Volkswagen producerer 2.500 eksemplarer af gadeversionen af rallybilen Polo R WRC, som fra næste år deltager i FIA World Rally Championship. Den ekstremt dynamiske gadebil, som også bærer navnet Polo R WRC, leverer stærke præstationer: 220 hk, 0-100 km/t på 6,4 sekunder og en topfart på hele 243 km/t.
Volkswagen Motorsport har forberedt sig intensivt, både som team og i udvikling af rallybilen, og ved det legendariske Rallye Monte Carlo (15.-20. januar 2013) går det løs med den helt nye Polo R WRC. Med udgangspunkt i den serieproducerede Polo har Volkswagen skabt en kompetent rallybil med en 1,6-liters turbomotor med 315 hk og firehjulstræk.
Samtidig er der skabt en usædvanlig og yderst dynamisk Polo til gadebrug. Polo R WRC er en Polo som ingen anden: stærkere, hurtigere og meget eksklusiv. Polo R WRC produceres nemlig i kun 2.500 eksemplarer.
Den stærkt rallyinspirerede Polo R WRC til gadebrug har en 2-liters TSI-motor under motorhjelmen, som føjer nye dimensioner til Volkswagens populære minibil. Med 220 hk og et moment på hele 350 Nm er det intet under, at den flytter sig fra 0-100 km/t på blot 6,4 sekunder, og at topfarten er så høj som 243 km/t. Gearkassen er manuel og med seks trin, og kræfterne overføres til forhjulene.
Undervogn, bremser og andre vitale dele er tilpasset de mange kræfter og den tilføjede dynamik, og de 2.500 kunder bliver budt på meget sportslige og dynamiske køreegenskaber. Den sænkede sportsundervogn er særligt udviklet til Polo R WRC, og det samme er tilfældet med de 18 letmetalfælge, som flankeres af 16 bremser og blå bremsekalibre.
Polo R WRC er nemt genkendelig som en helt særlig Polo, hvor bilens dynamik er i højsædet.
Grundfarven hvid er krydret med blå-grå striber og WRC-logoer, og kofangerne i WRC-design viser klart slægtskabet med rallybilen. De store luftindtag i den forreste kofanger, spoileren over bagklappen og diffusoren i bagkofangeren sørger for forbedret aerodynamik. Det ydre rundes af med bi-xenon-forlygter med markante LED-kørelys.
I kabinen er der på én gang gjort meget ud af komforten og dynamikken. Velstøttende sportssæder med WRC-logoer, krystalblå Alcantara-betræk og mercatoblå/sølvgrå syninger står overfor multifunktions-sportsrattet betrukket med sort Alcantara som for kørepræcisionens skyld har en krystalblå positionsmarkering. Positionen og overblikket holdes på samme måde med et indbygget navigationsanlæg.
Læs mere her
tags: bilen, 2013, Motor, Volkswagen, fælg, bremser,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar