De elektriske knallerter er på indtog i Danmark, og det vil få mærkbar positiv virkning på den stigende og stærkt sundhedsskadelige luftforurening, fra de gammeldags brændstofknallerter.
Institut for Miljøvurdering har senest i 2004, analyseret og fået international opmærksomhed af en rapport, hvor det påvises at forureningen fra de ca. 160.000 danske knallerter, koster mindst 50 menneskeliv om året.
Siden rapportens offentliggørelse, er der politisk ikke sket synderlige tiltag, for at løse dette åbenlyse samfundsproblem.
Derfor har DSR Scandinavia lanceret de store 45 km/t elektriske knallerter fra Taiwanske EVT, for at skubbe lidt til en mere positiv udvikling blandt de folkevalgte, forbrugere og ikke mindst den noget gammeldags knallertbranche.
Med sin 1500 watt store motor, klarer en EVT` ved blandet bykørsel, optil 70 km. på en enkelt opladning, der vel og mærke ikke giver nævneværdig forurening og kun koster omkring 5 øre pr. kørt km. At der heller ikke er nogen larmende motorstøj og lugtgener, er jo også et stort plus.
EVT 168 er f.eks. en funktionel retro kopi af en 1950` VESPA scooter. Det eneste der ikke bruges funktionelt i designet, er benzindækslet som kun er til pynt.
I stedet er der under førersædet, placeret et 48 V batterisystem, der giver hele 50 Amp til førerens rådighed. Vil man køre "ræs", er EVT` samtidig verdens hurtigste knallert i optræk og acceleration, da der ikke er noget nævneværdigt transmissionstab, fordi motoren er indbygget i baghjulet.
En 45 elektrisk knallert, er særdeles velegnet til kørsel på biveje, ø–samfund samt naturligvis bynære områder. Det frarådes derimod, at køre langt på en stærkt trafikeret hovedvej af trafiksikkerhedsmæssige årsager. Det er velkendt, at længerevarende kørsel med 45 km/t., på en stærkt trafikeret hovedvej, ikke er verdens smarteste løsning.
Desuden bør man under alle omstændigheder, køre med en trafikvest. Det gælder jo om at blive set nu ikke hørt.
Den danske importør, Direktør Svend–Erik Gottlieb fra DSR Scandinavia, har testet EVT` gennem længere tid i trafikken, og spår en stor fremtid for de elektriske knallerter. Ikke kun fordi de er sjove at køre på samt løser et aktuelt forureningsproblem, men også fordi de gør det muligt, at vi sammen med vores samarbejdspartnere, kan udvikle små brændselsceller til dem, indenfor en kortere årrække, og dermed skabe flere danske arbejdspladser samt sætte dagsordenen på verdensplan, for løsning af væsentlige hjørner, i kampen mod den globale forurening.
Læs mere her
tags: Danmark, politi, trafikken, benzin, brændstof, scooter, luftforurening,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar