesmønstre for at være på forkant med potentielt farlige situationer. Systemet registrerer bevægelser via et kamera i Mondeo'ens forrude og en radar i kofangeren, hvorefter en dataproces lynhurtigt afgør, om der er fare på færde. Hvis en fodgænger befinder sig på eller i nærheden af vejen eller blot bevæger sig i retning mod vejen vil systemet advare føreren med en alarm. Hvis føreren ikke reagerer på alarmen, vil Mondeo'ens bremsesystem automatisk forberede sig på en hurtig katastrofeopbremsning, simpelthen ved at bremseklodserne bevæger sig millimeter-tæt på bremseskiverne. Hvis en kollision synes uundgåelig og føreren stadig ikke reagerer bremser bilen automatisk.
Fords ingeniører har testet systemet både på lukkede baner og under alle trafikale forhold på offentlige veje kloden rundt. I alt er det blevet til mere end 500.000 kilometers testkørsel.
Den nye Mondeo bremser også automatisk, hvis der er umiddelbar fare for kollision med en forankørende bil. Active City Stop fungerer ved hastigheder op til 40 km/t, mens Pre-Collision Assist forbereder opbremsning, hvis der opstår umiddelbar fare for kollision ved højere hastigheder.
Radar-teknologien i den nye Mondeo giver også mulighed for at holde sikker afstand til forankørende ved motorvejskørsel. Distance Indication giver en visuel indikation af afstand, hastighed og tids-snit til forankørende, mens Adaptive Cruise Control er en funktion i Mondeo'ens fartpilot, der automatisk sørger for en bestemt afstand til forankørende, som let kan varieres af køreren.
Kameraet i Mondeo'ens forrude understøtter også Lane Keeping Aid, som automatisk styrer bilen på plads, hvis den kommer for tæt på vejens kant- eller midterstriber, ligesom kameraet også fanger færdselstavler og oplyser om begrænsninger i Mondeo'ens instrument-display.
Bredt og sofistikeret motorprogram
Med tre benzin- og to dieselvarianter byder den nye Mondeo også på et bredt og sofistikeret motorprogram. For første gang vil det blive muligt, at få en Ford Mondeo med en 1,0 l benzinmotor, hvilket er en bemærkelsesværdig lille motor til en så stor bil som Mondeo. Det er imidlertid ikke en hvilken som helst motor, men Fords kraftfulde og omdrejningsvillige 1,0 l EcoBoost benzinmotor, som er blevet kåret til verdens bedste motor hele tre år i træk. Den lille, trecylindrede motors tænding og brændstoftilførsel er blevet specialkalibreret til gearkassen i den nye Mondeo for at optimere udnyttelsen af motorens 125 hk og 170 Nm
Næste trin op ad benzinstigen er en nyudviklet 1,5 liters EcoBoost med 160 hk, som kan kombineres med enten en manuel- eller en automatisk gearkasse. I lighed med sin lillesøster, er den nye EcoBoost-motor udstyret med en særlig teknologi, som sikrer, at motoren, hurtigere, når optimal driftstemperatur. Det er til fordel for hurtigere respons over hele moment-skalaen og bedre brændstoføkonomi. Sammen med en forbedret indsprøjtningsteknologi og en nyudviklet motorblok i aluminium er det medvirkende til at reducere CO2-udledningen til blot 134 g/km*, hvilket svarer til en reduktion på 11 procent i forhold til den udgående 1,6 liters EcoBoost motor.
Endelig vil den nye Mondeo blive tilbudt med den velkendte 2,0 EcoBoost benzinmotor med enten 203- eller 240 hk og en seks-trins automatisk gearkasse. Som noget nyt vil den store benzinmotor også blive tilbudt med Fords Auto-Start-Stop system, hvilket reducerer CO2-udledningen med seks procent.
Dieselmotorerne byder på fire konfigurationer: En modificeret 2,0 TDCi med henholdsvis 150 og 180 hk samt en brændstofeffektiv 1,6 TDCi ECOnetic, som i den særlige spareudgave udleder beskedne 94 gram CO2 pr kørt kilometer. I sommeren 2015 introduceres desuden en helt ny high-powered TDCi 2.0 med 210 hk.
Med 150- og 180 hk udgaverne er der mulighed for at vælge såvel en seks-trins manuel- som en seks-trins automatisk gearkasse, ligesom der fra sommeren 2015 også vil være mulighed for at tilvælge Fords Intelligent All-Wheel Drive. Systemet registrerer løbende Mondeo'ens vejgreb og fordeler, automatisk, træk på hjulene i overensstemmelse med underlag og hjulenes greb.
ECOnetic-modellen findes i to udgaver: En spare model og en super spare model, som udleder hele 14 procent mindre CO2 end den udgående ECOnetic-model.
Dynamik i særklasse
Den nye Ford Mondeo er bygget på Fords nye CD-platform og er udstyret med helt nyudviklet affjedring og ophæng bagtil. Karosseriet er blevet 10 procent stivere og sammen med Electric Power Assisted Steering giver det en markant mere raffineret og dynamisk køreoplevelse bag rattet.
Nye designs og materialevalg har ikke blot gjort den nye Mondeo stærkere og stivere, men også lettere. For eksempel vejer Ford Mondeo 1,5 l EcoBoost 25 kilo mindre end den udgående Mondeo 1,6 l EcoBoost. Ved en direkte sammenligning er vægtbesparelsen faktisk hele 115 kilo, men nye teknologier til forbedring af ydelse, sikkerhed og brændstoføkonomi vejer også. Mondeo'en er for eksempel blevet væsentlig stærkere og mere sikker både ved side- og frontal-kollisioner, takket været en række materiale- og design-ændringer.
LED-forlygterne med Fords Adaptive Front Lighting System sikrer maksimalt visuelt overblik over vejen, selv på en mørk, snoet landevej og Semi-automatisk Parkeringssystem gør parkering til en leg. Systemet styrer automatisk Mondeo'en ind til kantstenen eller bakker Mondeo'en ind i en bås-parkering mellem to parkerede biler, ligesom Parking Aid advarer om genstande bag-, foran og langs siderne af bilen.
Fords unikke, seleairbags får ligeledes sin europæiske debut med den nye Mondeo. I tilfælde af en ulykke, vil sikkerhedsselen, med eksplosiv fart, vokse til femdobbelt størrelse og dermed fordele kraftpåvirkningen over en større del af kroppen.
Indenfor vil man også opleve et helt nyt komfortniveau. Som den første bil i klassen, vil Ford Mondeo for eksempel være udstyret med elektrisk justerbart rat med memory-funktion. De særlige multikontur-sæder har indbygget massagefunktion og Fords stemmestyrede kommunikationssystem, SYNC 2, med en integreret 8" touch screen i farver, gør det både nemt og sikkert at styre alt fra musik og klimaanlæg til navigation og mobiltelefoni.
Med Ford MyKey kan forældre trygt låne Mondeo'en til voksne børn. Systemet gør det muligt at indlægge en række krav og begrænsninger i bilens brug lige fra hastighed til lydstyrke på audioanlægget til brug af mobiltelefon, sikkerhedsseler og bilens øvrige sikkerhedssystemer.
Stilhed som i en luksusbil
Den nye Ford Mondeo er mere stille end nogensinde før. Brugen af lydabsorberende materialer og det nye affjedringssystem har reduceret vejstøjen væsentligt, ligesom vindstøjen er reduceret med hele otte procent. I bagerste del af bilen er vejstøjen reduceret med hele tre decibel, hvilket gør samtaler på tværs af bag- og forsæder både lettere og mere behagelige. Det giver en køreoplevelse, man tidligere kun fandt i luksusbiler.
Luksusfornemmelsen er gennemgående hele vejen fra det ekspressive ydre til det formfuldendte indre, hvor ergonomi, komfort og finish er på det højeste niveau nogensinde. Coupé-profilen med den lave taglinje, de visuelt 'lette' sidelinjer og den markante trapez-grill, indrammet af de skarpt skårne LED-forlygter, signalerer både raffinement og potent overskud.
Indenfor bliver man mødt af forkromede, berøringsfølsomme betjeningsknapper og et velorganiseret digitalt instrumentpanel. Klimaanlægget er blevet mere tyst og har en tolerance på mindre end én grad, selv under ekstreme, ydre klimatiske omstændigheder. En sensor måler løbende luftkvaliteten i kabinen, og hvis der registreres forurening, starter Mondeo'ens luftcirkulationssystem automatisk. En integreret fugtmåler styrer automatisk blæser og luftcirkulation, så man undgår ruder, der dugger i løbet af et øjeblik. Klimaanlægget er i stand til at reducere kabinetemperaturen fra 55 grader til 18 grader på 15 minutter, hvilket svarer til bedste ydelse i klassen.
Takket været nydesignede forsæder med en tyndere ryg, har bagsædepassagerer fået bedre benplads, ligesom der i Mondeo stationcar er mulighed for at få den ultimative rumoplevelse med et panorama glastag i fuld taglængde.
"Jeg kan uden tøven fastslå, at den nye Mondeo tilbyder en køreoplevelse, et komfortniveau og en kvalitet, som ikke bliver matchet af nogen anden bil i klassen", siger vicedirektør i Ford Europa, Joe Bakaj.
Du kan opleve den nye Mondeo samt den faceliftede Focus hos din Ford forhandler til vores nytårskur i weekenden d. 3.-4. januar 2015.
* The declared fuel consumption and CO2 emissions are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car, driving behaviors as well as other non-technical factors play a role in determining a car
Læs mere her
tags: Danmark, euro, 2008, Europa, direktør, bilen, CO2-udledning, økonomi, TDC, nytår, CO2-udledningen, luksusbiler, benzin, 2007, motorvej, landevej, teknologi, stationcar, Intel, Europe, kommunikation, brændstof, Ford, kamera, gearkasse, bremser, bremseskive, bremseklods, massage,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar