Ved indgangen til efteråret kan det være en god idé at få efterset bilen. Centerleder Henrik Jensen fra dæk- og autoservicekæden Euromaster giver her et bud på, hvad man skal være opmærksom på.
Årstiderne sætter deres spor på bilen, og af hensyn til både sikkerhed og totaløkonomi er det en god idé at være på forkant og gå køretøjet efter i sømmene ved indgangen til efteråret, siger centerleder Henrik Jensen fra Euromaster, der ud over at være Europas største dækkæde også udfører mekanisk arbejde, herunder serviceeftersyn, olieskift samt udskiftning af bremser og udstødninger. Bl.a. er det anbefalelsesværdigt at tjekke bremserne, hvor sand og grus sætter sig på de bevægelige dele.
Selvom man er opmærksom på larm og skurren, kan det være svært at mærke, om bremseklodserne er slidt ned. Det er en rigtig god idé at få bremserne skilt ad og smurt regelmæssigt, for ellers kan man imødese en dyr reparation eller udskiftning, lyder det fra centerlederen, der også anbefaler at tjekke håndbremsen. På ældre biler er justering af håndbremsen som tommelfingerregel påkrævet, hvis den kan hæves mere end tre takker. Har man en nyere bil, bør man under alle omstændigheder få håndbremsen tjekket af en fagmand med jævne mellemrum.
Kig efter nye mærker på vinterdækkene
Dækkene er ifølge Henrik Jensen meget væsentlige for trafiksikkerheden. Man bør køre med korrekt lufttryk og få vinterdækkene på i starten af oktober, når der bliver risiko for nattefrost. Desuden må dækkene ikke være nedslidte. Herhjemme er mindstekravet til dækmønstrets dybde på 1,6 mm, men vi anbefaler 3 mm eller mere. Det er også en god idé at tjekke, om slitagen er ens på hele dækfladen. Hvis ikke, kan det være tegn på, at styretøjet er slået skævt eller indstillet forkert, siger centerlederen. Han henviser også til EU s nye mærkning, der skal gøre det nemmere at vælge de rigtige dæk ud fra sikkerheds- og miljøhensyn, og som danskerne nu vil finde på vinterdækkene.
Dækkene tildeles karakterer på en syvpunkters skala, hvor G er lavest, og A er højest. Dels bedømmes rullemodstanden, der har betydning for brændstofforbrug og CO2-udledning, og dels vejgrebet på våde veje, som har betydning for sikkerheden. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, forklarer Henrik Jensen.
Kontrollér kølersystem og oliestand
Under motorhjelmen bør man kontrollere kølersystemet. Her skal man først og fremmest tjekke kølervæskestanden. Det gælder specielt ældre biler, som ikke selv gør opmærksom på lav væskestand. Derudover skal man undersøge, om kølerslangerne er ved at blive rustne eller har revner og sprækker. Så bør de nemlig skiftes, siger Henrik Jensen. Desuden skal man holde øje med kølersystemets ekspansionsbeholder. Den sikrer væsketilførslen og bør som udgangspunkt indstilles til maksimum, fortsætter automanden, der også anbefaler, at man tjekker lyset, viskerbladene og oliestanden. Olietjekket bør ske på et tidspunkt, hvor bilen har været i ro mindst et par timer. Ellers forekommer oliestanden højere, end den er. I øvrigt har nye biler typisk et interval på 30.000 km mellem olieskift, mens det tilsvarende tal for ældre biler ligger på 10-15.000 km.
Ifølge Henrik Jensen får flere og flere udført service og mekanisk arbejde hos andre end mærkeværkstederne. Vores faguddannede personale tilbyder konkurrencedygtige timepriser og høj fleksibilitet, og man beholder naturligvis sin nyvognsgaranti, slutter centerlederen.
Tjekliste: Få bilen i topform til efteråret
Bremserne bør skilles ad og smøres, og håndbremsen justeres.
Kør på de rette dæk til årstiden. Tjek lufttrykket, om slitagen er ens over hele dækfladen, samt om mønsterdybden er mindst 3 mm.
Tjek lys, viskerblade og olie.
Tjek kølervæskestanden, indstil væsketilførslen til det maksimale, og hold øje med slidte kølerslanger.
Spørg din lokale fagmand til råds. Ofte er det muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb.
Fakta
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 45 servicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk.
De anførte anbefalinger er generelle, og andre forhold kan være aktuelle for dig og din bil. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale autoværksted eller dækcenter.
Billedmateriale
Foto 1: Tjek kølervæskestanden, og påfyld til maksimummærket. Hold desuden øje med dårlige kølerslanger. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF1.JPG
Foto 2: Det er vigtigt at køre med korrekt dæktryk samt ikke mindst at benytte vinterdæk fra starten af oktober, når der bliver risiko for nattefrost. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF2.JPG
Foto 3: Dækkenes mønsterdybde bør være mindst 3 mm, og de må ikke være skævslidte. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF3.JPG
Foto 4: Ofte er det hos din lokale fagmand muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF4.JPG
Billederne kan hentes i højtopløselige udgaver fra ovenstående placeringer.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, Europa, bilen, CO2-udledning, økonomi, EM, EU, Olie, fleksibilitet, brændstof, konkurrence, miljø, oliestand, udstødning, bremser, bremseklods, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar