Brancheforeningen De Danske Bilimportører har netop offentliggjort bilstatistikken for 2012, der viser, at Volkswagen er kørt fra konkurrenterne og ligger øverst i salgsstatistikken.
Som en af de få brancher i Danmark, kunne bilbranchen i 2012 glæde sig over et marked i vækst. Med et totalmarked på 170.610 biler, blev 2012 et rekordår for bilsalget i Danmark. Volkswagen Personbiler tegnede sig for 11,9 % af bilsalget. Dette er en procentuel fremgang på 19,1 % målt i forhold til 2011, hvor Volkswagen tegnede sig for 10 % af bilsalget, der i alt udgjorde 169.873 biler.
Væsentlig vækst
Bag Volkswagens fremgang ligger en målrettet strategi, som mærket har forfulgt siden 2009, hvor Volkswagen noterede sig næsten historisk lave salgstal med blot 5,7 % af totalmarkedet, der samtidig var i bund med blot 112.000 solgte biler. Volkswagens vækststrategi bygger på tre søjler: at ændre kundernes prisopfattelse af mærket, at øge kundetilfredsheden samt at fastholde kundernes stabile gensalgsværdier.
Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann udtaler: Den rejse vi hos Volkswagen har været på de sidste år, hvor vi procentuelt er vokset med mere end 100 %, er slet ikke slut endnu. De flotte tal vi kommer ud med i 2012 forventer vi at gentage i det nye år. Det er åbenlyst, at vores nye mikro-bil up! tegner sig for en stor del af vores succes i 2012. Alene up! tegner sig for 6,2 % af det samlede danske bilsalg. Vi er både stolte af og taknemmelige for, at 10.640 danskere i 2012 valgte at købe en Volkswagen up!. Vi forventer, at vores vækst vil fortsætte i 2013 bl.a. fordi vi fortsat kan se, at der er stor interesse for up!, men samtidig står vi i det nye år stærkere i de lidt højere segmenter, bl.a. med den helt nye Golf og allerede til efteråret bringer vi en ny Golf Variant på banen, som vi har høje forventninger til ikke mindst i relation til firmabils-kunderne. Samlet set oplever vi en høj tillid til mærket Volkswagen blandt danskerne. Set fra mit perspektiv bunder det i Volkswagens kombination af kvalitetsprodukter og innovativ teknologi, et mere konkurrencedygtigt prisniveau, og at vores gensalgsværdier fortsat er nogle af markedets mest stabile. Vi er med andre ord igen blevet det folkelige bilmærke, som vi historisk set startede med at være, Folkevognen.
Det er andet år i træk, at Volkswagens er Danmarks bedst sælgende bilmærke. Med 20.262 solgte biler i 2012 er der et forspring på over 4.000 biler ned til nærmeste konkurrent, japanske Toyota. Det er Volkswagen-koncernens strategi, at man i 2018 vil være global markedsleder. Volkswagen leverede på verdensplan over 5 millioner personbiler i 2012.
Den samlede danske statistik over bilsalget tilbage til år 2000 kan læses på www.bilstatistik.dk
Læs mere her
tags: Danmark, 2009, 2011, direktør, 2013, 2012, 2018, bilsalg, teknologi, Toyota, strategi, konkurrence, Toyota., Volkswagen,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar