tirsdag den 3. marts 2015

Continental præsenterer 3. generations specialdæk til lastbiler og busser på Transport2015

Der er forskel på transportopgaver og kørselsforhold. Derfor er der også forskel på behov for og krav til dæk til lastbiler og busser. Dét er filosofien bag Continentals udvikling og produktion af et stadigt bredere udvalg af dæk, der er målrettet til vognmandens og det enkelte køretøjs anvendelse – året rundt. På Transport2015 den 19.-22. marts i Herning kan man se et udvalg af mulighederne på Continentals stand K8010.

Betegnelser som Conti Coach, City Plus, Urban, Coach Scandinavia, Urban Scandinavia, Eco Plus, Hybrid, Cross Trac og Terra Plus afspejler den tyske industrikoncerns fokus på udvikling af kvalitetsdæk til tunge køretøjer med specielle transportopgaver.

Det samme gør udvidelsen af den seneste generation af Continental-dæk med en helt ny serie vinterdæk, der med betegnelsen Scandinavia er udviklet specielt til det nordiske marked.

Specielle dæk er vejen frem
- Der er forskel på kørselsmønsteret for langtursbusser, regionalbusser og bybusser. På samme måde er der forskel på kravene til dæk til lastbiler, der trækker trailere, er beskæftiget med regional godsdistribution eller færdes off-road på f.eks. byggepladser. Ved at anvende dæk, der er udviklet til formålet og årstiden, opnår man bedre komfort, trafiksikkerhed og økonomi siger Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S som optakt til koncernens deltagelse på Transport2015-messen i Herning den 19.-22. marts.

Med den seneste generation af dæk til lastbiler og busser har Continental konstrueret karkasser, der med nøje afstemte forstærkninger og gummiblandinger har banet vej for endnu mere optimale, stabile og slidstærke dæk til fordel for bilernes driftsøkonomi.

Fra trailere til bybusser
Der er både tekniske, sikkerhedsmæssige, miljømæssige og økonomiske grunde til at udvikle og producere dæk til særlige formål. Og for chaufføren og vognmanden er der både komfortmæssige og økonomiske fordele ved at vælge de rigtige dæk til det enkelte køretøj.

- Conti EcoPlus-dæk er således udviklet specielt til langturskørsel, mens ContiHybrid-dæk er beregnet til regionalkørsel, og dæk som Conti Coach, CityPlus og Urban er til bybusser. Tilsvarende er Conti Hybrid-dæk udviklet til montering på trailere og semitrailere ligesom disse dæk adskiller sig ved at nogle er konstrueret til montering på aksler med styrende hjul og andre til aksler med trækkende og medløbende hjul, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Ved flere tests er det påvist, at dæk konstrueret specielt til styrende hjul giver forbedret greb på våd vej, og det var en medvirkende årsag til, at lastbilproducenten MAN tidligere i år valgte at Conti EcoPlus fremover skulle være originalmonteret på selskabets lastbiler og busser medmindre vognmanden specifikt bestiller noget andet.

Bedre økonomi
Continentals dæk til montering på tunge køretøjers styrende hjul er som standard produceret med den indvendige og patenterede Airkeep-belægning, der hindrer gradvist tab af lufttryk. Dét har ikke kun sikkerhedsmæssig betydning, men bidrager også til forbedring af driftsøkonomien gennem brændstofbesparelse og forlænget levetid for dækkene - og dét gavner samtidigt miljøet.

Forlænget levetid
- Både Conti EcoPlus- og Hybrid-dækkene giver med deres specielle konstruktion, gummiblanding, slidbanemønster og reducerede rullemodstand en forbedret brændstofudnyttelse ligesom de giver driftsmæssige fordele ved regummiering og mønsterskæring, der kan forlænge dækkets levetid med op til 25 pct., understreger Georg Nielsen.

Continental leverer også dæk til personbiler, 4x4, SUV, varebiler og til industrielle formål som eksempelvis havnekraner og gaffeltrucks. Uanset behovet hos dansk erhvervsliv er der således dæk til alle formål. Det kan man få mere at vide om på Continentals stand K8010 under Transport2015.


Læs mere her

tags: Danmark, direktør, lastbil, økonomi, Herning, brændstof, Continental, miljø, patenterede,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar