fredag den 7. marts 2014

Porsche på Genève international motorshow

image description
Verdenspremiere på Macan S Diesel, europæisk debut for 911 Targa, samt præsentation af den nye Le Mans-racer 919 Hybrid og 911 RSR
Forårets store internationale biludstilling i Genève markerer også den officielle premiere på den nye Porsche 919 Hybrid, som deltager i LMP1-klassen i årets udgave af det legendariske 24-timers løb på Le Mans. Samtidig præsenteres den nye 911 RSR, der vil køre side om side med 919 Hybrid på Le Mans og WEC-serien i klassen for GT-biler, samt nyhederne Macan S Diesel og 911 Targa.

Porsche 919 Hybrid: Fremtiden starter på racerbanen

Et helt nyt reglement gør, at alting ændrer sig i årets udgave af Le Mans og World Endurance Championship-serien.

"Det bliver ikke den bil, der kan køre hurtigst som vinder, men den med det laveste forbrug," udtaler Matthias Müller, der er øverste chef for Porsche. "Det er præcis den udfordring, vi som bilfabrikanter skal overkomme, og derfor er den nye 919 Hybrid et research laboratorium, og den mest komplekse racerbil Porsche nogensinde har bygget."

Den ekstreme effektivitet i 919 Hybrid er resultatet af tusindvis af arbejdstimer med research og produktudvikling, og selv den mindste del har en helt afgørende funktion. Selve forbrændingsmotoren er en yderst kompakt V4, der også er en medbærende del af chassiset. Med en slagvolumen på blot to liter sætter den nye standarder for downsizing — og nye grænser for, hvad der er muligt med en motor i denne størrelse. Direct Injection, trykladning og et maksimalt omdrejningstal på 9.000 o/min er alle features, som Porsche allerede benytter i sine sportsvogne. I den nye Le Mans-racer giver det en ydelse på omkring 500 hk.

Samtidig er der to nye Energy Recovery-systemer. Det ene er fundamentalt nyt, da det genanvender den termiske energi fra udstødningen ved at lade udstødningsgasserne drive en generator. Det andet hybridsystem fungerer på samme måde, som den nye 918 Spyder. Ved hjælp af en generator placeret ved forakslen bliver kinetisk energi konverteret til strøm, som lagres i et litium-ion batteri. Når føreren har brug for et ekstra boost sendes strømmen til en elmotor ved forakslen, og på den måde er 919 Hybrid kortvarigt firehjulstrukket.

Et helt nyt team på 200 medarbejdere blev skabt for at udvikle den nye Le Mans-prototype i Porsches motorsportsafdelings hovedkvarter i Weissach.

"I løbet af to et halvt år byggede vi infrastrukturen, samlede vort team og skabte en af verdens mest avancerede racerbiler," udtaler Friedrich Enzinger, chefen for LMP1-projektet. "Vi har den største respekt for vore konkurrenters erfaring med Le Mans, og derfor er vores målsætning for det første år simpel: At gennemføre løbet og være konkurrencedygtige."

Romain Dumas (F), Neal Jani (CH) og Marc Lieb (D) vil køre Porsche 919 Hybrid med startnummer 14. Søsterbilen med startnummer 20 køres af Timo Bernhard (D), Brendon Hartley (NZ) og Mark Webber (AUS).

Porsche 911 RSR: Racerbilsikon til gavn for sportsvognene

Hos Porsche kalder vi det Intelligent Performance, hvilket er vor evige søgen efter at levere de bedst tænkelige præstationer med det lavest mulige forbrug. Det står med store bogstaver på både den nye 919 Hybrid og på 911 RSR. De erfaringer vore ingeniører gør sig fra de tusindvis af kilometer, som hvert år køres på verdens racerbaner af fabriksteamet, kommer naturligvis den til gode, som gør drømmen om en sportsvogn fra Porsche til virkelighed.

Porsche 911 er et ikon, hvis historie strækker sig over mere end 50 år og syv generationer, der hver især er formet af motorsport. Sådan vil det også være i fremtiden, ikke mindst fordi den nye 911 RSR bryder nye grænser for letvægtsmaterialer og aerodynamik, som ikke kun giver bedre omgangstider, men også et lavere forbrug.

En nye 911 RSR fik sin debut i 2013, hvor den tog en 1-2 sejr i sin klasse på Le Mans, og i januar vandt sin klasse i årets klassiske amerikanske 24-timers løb Daytona. I årets Le Mans vil Porsches andet fabriksteam, Porsche Team Manthey, indsætte to 911 RSR i World Endurance Championship-serien, der skydes i gang i april.

Faktisk bliver 2014 det mest ambitiøse år for Porsches motorsportsafdeling nogensinde, med mere end 20 fabrikskørere, et nyt amerikansk fabriksteam og den nye 911 RSR i hænderne på private teams. Det er muligt af følge Porsche Motorsport på Twitter under @PorscheRaces, der kort og præcist vil opdatere om kommende motorsportsbegivenheder, samt relevant information under og efter løbet.

Porsche Macan S Diesel: Den atletiske langdistanceløber

En anden Porsche som får sin verdenspremiere på den internationale biludstilling i Genève er den nye Macan S Diesel, der også er et fornemt eksempel på Intelligent Performance. Den 3-liters 6-cylindrede dieselmotor udvikler 258 hk, og er dermed den mest økonomiske udgave af verdens mest sportslige kompakte SUV. Den accelererer fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder og bruger blot 6,1 liter diesel for hver 100 kilometer, som den økonomiske langdistanceløber i Macan-programmet.

Porsche 911 Targa: En klassiker fødes på ny

Den nye 911 Targa får sin europæiske premiere på Genève efter at have været vist første gang i Detroit i januar. Som den første 911 Targa fra 1965, har den nye model en karakteristisk bøjle i stedet for den traditionelle B-stolpe, samt en bevægelig tagsektion. I modsætning til den originale Targa kan tagsektionen åbne og lukke på temmelig spektakulær vis, og blot med et tryk på en knap. Resultatet er en meget fleksibel cabriolet, der fungerer under alle forhold, hvilket yderligere understreges af, at modellen kun fås med firehjulstræk. Den slags er jo også Intelligent Performance.



tags: euro, bilen, økonomi, 2013, Detroit, Porsche, sportsvogn, Rom, motorsport, energi, Intel, bilfabrikanter, Motor, konkurrence, 2014, udstødning,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar