Danskerne køber ikke bil for at signalere status eller personlighed. Det viser nye tal fra BilBasen og det internationale analyseinstitut Red Shift.
Selvom bilen spiller en vigtig rolle i de fleste danskeres hverdag, er tendensen klar. Bilen bliver ikke tillagt nogen særlig følelsesmæssig værdi, og bliver betragtet som et forbrugsgode på linje med en vaskemaskine eller plæneklipper.
I en ny undersøgelse lavet af BilBasen og analyseinstituttet Red Shift, svarer 96 % af danskerne, at de ikke ser bilen som et statussymbol.
Danmark har nogle af de højeste priser og højest beskatning på biler i verden. Det betyder helt naturligt, at kun få danskere har råd til en bil med stor signalværdi. I stedet prioriterer danskerne først og fremmest boligen og familien, mens de er rationelt orienteret, når det handler om at købe bil, fortæller trendforsker, Louise Byg Kongsholm fra Scandinavian Trend Institute.
I samme undersøgelse fortæller 93 % af danskerne, at de ikke ser en forlængelse af deres personlighed i bilen.
Danskerne er generelt mere introverte og lever i høj grad efter princippet mådehold, når vi sammenligner os med lande som f.eks. Italien eller USA. Af samme grund er det ikke så væsentligt, at bilen symboliserer personlighed og har et bestemt udseende. Det er langt vigtigere, at bilen imødekommer praktiske krav som størrelse, køreegenskaber, rummelighed, og selvfølgelig værdi for pengene, siger Louise Byg Kongsholm.
En vigtig praktisk rolle
Selvom danskerne ikke prioriterer bilens signalværdi lige så højt som i udlandet, udfylder den stadig en vigtig rolle for danskerne.
Rigtig mange danskerne er dagligt afhængige af bilen som transportmiddel, og det er dyrt at være bilejer i Danmark. Derfor gør danskerne alt, hvad der står i deres magt for at spare på bilbudgettet, men det betyder jo ikke, at de ikke prioriterer bilen. De prioriterer blot nogle mere fornufts-baserede faktorer end i udlandet, fastslår administrerende direktør for BilBasen og Bilinfo, Morten Heuing.
En tidligere undersøgelse viser, at 89 % af danskerne er glade for deres bil, mens 78 % vil anbefale deres bil til andre.
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udformet af analyseinstituttet Red Shift og BilBasen i januar 2013
Undersøgelsen omfatter interviews med 10.054 personer fra 10 lande (Argentina, Australien, Canada, Columbia, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Storbritannien).
· Bilen er ikke et statussymbol: 96 % (DK)
· Bilen er ikke en forlængelse af min personlighed: 93 % (DK)
· Danskere der er glade for deres biler: 89 % (kilde: YouGov)
· Danskere der vil anbefale deres bil til andre: 78 % (kilde: YouGov)
Læs mere her
tags: USA, Danmark, Tyskland, Italien, Storbritannien, Holland, direktør, interview, bilen, Frankrig, 2013, Canada, udland, penge, Australien, Argentina, beskatning, transportmiddel, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar