En parade af hurtige biler - inklusiv helt ny Ford Focus RS og super-bilen Ford GT Der var voldsomt mange hestekræfter til skue, da Ford i dag lod tæppet falde på Geneve Motor Show. Den nye, muskelsvulmende Ford Focus RS, super-bilen Ford GT, den nye europæiske Ford Mustang, den nye Ford Focus ST, Fiesta ST og to hidsige racer-biler for lige som at understrege, at Ford har dømt fart og tempo.
Tredje generation af Ford Focus RS kommer med Fords nye sports firhjulstræk (Performance All-Wheel Drive), indstillelige køre-opsætninger og accelerations-kontrol (Launch Control), mens super-bilen Ford GT, som overraskede alt og alle på Detroit Motor Show for nylig, er udstyret med den hidtil kraftigste EcoBoost-motor, Ford har produceret.
Begge biler er udviklet af Fords særlige performance-team som de første i en række på i alt 12 planlagte performance-biler frem mod 2020. De sportslige ambitioner skyldes ikke blot ønsket om at skabe en række unikke og meget hurtige biler, men er også et ønske om at skabe et levende udviklingsmiljø, der kan teste komponenter, materialer og reservedele til det yderste til fordel for alle fremtidige Ford-modeller.
- Vi har aldrig tidligere haft så mange performance-biler på vej og det er godt i den forstand at de ikke blot vil bringe smil frem hos entusiaster, de vil også bane vejen for innovative nye teknologier, der vil komme alle vores kunder til gode, sagde chefen for Ford Europa, Jim Farley, ved dagens præsentation i Geneve.
Ny Focus RS
Fords nyeste 'hot-hatch' byder på en række nye features og teknologier, heriblandt Ford Performance firhjulstræk med Dynamic Torque Vectoring, ventilerede sports-bremser fra Brembo og en special-kalibreret 2,3 liters EcoBoost motor, som yder mere end 320 hk.
For første gang giver den nye RS'er også mulighed for forskellige køreindstillinger Normal, Sport, Track eller "Drift" for maksimal køreglæde under forskellige forhold, ligesom Launch Control automatisk sætter chassis og motor op til optimal acceleration.
Den nye Ford Focus RS er den 30. bil, der bærer det legendariske RS (Rally Sport) emblem og træder dermed ind i rækken af biler, der har drevet udviklingen af nye Ford-teknologier. Den nye RS'er følger i fodsporene på hæderkronede 'GTI'er' som den 16-ventilede Ford Escort RS1600 fra 1970, den turboladede Sierra Cosworth fra 1985 og den firhjulstrukne Escort RS Cosworth fra 1992.
Ford GT
Helt på toppen af Fords nye performance line-up, stråler overraskelsen fra Detroit, den nye Ford GT, som især gør sig bemærket med sine formfuldendte linjer i kulfiber og en voldsom V6 EcoBoost center-motor, som tilsammen giver et vægt-kraft-forhold andre super-biler må kigge langt efter.
Motoren, som yder mere end 600 meget effektive hestekræfter, er parret med en syv-trins dobbeltkoblings-gearkasse. Acceleration, styring, bremser, sikkerhed og effektivitet er optimeret ved udstrakt brug af avancerede, letvægts komposit-materialer, indrammet af aluminium både for og bag.
Den lave dråbeform reducerer luftmodstand og optimerer den helt nødvendige downforce. Chassiet byder på aktiv, racerbils stødstangs-affjedring, med mulighed for højdejustering samt carbon-keramiske bremser.
Den nye Ford GT, som er tænkt og designet til at bide skeer med de fleste superbiler, er én af de mest eksklusive Ford-modeller nogensinde og vil kun blive udbudt i et begrænset antal kloden rundt.
Ny Focus ST
Et par trin nede ad stigen men absolut stadig i den hurtige ende viser Ford også den helt nye Ford Focus ST, som er på vej ud til Ford-forhandlere i hele Europa. Her er der dømt sport og praktik på én og samme tid, idet den nye ST'er både kommer i en klassisk hatchback-udgave og som praktisk stationcar, ligesom der er mulighed for at vælge såvel en omdrejningsvillig benzinmotor som en effektiv og snusfornuftig diesel-maskine.
Køreoplevelsen har fået en et gevaldigt pep med nye støddæmpere foran, en strammere undervogn og optimeret servostyring.
Den nye 185 hk to-liters dieselmotor leverer massive 400 Nm allerede fra 2000 omdrejninger i minuttet, mens benzinudgaven byder på 250 sprælske hestekræfter. Designet er blevet strammet op til fordel for et mere sporty look, ligesom ST'en er spækket med Fords nyeste førerassistance-teknologier. Som ekstraudstyr fås det stemmestyrede infotainment-system SYNC 2. Desuden kan du til ST'en også få dynamiske forlygter og Cross Traffic Alert, som er et system, der advarer om krydsende trafik ved bakke-manøvrer.
Fiesta ST
Ford har naturligvis også mindste performance-bil med på podiet i Geneve. Den kompakte Fiesta ST, som blev lanceret i 2013, her allerede etableret sig som én af de mest efterspurgte kompaktbiler i GTI-klassen og har høstet mere end 20 internationale priser siden introduktionen.
Sports-udgaven af den bedst sælgende kompaktbil i Europa, har en 1,6 liters EcoBoost benzinmotor, som leverer 182 heste. Med strammere undervogn og stærkere bremser end nogensinde før er der i den grad lagt op til sjov og ballade understøttet af Fords unikke Torque Vectoring Control og ESP-funktion i tre valgfrie trin.
Ny Ford Mustang
Ingen performance line-up uden den helt nye Ford Mustang, som for første gang i bilens 50 år lange historie, er en ægte global udgave, solgt og serviceret af Ford på fem kontinenter. Det amerikanske ikon har umiskendelige træk fra den allerførste model, men er samtidig en top-moderne performance-bil, spækket med en række af Fords unikke førerstøtte-systemer.
Mustangen kommer naturligvis i den klassiske V8-udgave med 418 hk, men har også fået en lillesøster af mere europæisk tilsnit, idet Ford har udviklet en omdrejningsvillig 2,3 liters EcoBoost-motor med 314 hk til dem, som også skæver til brændstoføkonomien. 6-trins gearkassen fås både i en manuel- og automatisk udgave, ligesom Mustangen, som standard, er udstyret med Performance Pack affjedring både for og bag. 19 tommer hjul og SYNC 2 med en otte tommers farve touch screen fuldender billedet af en klassiker i nye klæder. Den nye Mustang fås i hele ti forskellige farver.
I afdelingen for rendyrkede racere viser Ford en ny Fiesta R2, som er den første Ford rally-bil med Fords flere gange prisvindende 1,0 EcoBoost motor under hjelmen, mens den nye MSA Formel 4 baneracer med en 160 hestes 1,6-liters EcoBoost motor er et studie i anvendt kulfiber-teknologi.
Læs mere her
tags: euro, Europa, bilen, økonomi, 2013, 2020, 2020, Detroit, benzin, teknologi, stationcar, Motor, brændstof, Ford, miljø, GTI, støddæmper, gearkasse, bremser, Design,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar