torsdag den 7. april 2011

Er drømmebilen tættere på end du tror?

De fleste bilkøbere fokuserer på bilens pris og brændstoføkonomi, når pengepungen skal frem og bilen købes. Dermed må mange bildrømme lade livet til fordel for umiddelbart mere økonomisk fornuftige biler. Men Bilpriser.dk kommer nu bildrømmene til undsætning med en mindre analyse, der skal hjælpe bilkøbere til at forstå at en beregning af totalomkostningerne kan give mulighed for at købe bil med hjertet.

Bilpriser.dk har for BT udarbejdet en mindre analyse, der har til hensigt at skabe overblik og hjælpe forbrugere i deres overvejelser af køb af ny, let brugt eller brugt bil. Analysen, der også indeholder udgifter til service og dæk, viser, at selvom besparelsen umiddelbart virker til at være stor ved køb af brugt bil, kan totalomkostningerne over en 4-årig periode alligevel vise et helt andet resultat. Dermed er vejen banet for at få opfyldt bildrømmen, banken måske ellers ville have haft sagt nej til på baggrund af pris.

Hvorvidt et bilkøb er økonomisk fornuftigt eller ej beregnes ud fra totalomkostningerne over 4 år. Ved at beregne totalomkostningerne, har man som bilkøber større mulighed for at overtale banken til at godkende lånet til en bil, der ved første øjekast måske virker dyr, men på sigt er billigere end alternativerne. Samtidig giver beregning af totalomkostningerne også mulighed for at man kan vælge bil med hjertet på et oplyst grundlag.

Chefanalytiker hos Bilpriser.dk, Niels Grøftehauge, fortæller: Nogle gange kan det faktisk være dyrere at købe billigt. Hvis vi ser på eksemplet med Smart i vores analyse, så kan det godt være, at det er billigere at gå i banken og låne til den brugte Smart 0.8 fra 2006 til 59.999 kr., men når ejerskabet er gjort op efter 4 år, så kunne det bedre have betalt sig at have brugt 10.000 kr. ekstra til at starte med og have købt den mindre brugte model fra 2007 .

I en helt anden prisklasse befinder Volkswagen Golf sig. Her er der tale om en besparelse på 36.615 kr. set over 4 år ved køb af brugt frem for helt ny. Umiddelbart er en ny BlueMotion et økonomisk fornuftigt køb med en brændstoføkonomi på 26,3 km/l. Sammenlignet med alternativerne i analysen vil afskrivningen kombineret med finanseringsomkostningerne dog bevirke at det faktisk langt bedre kan betale sig at købe en Trendline, der har kørt 157.000 km og kører 19,6 km/l til 129.900 kr. forklarer Niels Grøftehauge. Han peger på vigtigheden af at forstå TCO. TCO er totalomkostningerne, som inkluderer alle låne- og driftsomkostninger, herunder værditab, finansierings-, service- og brændstofomkostninger samt ejerafgifter og hvad der ellers kan tænkes over en 4-årig periode. Det er alle disse omkostninger som giver det samlede overblik over hvad det reelt koster at holde bil .

Mere information:
Henvendelser vedrørende denne analyse: Niels Grøftehauge, 40 72 14 07

Eksemplerne på totalomkostningerne ved ny, let brugt og brugt bil findes på www.bilpriser.dk sammen med øvrige analyser af forskellige bilklasser og brugte bilers økonomi.

Bilpriser.dk har desuden udarbejdet et skema, bilkøbere kan udfylde, for at få overblik over totalomkostningerne for en given bil. Skemaet findes ligesom de øvrige analyser på http://www.bilpriser.dk/guide.do guideid=249

Analysen
(PDF) kan downloades her: http://press.autorola.com/Ny_let_brugt_C.pdf

TCO = Total Cost of Ownership
Ved bilkøb er det ikke nok at se på, hvad man skal afdrage per måned. Det giver nemlig ikke et sandt overblik af totaløkonomien i ejerskabet af en bil, også kaldet Total Cost of Ownership eller TCO.

Ved beregning af TCO, skal man bl.a. inkludere låneomkostningerne, renteudgiften efter skat, værditabet, brændstof- og serviceomkostninger, ejerafgiften, forsikring og andre driftsudgifter i den periode, man påtænker at eje bilen. Endelig kan man inkludere alternativomkostningen ved ikke at anvende pengene til forrentning. Kilde: Bilpriser.dk

Læs mere her

tags: økonomi, bilen, downloade, 2007, 2006, penge, omkostninger, PDF, brændstof,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar