fredag den 21. marts 2014

Gør motorcyklen klar til sæsonen

image description
Vinterens greb i Danmark er ved at fortage sig, og mange motorcyklister tripper for at komme ud på vejene. Falck giver her et par gode råd til at gøre dig selv og motorcyklen forårsklar.
Motorcyklister i tusindvis fra hele landet gør i disse dage klar til at indtage Nørrebrogade i København og brølende sætte kursen mod Bakken torsdag den 27. marts – en dag der for mange er lig med starten på motorcykelsæsonen i Danmark.

Men før kromen kan skinne, og hestekræfterne slippes løs, skal motorcyklen og motorcyklisten igennem det store forårstjek. Falck giver her en række gode råd, der kan gøre livet som motorcyklist lettere og sikrere i sæsonen 2014:

"Forårstjekket handler i høj grad om sikkerhed. Der skal ikke ret meget til, før det går galt, når man kører på to hjul – og en del uheld kan undgås ved at sørge for at motorcykelen er gjort tip top, og at man er bevidst om at man selv er blevet lidt rusten i de mørke vintermåneder ", siger Tinna Østergaard, der er formand for Falcks interne motorcykelklub MC Blålys.

Hun peger på følgende punkter, der er vigtige at få kigget igennem:

Batteriet
Mange motorcykelbatterier er blevet afladet i vinterens løb, hvis ikke du har haft en lader på, så start med at få batteriet efterfyldt med demineraliseret vand og ladet helt op, så får du også kontrolleret, at batteriet kan tage imod strøm. Et MC-batteri holder typisk en 3-5 år, så er det ved at være svagt, så få det skiftet. Der er ikke noget mere irriterende en at stå med en MC, der ikke kan starte.

Motorolieskift
Start motoren, lad motoren køre et par minutter. Af med bundproppen og lad olien løbe fra. Ny olie og oliefilter på, start motoren og lad den køre et minuts tid. Fyld efter, hvis det er nødvendigt.

Bremsetjek
Der bør altid være minimum tre millimeter belægning på bremseklodserne.
Er der mindre, skal de skiftes. Tjek også bremsevæskestanden – og få bremsevæsken skiftet, hvis den er mere end to år gammel. Arbejde med bremser bør overlades til professionelle.

Kølevæsketjek
Hvis motorcyklen er vandkølet skal væskestanden skal være i orden og kølevæsken være sikret til mellem 25 og 30 graders frost – også selv om du kun kører om sommeren, kølevæsken indeholder additiver, der beskytter motorens kølesystem indefra.

Kig efter lækager
Kontrollér at pakninger er tætte, og at det ikke drypper fra motorcyklen.
Vær især opmærksom på forgaffelen – hvis forgaffelbenene er fedtede kan det være tegn på utætte pakninger.

Kabelsmøring
Husk at få smurt kabler til gas, kobling og på ældre motorcykler, bremserne.
Speedometerkablet har også godt af en dråbe olie eller to. Smøremiddel kan købes hos motorcykelforhandlere.

Tjek af lejer
Ryk forgaffelen frem og tilbage og test for slør i kronrørslejerne, da et ødelagt leje kan forringe styringen. Få en professionel til at hjælpe dig, hvis du er i tvivl. På hjulene fatter man foroven og forneden og hhv. skubber/trækker. Mærker man slør, skal lejerne skiftes.

Dæktjek
Dæk er noget af det vigtigste på motorcyklen. Dæk bør ikke være over fem år gamle, selv om der er tilstrækkeligt mønster (min 3 mm anbefales).
Kontroller at dæktrykket er i overensstemmelse med instruktionsbogens angivelser. Husk at kontrol af dæktryk sker med kolde dæk.

Lys- og eltjek
Tjek blink, forlys, baglys og instrumentlys og evt. elektrisk ekstraudstyr

Kædetjek
En slidt kæde kan udgøre et alvorligt sikkerhedsproblem, der kan ødelægge både motorblok og sende køreren alvorligt på afveje. Skal tjekkes for slør og slid og eventuelt udskiftes. Rens og smør kæden jævnligt, så holder den længere.

Husk vask og lakforsegling
Slut af med at vaske motorcyklen, reparér eventuelle stenslag og småskrammer med en lakstift om nødvendigt. Og slut gerne af med en god omgang lakforsegling.

Tjek instruktionsbogen
Motorcykler er forskellige, så for at være helt sikker på, at du har kigget den efter alle de steder, den har brug for, er det en god idé at tjekke instruktionsbogens gode råd.

Dig selv og dit udstyr
Ikke kun motorcyklen trænger til et forårs tjek.
Vær også opmærksom på dig selv. Er fysikken i orden Er reaktionsevnen og balancen i top

Din Hjelm
Er den i orden og fri for skrammer Husk at hjelme som så meget andet nedbrydes langsomt over årerne lige som indmaden efterhånden bliver løsere, så er din hjelm over 5 år gammel skulle du måske overveje en udskiftning. Er det ikke nødvendigt, så vær sikker på at visiret er rent, klart og uden ridser.

Tøjet
Få tøjet ud af skabet og se om det kan klare nok en sæson. Tøjet skal både holde kulde og fugt ude samtidig med, at det skal kunne yde dig en effektiv beskyttelse hvis uheldet er ude. Måske skal tekstiltøjet en tur i vaskemaskinen og imprægneres, måske skal læderdragten plejes med fedt, balsam eller olie

Og så lige til sidst.

Når vi nu starter på sæsonen, er det vigtigt at huske at klæde dig ordentligt på. Ligeså dejligt varmt det er i forårssolen, ligeså hurtigt kommer kulden igen, når solen går væk. En kold motorcyklist er en uopmærksom motorcyklist.

Og husk også lige på at vore medtrafikanter har undværet vores selskab i lang tid. De skal også lige vænne sig til, at der er andet end knallerter på to hjul, så vær opmærksom på, at de andre trafikanter ser dig.

Torsdag den 27. marts sætter tusinder af motorcyklister kursen mod Bakken, hvilket markerer åbningen af motorcykelsæsonen. Falck giverderfor en række gode råd til at få motorcyklen forårsklar.

Læs mere her

tags: Danmark, København, Bakken, Nørrebrogade, Speedo, Nørrebro, cyklist, Falck, Motor, 2014, kølesystem, bremser, bremseklods,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar