Continentals vinterdæk ContiWinterContact TS 850 fortsætter som testvinder i flere discipliner - og kan igen i år kalde sig for dobbelt testvinder Når bilmagasiner, forbrugerorganisationer og prøveinstitutter tester vinterdæk, er det for at kunne orientere både forhandlere og forbrugere om dæk, som dels lever op til definitionen på et ægte vinterdæk og dels om de enkelte dækfabrikaters egenskaber i både vådt, tørt og glat føre.
Ved sæsonens nye og omfattende test af vinterdæk i størrelserne 14, 15 og 16 tommer er Continentals ContiWinterContact TS 850 kommet ud som klar testvinder. Dermed fortsætter Continentals nyeste vinterdæk de flotte resultater, som forgængeren TS830 opnåede med topplaceringer i flere tidligere tests.
Dette års vinterdæk er testet af FDM Motor og søsterorganisationen ADAC i Tyskland samt bil- og forbrugermagasinerne Auto Motor und Sport samt Auto Zeitung. Her blev ContiWinterContact TS 850 kåret som testvinder af både FMD Motor, ADAC, Auto Motor und Sport samt Auto Zeitung.
14 dækfabrikater testet i 16 discipliner
FDM Motor og ADAC testede 14- og 15-tommer vinterdæk i 16 forskellige discipliner på tør, våd og snedækket vej og i begge dimensioner fik ContiWinterContact TS 850 prædikatet "Yderst anbefalelsesværdigt".
FDM og ADAC konkluderede, at TS 850-dækket byder på en kombination af god ydelse, styrepræcision og vejgreb ved kørsel på sne og i vådt føre og betegnede TS 850 som et godt allround-dæk, der også udmærker sig ved en eksemplarisk lav rullemodstand.
Continental dobbelt testvinder
FDM Motor- og ADAC-testen var koncentreret om vinterdæk fra 14 europæiske, amerikanske og asiatiske producenter i to af de mest udbredte dimensioner til lette mellemklassebiler og egentlige mellemklasse-modeller, nemlig 175/65 R14 82T og 195/65 R15 91T. I den samlede testrapport karakteriseres ContiWinterContact TS 850 som "gode" og "yderst anbefalelsesværdige" og blev testvinder i begge størrelser dobbelt testvinder ligesom i 2013.
15-tommer udgaven af TS 850 betegnede testholdet som "et meget velafbalanceret dæk", og gav topkarakterer for dets egenskaber på tør såvel som sne- og isdækket vej samt for god slidstyrke. Dækket fik også topkarakter for dets gunstige indflydelse på brændstoføkonomien som følge af dets lave rullemodstand.
Continentals ContiWinterContact TS 850 blev også kåret som testvinder blandt 14-tommer dækkene på grund af dets "balance, egenskaber i vådt føre og på is samt for dets gode slidstyrke".
Auto Motor und Sport kårede TS 850 som testvinder
Ved afprøvning af 16-tommer vinterdæk blev ContiWinterContact TS 850 af "Auto Motor und Sport" kåret som testvinder med konklusionen: "Yderst anbefalelsesværdigt". 16-tommer dækkene blev med en VW Golf 7 afprøvet på tør, våd og snedækket vej, men kunne for den sags skyld være udført med en Audi A3, BMW Serie 1, Mercedes A-klasse, Volvo V40 - eller en lang række andre mellemklassemodeller med hjul i størrelsen 205/55 R16 H.
Bedre gribeevne og kortere bremselængde
Continentals ContiWinterContact TS850 produceres i omkring 50 forskellige dimensioner til biler med hjul fra 14 til 17 tommer. Sammenlignet med det tidligere ContiWinterContact-dæk giver et nyudviklet slidbanemønster TS 850-dækket en større trædeflade, som på sne forbedrer dækkets gribeevne med 5 %, og på tør vej med 2 %. Samtidigt giver den forøgede trædeflade op til 5 % kortere bremselængde.
FAKTA OM VINTERDÆK
Vinterdæk kendetegnes ved at være mærket med M+S og et snefnugsymbol. Et dæk mærket alene med M+S indebærer, at det er egnet til kørsel i mudder og sne, men er ikke et decideret vinterdæk. I øvrigt anbefales anvendelse af vinterdæk ved temperaturer under 7 grader, og bilister bør være opmærksomme på, at et vinterdæks egenskaber ændres ved nedslidning. Mønsterdybden bør være minimum 4,0 millimeter for at sikre optimale egenskaber.
Læs mere her
tags: euro, Tyskland, Volvo, økonomi, 2013, Audi, VW, BMW, Mercedes, FDM, Motor, organisation, brændstof, Continental,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar