onsdag den 25. september 2013

Bæredygtige biler kører på el og mobile netværk

I udviklingen af fremtidens bilteknologi fokuserer Bosch på at nedbringe brændstofforbruget til gavn for både pengepung og miljø. Her kan forskellige el-teknologier bidrage, og det samme kan automatiseret kørsel det sidste kræver dog en vis udbredelse af mobil netværkskommunikation.

Der er stadig besparelsespotentialer, når det gælder brændstofforbruget i diesel- og benzinmotorer ifølge Bosch kan der spares yderligere 20 procent, set i forhold til 2012-niveauet. Det kan ske gennem fortsat reduktion af bilers vægt og størrelse og ved forbedret forbrænding. Med optimeret teknologi kan selv de strenge CO2-standarder, der forventes at gælde i Europa fra 2020, blive opfyldt. Alt afhængigt af køretøjets klasse kan målet nås i kraft af varierende niveauer af elektrificering og her har Boschs intensive forskningsaktiviteter gjort koncernen til markedsleder på feltet for elektroniske drev og sikkerhedssystemer.

Mere el i bilen giver lavere brændstofforbrug
Vi har efterhånden en omfattende portefølje af produkter, når det gælder sikkerhed og elektrificering af bilen. I 2014 vil Bosch have bidraget til 30 serieproduktioner, hvor e-mobilitet har været en faktor i projekter med alt fra elektrificerede sportsvogne til komplette, elektriske systemer til kompakte biler, lyder det fra dr. Volkmar Denner, koncernchef hos Bosch.
Et eksempel er Boschs system til at genanvende bremseenergi. Systemet, som bygger på en 48-volts generator og et kompakt lithium-ion-batteri, reducerer brændstofforbruget med syv pct. Og da systemet allerede nu er overkommeligt prismæssigt, er det en af de miljøvenlige hybrider, det ligger først for at investere i.

Miljøvenlig, automatiseret kørsel forudsætter mobile netværk
Ud over de direkte brændstof-reducerende og -genanvendende teknologier kan forbruget indirekte mindskes ved i højere grad at automatisere kørslen. Her går miljømæssig bæredygtighed og forebyggelse af ulykker hånd i hånd, idet automatiseret kørsel på én gang forbedrer brændstoføkonomien og øger sikkerheden. Sammen med bedre førerassistentsystemer og sensorteknologi er mobile netværk en af de vigtigste, teknologiske udfordringer på vejen til automatiseret kørsel. I fremtiden vil store mængder af data transporteres via mobilt kommunikerende grænseflader. Disse data vil blive registreret, analyseret og forbundet med andre datakilder med det resultat, at køretøjer i stigende grad forbindes med deres aktuelle miljø, så deres systemer bliver i stand til at genkende og reagere på farer hurtigere. Hvis en trafikprop eksempelvis starter i et vejsving, og en billist bremser op, vil bilen anerkende faren og advare andre trafikanter, der er på vej mod det samme sted.

Bilen kommer på internettet
Andre teknologier til automatiseret kørsel bygger på genkendelse af mennesker og anvendes både i eksempelvis fodgænger-sikkerhedsassistenter i biler og i forbindelse med sikkerhedssystemer til overvågning af bygninger. Og i Boschs univers arbejder sådanne systemer sammen i kraft af en fælles software-platform. Den platform vil bringe alverdens genstande og tjenester på internettet, og det baner vejen for de mobile netværk. I fremtiden vil biler på gaderne således være på internettet sammen med private køleskabe og pakkemaskiner på fabriksgulve og dermed bliver enhederne principielt forbundne.

###

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I regnskabsåret 2012 havde koncernen ca. 306.000 ansatte og en omsætning på 52,5 milliarder euro. Siden starten af 2013 er der indført en ny struktur med fire virksomhedsområder Autoteknik, Industriteknik, Forbrugsgoder og Energi- og bygningsteknik. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 360 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2012 brugte Bosch ca. 4,8 milliarder euro på forskning og udvikling og anmeldte over 4.800 patenter på verdensplan. Det er Bosch-koncernens mål at øge livskvaliteten med produkter og serviceydelser med løsninger, der er innovative, nyttige og attraktive og dermed tilbyde teknik over hele verden, der er Invented for life .

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik . Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Mere information på www.bosch-press.com

Læs mere her

tags: euro, Europa, internet, bilen, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, 2013, koncernchef, 2020, 2020, 2012, omsætning, virksomhed, benzin, sportsvogn, ulykker, penge, teknologi, overvågning, energi, livskvalitet, kommunikation, brændstof, miljøvenlig, Bosch, miljø, 2014, bremser,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar