Træthedsregistrering, intelligent lygtestyring og overvågning af vognbanen flere og flere førerassistentsystemer finder vej ind i de nye biler. Og det er med god grund. Op til 72 pct. af alle påkørsler med personskade kan eksempelvis forhindres med et automatisk nødbremsesystem. Førerassistentsystemer kan redde liv. Somme tider er det nok med en advarselstone og en kaffekop, der vises på instrumentbrættet, og som opfordrer bilisten til at holde en pause efter at have kørt længe. Tæt på en fjerdedel af de 2,95 millioner nye biler, der blev indregistreret i Tyskland sidste år, kan advare en træt bilist, før der sker en ulykke. Dermed er træthedsregistrering den hyppigst monterede førerassistentfunktion i nye biler, viser en analyse, som Bosch har udført af egenskaberne i de vigtigste bilmodeller i hvert segment, baseret på registreringsstatistik for nye biler i 2013.
Træthedsregistrering i hver fjerde personbil
Og svigtende koncentration og træthed, mens man sidder bag rattet, er da også meget farligt og årsag til mange trafikulykker. Trætte og ukoncentrerede bilister styrer mindre præcist og er oftere nødt til at foretage små korrektioner og suppleret med andre parametre som f.eks. køretid og klokkeslæt opdager førertræthedsregistreringssystemet disse tegn på begyndende træthed. Et træthedsregistreringssystem analyserer konstant førerens styreadfærd og sender et optisk og akustisk signal, der opfordrer bilens fører til at holde en pause, inden han eller hun falder i søvn. Der er installeret et træthedsregistreringssystem i 23 pct. af de nyindregistrerede biler i 2013, viser Boschs analyse.
Automatisk nødbremsesystem forhindrer personskade
Et andet af de mest anvendte assistentsystemer i nye biler er intelligent lygtestyring, som sørger for den bedst mulige oplysning af vejbanen i enhver situation uden at blænde andre trafikanter. 20 pct. af alle nye biler var i 2013 udstyret med intelligent lygtestyring.
Det tredjemest udbredte førerassistentsystem er det automatiske nødbremsesystem. Hvis systemet registrerer en potentiel forhindring, forbereder assistenten bremsesystemet på en nødopbremsning eller udløser automatisk fuld opbremsning, hvis bilens fører ikke reagerer. Påkørselsulykker hører til blandt de alvorligste ulykker i trafikken især hvis fodgængere eller cyklister er impliceret og fordelene ved systemet er ubestridte: Op til 72 pct. af alle tyske påkørselsulykker med personskade kunne have været forhindret, hvis alle biler var udstyret med et automatisk nødbremsesystem. I 2013 havde blot 11 pct. af alle nye biler et sådant system installeret.
Vognbaneassistent kan forhindre op til 28 pct. af ulykker
Andre relevante førerassistentsystemer er vognbaneassistenter installeret i 10 pct. af alle nyindregistrerede biler i 2013 som både advarer, når man forlader sin vognbane, hjælper med at holde vognbanen og overvåger området ved siden af og skråt bag bilen. En advarselslampe på sidespejlet advarer bilens fører, hver gang en anden bil nærmer sig hurtigt bagfra eller allerede befinder sig i den blinde vinkel. Op til 28 pct. af alle trafikuheld, der skyldes, at biler utilsigtet forlader deres vognbane, kan forhindres med en vognbaneskiftassistent. Som en af de største leverandører til bilindustrien dækker Bosch det samlede produktspektrum af førerassistentsystemer. Bosch producerer også de sensorer, der er uundværlige for assistentsystemerne, og forventer at sælge dobbelt så mange radar- og videosensorer i 2014 som året før, nemlig mere end to millioner hvilket understreger det øgede fokus på førerassistentsystemerne i disse år.
Pressebilleder: 1-CC-20576, 1-CC-20579, 1-CC-20580,
Læs mere her
tags: Tyskland, bilindustri, bilen, 2013, trafikuheld, trafikken, cyklist, trafikulykke, ulykker, overvågning, Bosch, 2014, kaffe,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar