mandag den 19. maj 2014

VW er stadig danskernes favoritbil

For andet år i træk topper VW som den brugtbil, flest danskerne ville vælge, viser ny undersøgere af danskernes bilkøb, foretaget af BilBasen og YouGov Når danskerne bliver spurgt til deres favoritbil, er svaret klart.

28 pct. og dermed flest danskere svarer i ny undersøgelse, at de foretrækker VW.

"VW fastholder klart sin position som mest populære bilmærke og tangerer ovenikøbet rekordresultatet fra sidste år, hvor Toyota, der foretrækkes af 19 pct. fastholder sin andenplads. Sådan har det været i de fire år, vi har lavet undersøgelsen, og det understreger, at danskerne er forholdsvis konservative i deres mærkevalg på brugtbilmarkedet," siger markedsanalytiker fra BilBasen, Jan Lang.

Fire mærker i top

Undersøgelsen viser dog et meget tæt løb blandt de øvrige populære mærker.

Således er de mest populære mærker VW med 28 pct., Toyota med 19 pct. og Skoda og Audi på en delt tredjeplads med hver 15 pct.

"Man skal se tallene som en slags indikator for mærkernes image og ikke som udtryk for salgstallene. De mest populære mærker tilsammen udgør 77 %, men er selvfølgelig langtfra de eneste mærker, som sælger biler ", fastslår Jan Lang.

Fornuften dikterer

Selvom undersøgelsen viser, at vi har nogle klare favoritmærker, er danskernes valg af bil i første omgang betinget ud fra en helhedsvurdering af, hvor meget bil man får for pengene, og hvad den koster at have kørende i det daglige, fremfor, hvilket logo der er foran på bilen.

I den forbindelse svarer hele 60 %, at det vigtigste er bilens evne til at køre langt på literen, mens 54 % angiver som vigtigst, at den er billig i drift, og kun 20 % anser designet som det væsentligste for deres bilvalg.

Endnu et kriterium er behovet for plads i bilen, både hvad angår passagerer og oppakning.
Her foretrækker 32 % en bil med hatchback bagagerum, mens 30 % foretrækker en stationcar og kun 12 % mener, at minibilen er dækkende.

"For langt de fleste har bilen først og fremmest en vigtig praktisk opgave, og danskerne er klar over, at omkostningerne til bilen udgør en stor del af husholdningsbudgettet. Derfor handler det om at finde en bil, der opfylder de økonomiske og praktiske krav, men den må selvfølgelig gerne se godt ud samtidigt," forklarer Jan Lang.

De fleste danskere (23 %) købte deres sidste bil i prisklassen 100.000-149.999 kroner.

Undersøgelsen er lavet af BilBasen i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført i alt 1118 CAWI-interview med danske bilejere i alderen 18-74 år i perioden 3-6 marts 2014.

Fakta
- 28 % ville købe en VW, når de skal have bil
- 32 % foretrækker en 3 eller 5 dørs hatchback, mens 30 % foretrækker en stationcar
- Den skal kunne køre langt på literen (60 %) og være billig i drift (54 %)
- De fleste (23 %) købte sidste bil i prisklassen 100.000-149.999
- De tre vigtigste typer ekstraudstyr er: 1 Klimaanlæg(64 %), 2: Fartpilot(41 %)/Cruisecontrol, 3: GPS (38 %)


Læs mere her

tags: interview, bilen, økonomi, Audi, VW, penge, omkostninger, Toyota, stationcar, bagagerum, Skoda, 2014, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar