– Den Blå Avis Fleggaard Racing dyster mod verdenseliten i Macau Grand Prix
DTC–køreren Jan Magnussen er vant til at bide skeer med eliten inden for sportsvognskørere, når han kører Le Mans og langdistanceløb i USA. Men nu får han også lov at dyste med verdens bedste standardvognskørere og endda i sin BMW 320si E90 fra den hjemlige DTC–serie.
Den tidligere Formel 1–kører er inviteret til at deltage i finalen i det officielle VM for standardvogne, WTCC. Her skal Big Mag forsøge at hjælpe den forsvarende mester, engelske Andy Priaulx, til at generobre titlen samt at sikre mærkemesterskabet til BMW. Det sker i et samarbejde mellem BMW’s fabriksteam Team BMW UK og Den Blå Avis Fleggaard Racing.
"Det bliver utroligt spændende: Det er sidste afdeling af VM, og det er så tæt i begge mesterskaber, både for kørere og bilmærker, så det bliver hektisk", siger Jan Magnussen.
WTCC skal afgøres på den mere end seks kilometer lange bane, der snor sig gennem gaderne i Macau, en tidligere portugisisk koloni ved Hong Kong.
"Bybanen i Macau er den mest fantastiske bane. Det er en kæmpe bane, og der er ingen plads til fejltagelser, for så er der kun autoværnet at ramme. Det er en stor udfordring for kørerne at køre i Macau", siger Jan Magnussen. "Og så går det uhyggeligt stærkt på langsiden – jeg tror, vi rammer 255 km/t", siger han om banen, han skal køre på den 17.–19. november i år.
Big Mag og Den Blå Avis Fleggaard Racing er inviteret af BMW Motorsport i München, og Magnussens og teamets evner er blevet målt og vejet på alle leder og kanter.
"Det er en stor ros til alle i Den Blå Avis Fleggaard Racing og dansk motorsport, at BMW beder os hjælpe dem. Det er helt fantastisk", siger Jan Magnusssen.
Med sig til Macau får Magnussen, udover sin DTC–BMW, også Henrik Lundgaard, Hedensted, der skal assistere under VM–afdelingen.
Erfaring fra banen
Jan Magnussen har tidligere gjort god figur ved Macau Grand Prix. Som engelsk Formel 3–mester skulle han dyste mod hele verdenseliten i Formel 3 i det, der kaldes Asiens svar på Monaco Grand Prix.
"Jeg kørte der i 1994 og skulle have vundet det hele. Men en fejl i kvalifikationen gjorde, at jeg blev treer sammenlagt. Jeg vandt første løb og blev firer i andet, så man kan kun sige, at banen passer mig fint", griner Jan Magnussen.
Forud for løbet skal Jan Magnussen teste med BMW Team UK for at vænne til blandt andet dækkene, da der ikke køres på Dunlop so8m i DTC.
–––
Korte fakta om FIA WTCC og finalen i Macau
WTCC er FIA’s mesterskab for standardvogne. FIA arrangerer, udover WTCC, hovedsageligt også Formel 1 og World Rally Championship (WRC).
WTCC køres over 10 afdelinger (20 løb) i hele verden.
Kalender:
Afdeling Dato Land Bane
01 & 02 01/04 – 02/04 Italien, Monza
03 & 04 29/04 – 30/04 Frankrig, Magny Cours
05 & 06 20/05 – 21/05 Storbritannien, Brands Hatch
07 & 08 03/06 – 04/06 Tyskland, Oschersleben
09 & 10 01/07 – 02/07 Brasilien, Curitiba
11 & 12 29/07 – 30/07 Mexico, Puebla
13 & 14 01/09 – 03/09 Tjekkiet, Brno
15 & 16 23/09 – 24/09 Tyrkiet, Istanbul
17 & 18 07/10 – 08/10 Spanien, Valencia
19 & 20 17/11 – 19/11 Macau, Macau
Stilling før to sidste afdelinger
1 Augusto FARFUS JR (BRA), 60 point
2 Andy PRIAULX (GBR), 59
3 Jörg MÜLLER (GER), 59
4 Gabriele TARQUINI (ITA), 57
5 Rickard RYDELL (SWE), 54
6 Dirk MÜLLER (GER), 53
7 James THOMPSON (GBR), 49
8 Yvan MULLER (FRA), 48
9 Peter TERTING (GER), 48
10 Jordi GENÉ (ESP), 36
11 Alessandro ZANARDI (ITA), 26
12 Nicola LARINI (ITA), 24
13 Gianni MORBIDELLI (ITA), 22
14 Alain MENU (SUI), 21
15 Robert HUFF (GBR), 20
16 Salvatore TAVANO (ITA), 15
17 Luca RANGONI (ITA), 14
18 Duncan HUISMAN (NED), 14
19 Tom CORONEL (NED), 12
20 Ryan SHARP (GBR), 6
21 Alessandro BALZAN (ITA), 5
Bane 6,117 m
Løbsdistance 2 x 9 omgange
Mere info: www.team.dba.dk, www.macau.grandprix.gov.mo og www.fiawtcc.com
WTCC banerekorder
Kvalifikation 2:31.712/145.22 kph, Andy Priaulx (BMW 320i), 18. november 2005
Løb 2:33.267/143.74 kph, Jörg Müller (BMW 320i), 21. november 2004
Tidligere vindere
2004 Guia Race 1 – Jörg Müller (BMW 320i)
2004 Guia Race 2 – Jörg Müller (BMW 320i)
2005 FIA WTCC Race 1 – Augusto Farfus (Alfa Romeo 156)
2005 FIA WTCC Race 2 – Duncan Huisman (BMW 320i)
Læs mere her
tags: USA, Tyskland, Italien, Storbritannien, mesterskab, Valencia, Frankrig, Spanien, Asien, Formel 1, BMW, Brasilien, Mexico, sportsvogn, Istanbul, Rom, cola, motorsport, Jan Magnussen, Motor, Alfa Romeo, Tjekkiet, Fleggaard,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar