fredag den 28. marts 2014

Wrooom! Motorcyklerne kommer

Bad Request (Invalid URL)

Motorcyklerne er tilbage på vejene. For at undgå ulykker kræver det ekstra opmærksomhed fra motorcyklister og bilister.
Foråret er over os, fuglene pipper og Bakken åbner. Nu kommer motorcyklerne for alvor ud på vejene efter at have stået i garage i mange måneder.

Derfor opfordrer Rådet for Sikker Trafik nu både bilister og motorcyklister til at være ekstra opmærksomme, så ulykker kan undgås.

Derfor sker ulykkerne
Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at motorcyklisterne blev overset, men også at de kørte for stærkt. I 2/3 af ulykkerne, hvor der var en modpart, orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt, og overså motorcyklisten – typisk ved venstresving.

Men i halvdelen af disse ulykker kørte motorcyklisten for stærkt, hvilket gjorde det svært for bilisten at opdage motorcyklisten i tide.

Det slog Havarikommissionen for Vejtrafikulykker fast, da de i 2009 gennemgik og analyserede 41 motorcykelulykker med dødsfald.

Personer dræbt i motorcykelulykker:
2008: 41.
2009: 27.
2010: 23.
2011: 23.
2012: 11

Hold ekstra øje
Motorcyklisterne opfordres til at tage den med ro i starten, hvor de mangler rutine. Desuden skal de være ekstra opmærksomme på, at mange bilister måske ikke ser dem, da de gennem flere måneder har været vant til, at der ikke er motorcyklister på vejene.

- Vi ved at en del af de voldsomme ulykker er sket, fordi bilister og motorcyklister ikke har set hinanden. Så begge parter skal være ekstra opmærksomme. Desuden er det vigtigt, at motorcyklisterne overholder hastighedsgrænsen, da for høj hastighed er en af forklaringerne på mange af ulykkerne, siger Søren Troels Berg, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

En refleksvest kan gøre dig synlig
En undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik har tidligere vist, at fra 2010 til 2012 er antallet af motorcyklister, der kører med refleksvest, steget fra 9 til 13 %.

- Det er glædeligt at flere motorcyklister er blevet mere opmærksomme på at gøre sig synlige, enten ved at tage refleksvest på eller vælge køredragt, hjelm m.m. der er tydeligere i trafikken. Det betyder, at de er nemmere at se for bilisterne, når de har nogle lysende farver på, siger Søren Troels Berg, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Richardt mistede et ben
Motorcyklisterne er meget udsatte, når der sker en ulykke. Derfor kan skaderne også blive voldsomme. Herunder kan du se en video med en tidligere motorcyklist, der kom alvorligt til skade i en motorcykelulykke.

Derfor kører motorcyklisterne typisk galt
Hos Haverikommissionen for Vejtrafikulykker (www.hvu.dk) har man tidligere undersøgt 41 motorcykelulykker.

Konklusionen var, at de forulykkede motorcyklister i de fleste tilfælde kørte med for høj fart og nemt blev overset af bilisterne. Læs undersøgelsen her.

Gode råd til motorcyklisterne:
• Husk at en motorcykel kan være svær at se i trafikken, fordi den fylder meget lidt.
• Brug tøj med lyse, synlige farver eller refleksvest, så du nemt kan ses af bilisterne.
• Overhold hastighedsgrænsen.
• Prøv at få øjenkontakt med bilister, der f.eks. er ved at krydse vejen, så du ved, om de har set dig.
• Brug det rigtige sikkerhedsudstyr, det kan reducere skaderisikoen med 50 %. Husk altid hjelm og køredragt med god rygbeskyttelse. En selvlysende vest gør dig mere synlig.
• Tag på køreteknisk kursus, så du lærer at katastrofebremse og undvige i en farlig situation.

Læs mere på Viden om motorcykler

Gode råd til bilisterne:
• Hold ekstra øje – motorcyklister fylder ikke meget på en vej og kan være nemme at overse.
• Pas på du ikke forveksler dem med en knallert og tror, at du kan nå at svinge ud fra en sidevej.
• Motorcyklister kan køre meget hurtigt – vær sikker på, at du f.eks. kan nå at svinge, før de når frem.

Læs mere her

tags: 2009, 2010, 2011, 2008, Bakken, trafikken, cyklist, dræbt, kommissionen, 2012, trafikulykke, ulykker, Motor,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar