Golf GTI kommer for første gang i to varianter; en standard-version med 220 hk og en Performance-version med 230 hk og en række features, der skærper bilens dynamiske egenskaber. Priserne for Golf GTI begynder ved 457.995 kr. for en 3-dørs-version med 6-trins-manuel-gearkasse og 220 hk og 469.998 kr. for 5-dørs-versionen.
Golf GTI er udrustet med en 2-liters TSI-turbomotor, der yder 10 hk mere end forgængeren, mens drejningsmomentet er øget med hele 70 Nm til 350 Nm fra 1.500 til 4.400 o/min. Det giver motoren en imponerende smidighed, så eksempelvis mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t i 5. gear kun tager 5,0 sekunder (Golf GTI VI: 7,5 sek.), 100 km/t nås på 6,5 sek., og topfarten er 246 km/t. Selvom Golf GTI nu kører med en stærkere motor end i forgængeren, er forbruget reduceret med 18%, så en Golf GTI med manuelt gear er opgivet til at køre 16,7 km/l ved blandet kørsel (Med 6-trins-DSG-gear: 15,6 km/l).
Vælger du Golf GTI i Performance-versionen, yder motoren 10 hk ekstra og drejningsmomentet er uændret, men de 350 Nm er til rådighed over et bredere omdrejningsfelt (+200 o/min). Golf GTI med Performance-pakke når 100 km/t på 6,4 sek. og har en topfart på 250 km/t. Performance-pakken omfatter ikke kun mere motorkraft, men også dynamik-forbedrende detaljer så som det elektronisk styret mekaniske spærredifferentiale kaldet for VAQ og større bremseskiver, der måler 340 mm foran og 310 mm bag på, hvor en standard 220 hk GTI kører med 312 mm bremsekiver foran og 300 mm bag på. En Golf GTI 2,0 Performance koster i 3-dørs-versionen og med 6-trins manuelt gear 477.998 kr. og i 5-dørs-versionen 489.996 kr.
Begge versioner af Golf GTI er standardudstyret med progressivt styretøj, der varierer udvekslingen, så du skal dreje mindre på rattet ved højere hastigheder igennem sving. Det bidrager til at gøre bilen mere adræt, styrevillig og sportslig, og samtidig letter det progressive styretøj manøvrering ved lav hastighed eller parkering. Visuelt kan den nye Golf GTI kendes på den karakteristiske røde linje i kølergrillen, der på nu løber helt ud i forlygterne, hvis bilen er specificeret med Bi-xenon-forlygter. Frontkofangeren har fået et mere aggressivt look med tre vertikale sorte finner, og der er sideskørter og en diffuser bag til i sort. Golf GTI kører på 17 Brooklyn-aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 225/45, og den står 15 mm lavere end en standard Golf.
Interiøret er præget af klassiske Golf GTI-træk så som de dybe sportssæder med ternet "Clark"-betræk, den golfbold inspirerede gearknop (med manuel-gearkasse) og det tykke læderbeklædte sportsrat, der er fladt i bunden og har metalbeklædte eger. Røde syninger på rat, sæder og gearknop og den sorte loftsbeklædning er ligeledes klassiske træk, der bidrager til den sportslige atmosfære i kabinen.
Af interessant ekstraudstyr kan nævnes "køreprofilindstillinger", hvor du via midterkonsollens touchscreen kan vælge mellem Eco, Sport, Normal eller Individual. De forskellige indstillinger varierer eksempelvis servokraften i styretøjet, speederresponsen og gearskifte-mønster (hvis udstyret med DSG-gear), og prisen er 2.399 kr. Dette kan også kombineres med en dynamisk undervogn, hvor affjedringen ændrer karakter, alt efter hvilket køreprofil-indstilling du har valgt. Prisen for den den dynamiske undervogn inklusiv køreprofilindstillinger er 20.798 kr. Begge versioner af Golf leveres med det raffinerede 6-trins DSG-gear med skiftegreb på rattet for en merpris på 25.000 kr. Golf GTI forventes introduceret i Danmark i juni 2013. Du finder en samlet oversigt over priser og specifikationer på Golf GTI på www.volkswagen.dk
Læs mere her
tags: Danmark, bilen, 2013, atmosfære, Vælger, GTI, fælg, gearkasse, gearskifte, bremseskive,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar