Det sidste halve år er Golf GTI, GTD, BlueMotion og Variant blevet introduceret, og på Frankfurt Motor Show hives klædet af endnu et nyt medlem af Golf-familien - Golf Sportsvan. Her er kombineres hatchbackens kompakte dimensioner og dynamiske køreegenskaber med MPV ens rummelige og fleksible interiør.
Sportsvan er ligesom de øvrige Golf-modeller baseret på MQB-modulplatformen, men med en længde på 4338 mm og en højde på 1578 mm er den henholdsvis 134 mm længere og 46 mm højere end hatchback-versionen af Golf. Samtidig er akselafstanden 48 mm længere, hvilket giver bedre benplads ved bagsædet, der samtidig kan forskydes med op til 180 mm i længderetning. Bagagerummet er som standard udstyret med en variabel bagagerumsbund og kan rumme op til 498 liter, og lægges bagsædet ned øges volumen til hele 1512 liter.
I tråd med Sportsvans dynamiske appeal har designerne skabt et stilrent, frisk førerorienteret interiør i høj kvalitet. Det benytter samme type instrumenter, touchscreen og betjeningsgreb som de øvrige Golf-modeller, men instrumentbordet er komplet redesignet og har et selvstændigt udtryk.
Golf Sportsvan vil selv i basis-versionen være veludstyret med blandt andet det elektroniske XDS+ differentiale, Multikollisionsbremse, aircondition (klimaanlæg i Trendline, Comfortline og Highline), elektronisk parkeringsbremse, syv airbags, 5 touchscreen og bagagerumscover.
Udover dette vil nogle af de mest innovative assistentsystemer blive tilbudt i Golf Sportvan, så som blind-vinkel-assistent med varsling om bagfrakommende trafik - det er første gang det i en Golf. Systemet advarer mod køretøjer, der befinder sig i den blinde vinkel. Når bilen bakkes ud fra en parkeringsplads, kan systemet også opdage og advare mod tværgående trafik bag bilen, og give føreren en varsling ved faretruende situationer. Hvis der er fare for kollision, kan systemet automatisk aktivere emergency brake funktionen. Af andre avancerede teknologier, der vil blive tilbudt i Golf Sportsvan, kan nævnes den elektronisk styrede undervogn DCC, progressivt styretøj med en mere direkte udveksling, Front Assist med City Emergency Brake, dynamisk fartpilot og vejbaneassistent.
Golf Sportsvan vil blive tilbudt i seks motorvarianter, der yder fra 85 hk i en 1,2 TSI til 150 hk i en 2,0 TDI, og de vil alle være udstyret med start-stop-automatik og er op til 19% mere brændstoføkonomiske. Senere introduceres en 1,6 TDI BlueMotion-version, der ifølge EU-normen er opgivet til at kunne kører 27 km/l (CO2-udslip: 95 g/km) ved blandet kørsel. Det er rekord blandt mini-MPV er og demonstrerer på fornemste vis, hvor brændstoføkonomiske motorerne i Golf Sportsvan er.
Læs mere her
tags: bilen, økonomi, CO2-udslip, EU, selvstændig, teknologi, bagagerum, Motor, brændstof, GTI,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar