I dag kunne Magnus Heunicke som Transportminister ønske tillykke til føreren af køretøj nummer 150 millioner, som har passeret Storebæltsbroen siden åbningen i juni 1998. Markeringen fandt sted ved broens betalingsanlæg i Halsskov. Magnus Heunicke overrakte blomster, ti ture til broen og en invitation fra A/S Storebælt til et senere besøg i en af Storebæltsbroens 254 meter høje pylontoppe til Nora og Henning Larsen fra Henning Larsen Kranservice i Krusaa
- Storebæltsbroen har vist sig at være en kæmpe succes. Det stod langtfra klart, da der tilbage i firserne var en meget ophedet debat om en fast forbindelse. Men modige politikere, danske ingeniører og tusindvis af medarbejdere over og under Storebælt stod fast og kæmpede for at fuldføre det, de inderst inde brændte for. Det kan vi stadig lære af, siger transportminister Magnus Heunicke.
Biltrafikken over Storebælt er næsten firdoblet siden færgernes tid. I 1997 blev der i gennemsnit sejlet 8.300 køretøjer over Storebælt hvert døgn. I 2013 var den gennemsnitlige døgntrafik på Storebæltsbroen ca. 30.000 køretøjer.
Køretøj nr. 150 million kommer tidligere, end det var forudset ved broens åbning i 1998. Det skyldes bl.a., at trafikspringet blev større end forventet. Togtrafikken har også haft store fordele af den faste forbindelse. I 2013 passerede 8,7 mio. passagerer forbindelsen fordelt på knap 42.000 passagertog. I alt krydsede 142 tog dagligt Storebælt i 2013, hvilket er godt 100 flere end før tunnelens åbning i 1997.
Billedtekst: Køretøj nr. 150 million kørte over Storebæltsbroen kl. 10.00 i dag. Transportminister Magnus Heunicke ønsker tillykke til Nora og Henning Larsen fra Henning Larsen Kranservice. Det var en helt særlig oplevelse for ægteparret, da Henning Larsen i Storebæltsbroens anlægsfase boede i Korsør og kørte materialer ud til byggearbejdet i Storebælt.
FAKTA:
BroBizz®
Knap hver femte tur blev betalt med BroBizz® ved broens åbning i 1998. I dag betales godt to tredjedele af alle kørte ture over forbindelsen med BroBizz®. Det er en vigtig forudsætning for, at A/S Storebælt kan afvikle trafikken i betalingsanlægget uden ventetid for kunderne i de mest travle perioder ved bl.a. ferie og højtider.
Dermed er BroBizz® også et betydeligt redskab til at håndtere den markante stigning i trafikken, der har været siden broens åbning.
Timerekord: 5.267 køretøjer 2. juledag 2011.
Hvis en personbil sættes til 5 m., så svarer rekordtimen til, at bilerne køler til køler strækker sig lidt over 26 km, altså svarende til omtrent hele afstanden mellem Korsør og Nyborg.
Dagsrekord: 47.738 køretøjer 16. juli 2011.
Rekorden blev sat, da Take That aflyser koncert en halv time før døråbning pga. en madforgiftning. Inklusive hjemrejsen fra dagen før, da det var en dobbeltkoncert.
Døgntrafik forskel mellem færger og bro
Siden broens åbning 14. juni 1998 og frem til 26. maj 2014 har der i snit passeret 1.073 køretøjer i timen, døgnet rundt. Til sammenligning sejlede færgerne i perioden 1990 1997 i snit hvert døgn 328 køretøjer over bæltet.
Holdningen til Storebæltsforbindelsen
Procent af befolkningen: Positive - Negative - Neutrale/ved ikke
Sep. 1989: 49 - 34 - 17
Apr. 1990: 52 - 32 - 16
Nov. 1991: 46 - 32 - 18
Apr. 1992: 47 - 33 - 20
Jun. 1993: 50 - 22 - 18
Jun. 1994: 52 - 28 - 20
Dec. 1994: 51 - 29 - 20
Jun. 1995: 56 - 23 - 21
Dec. 1995: 55 - 24 - 21
Jun. 1996: 53 - 22 - 25
Dec. 1996: 56 - 23 - 21
Nov. 1997: 67 - 13 - 20
Jun. 1998: 77 - 13 - 10
Sep. 1999: 83 - 5 - 11
Hver undersøgelse bygger på svar fra et repræsentativt udsnit på ca. 1300 danskere over 18 år.
Læs mere her
tags: 2011, politi, 2013, 1995, transportminister, Nyborg, 1991, trafikken, Storebælt, 1998, koncert, 2014, Korsør,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar