EU gør bremseassistent obligatorisk
- Ny EU-forordning for mere beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter
- Bremseassistentsystemer reducerer bremseafstanden
- En anden EU-forordning gør ESP® obligatorisk fra 2014
- Forudseende nødbremsesystem fra Bosch går i serieproduktion 2010
Fra den 24. november 2009 er bremseassistentsystemer blevet obligatoriske for alle nye biler og lette erhvervskøretøjer i EU. Fra den 24. februar 2011 gælder reglerne for alle nye biler. Disse forskrifter er en del af en ny EU-forordning, der skal forbedre forgængernes sikkerhed i trafikken. Bremseassistenten støtter bilens fører ved nødopbremsning: Hvis bilens fører pludselig træder på bremsen, går systemet ud fra, at der er tale om en nødsituation. Det øger lynhurtigt bremsetrykket og dermed forsinkelsen. Det reducerer bremseafstanden og hjælper med til at forhindre et sammenstød. Ifølge EU-undersøgelser kunne op til 1.100 ulykker med dødelig udgang med fodgængere hvert år forhindres i Europa, hvis alle biler havde bremseassistentsystemer.
Industrien arbejder allerede på at udvikle forudseende systemer, der kan registrere trafikken foran bilen med ekstra radar- og delvis også videosensorer. Fremtidens nødopbremsningssystemer tolker trafiksituationen og tilbyder bilisterne intelligent bremsesupport, siger Dr. Werner Struth fra ledelsen af Bosch-Chassis Systems Control. I de kommende år vil disse systemer blive tilbudt i et stigende antal bilmodeller. I 2010 går sådan et system fra Bosch for første gang i serieproduktion hos Audi.
Bremseassistentsystemer reducerer ikke kun risikoen for skader for fodgængere, de hjælper også med til at hindre påkørsler bagfra. Bosch-analyser af GIDAS-ulykkesdatabase (German In-Depth Accident Study) viser, at godt en tredjedel af bilisterne slet ikke bremser inden et sammenstød ved påkørselsulykker med personskader i Tyskland, og halvdelen af bilisterne udnytter ikke hele bremseydelsen. Det forudseende nødbremsesystem fra Bosch støtter bilens fører i tre niveauer. Systemets kollisionsadvarselsfunktion registrerer potentielle forhindringer og advarer bilens fører først med en akustisk eller visuel advarsel, så med et kort bremseryk. Hvis bilens fører nu reagerer og selv bremser, øger systemet med den forudseende nødbremseassistent bremsetrykket tilsvarende, således at bilen ikke støder mod forhindringen. Hvis bilens fører slet ikke reagerer, og et sammenstød ikke længere kan forhindres, bremser systemet kort før påkørslen med maks. forsinkelse. En Bosch-analyse af GIDAS-dataene viser, at næsten tre ud af fire påkørselsulykker med personskade kunne undgås med et forudseende nødbremsesystem.
EU-forordningen for mere beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter vil ikke kun gøre bremseassistentsystemer obligatoriske, det forudser også strengere regler for godkendelse af ekstra kofangere og frontbeskyttelsessystemer. Dette skal reducere risikoen for skader på fodgængere eller cyklister ved ulykker. En anden forordning, der er trådt i kraft i august 2009, vil også øge trafiksikkerheden. Den foreskriver bl.a. obligatorisk anvendelse af det elektroniske stabilitetsprogram (ESP®) gradvist frem til november 2014. Derudover skal erhvervskøretøjer senest november 2015 også være udstyret med forudseende nødbremsesystemer samt systemer, der advarer, hvis man forlader sin vognbane.
###
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2008 ca. 280.000 ansatte og en omsætning på 45,1 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3,5 milliarder euro, eller 8 % af omsætningen, om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik .
Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Læs mere her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar