Vinterdæk bør være et lovkrav i Danmark, ligesom de er i for eksempel vores to nærmeste nabolande, Sverige og Tyskland , siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.
På veje med sne og frost bremser biler med vinterdæk langt bedre end dem med sommerdæk. Også på tør eller våd vej har kvalitetsvinterdæk stærke bremseegenskaber. Derfor er der for samfundet store omkostninger at spare, simpelthen ved at øge trafiksikkerheden i vinterperioden, hvor vejret og den mørke periode øger risikoen for ulykker mærkbart.
Georg Nielsen tilføjer, at en vinter som i år, hvor sneen er kommet tidligt, har fået endnu flere til at skifte til vinterdæk. Men også uden sne er vinterdæk langt sikrere end sommerdæk på denne årstid. Vejbanetemperaturen skal blot ned omkring 5 grader, før der bør skiftes fra sommer- til vinterdæk.
Og hvis juleferien medfører, at man skal køre bil i Sverige eller Tyskland, er der ingen vej udenom: På med vinterdækkene, hvis der er sne, is eller sjap på vejene. Ellers vanker der bøder, hvis man bliver stoppet af politiet. Men for ens egen sikkerheds skyld er det jo også logik at køre på vinterdæk , fastslår Georg Nielsen.
Klar testvinder
Continental har op til vintersæsonen lanceret et nyt vinterdæk, ContiWinterContact TS 850, der i en række tests i Danmark og resten af Europa har scoret topkarakterer. I bremsning på sne havde dækket en bremselængde seks meter kortere end noget andet dæk i testen hos tyske AutoBild.
I alle de professionelle tests er ContiWinterContact TS 850 enten testvinder eller får topkarakter i klassen 205/55 R16 H, der er den mest anvendte dækstørrelse i Danmark. Magasinet Tænk har dækket som Bedst I Test i denne klasse, mens tyske Auto Zeitung slår fast, at uanset underlag imponerer dækket med sine sikre køre- og bremseegenskaber og lav rullemodstand.
I størrelsen 235/55 R17 SUV-klassen er Continental også i top. AutoZeitung har testet ContiWinterContact TS 830 P tillige med fem andre dækmærker. Dækket fra Continental udråbes som klar vinder, især på grund af de gode egenskaber uanset om underlaget er snedækket, vådt eller tørt. Ingen svagheder, lyder eksperternes konklusion i AutoZeitung.
Kom sikkert af sted
Ligesom med sommerdæk er det vigtigt at tjekke trykket i vinterdækkene jævnligt. Det samme gælder mønsterdybden, hvor Continental anbefaler 4 mm som minimum for vinterdæk.
Derudover har Georg Nielsen og Continental disse tips til bilister, der skal på langfart i juleferien:
- Husk at have en skovl med, hvis du skulle køre fast.
- Tjek at vinduesviskerne kan holde forruden ren, og du har tilstrækkeligt med sprinklervæske.
- Se efter om batteriet har kapacitet til en kold og krævende vinter. Ellers lad det op med en hjemmelader.
- Sørg for korrekt olietryk i motoren brug en fuldsyntetisk letløbsolie.
- Få kølervæsken sikret mod frost, gerne ned til 25-35 minusgrader.
- En motorvarmer kan sikre god komfort og mindske slitage på motoren.
Fakta:
Continental Dæk Danmark A/S forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien.
Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk. Continental bidrager til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse.
Koncernen havde i 2011 en omsætning på 30,5 mia. Euro (heraf 8,8 mia. Euro i dækdivisionen) og er til stede i 46 lande med ca. 170.000 medarbejdere (heraf mere end 41.000 i dækdivisionen).
Dækdivisionen er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.
Læs mere på www.conti.dk, www.conti-truck-tires.com/dk og www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com
ntiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com
Billedtekst:
ContiWinterContact TS 850 er konstrueret sådan, at dækket har kort bremselængde og minimal rullemodstand og fastholder sine egenskaber trods slitage.
Læs mere her
tags: UEFA, Danmark, 2011, Sverige, Tyskland, Europa, direktør, politi, Bild, Frankrig, EU, Brasilien, omsætning, 2016, ulykker, omkostninger, Continental, 2014, bremser, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar