Porsche AG har verdenspremiere på den nye Porsche Cayman på Los Angeles Auto Show 2012. Den tredje generation af Porsche Cayman er helt nyudviklet og resultatet er lavere og mere langstrakt, lettere og hurtigere, mere økonomisk og stærkere end hidtil. Længere akselafstand, større sporvidde og større hjul hæver centermotorsportsvognens dynamiske egenskaber til et for klassen helt nyt niveau. Den nye to-sæders sportsvogn er efter Porsche 911 Carrera og Porsche Boxster den tredje sportsvogns-modelrække fra Porsche med innovativt letvægtskarrosseri. Alt efter model og udstyr er den nye Porsche Cayman op til 30 kilo lettere og har et brændstofforbrug op til 15 pct. lavere end forgængeren til trods for højere motorydelse og bedre præstationer.
Den nye generation af to-sæders centermotorsportsvognen debuterer i de to klassiske Porsche-varianter Cayman og Cayman S. Basismodellen drives af en 2,7-liters sekscylindret boxermotor med 275 hk (202 kW), og den accelererer med optimalt udstyr fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder og når en tophastighed på 266 km/t. Afhængigt af valget af gearkasse ligger det gennemsnitlige brændstofforbrug på mellem 12,2 og 13 km/l.
3,4-liters boxermotoren i Porsche Cayman S yder 325 hk (239 kW), og med tilsvarende udstyr er den i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Tophastigheden ligger for Porsche Cayman S på 283 km/t, brændstofforbruget ligger, igen afhængigt af valg af gearkasse, mellem 11,4 og 12,5 km/l.
Begge sportscoupéer er som standard udstyret med en manuel gearkasse med seks trin, Porsches dobbeltkoblingsgearkasse PDK fås som ekstraudstyr og er med til at give hurtigere acceleration og lavere forbrug.
Porsche introducerer med den nye Porsche Cayman en række nye udstyrsmuligheder. På denne måde er det for første gang muligt at vælge sportscoupéen med den afstands- og hastighedsregulerende adaptive fartpilot (ACC) og et særligt udviklet Burmeister lydsystem. Endnu en nyhed i Porsche Cayman er muligheden for det nøglefri låse- og startsystem Entry & Drive.
Designmæssigt er den nye Porsche Cayman fremtrædende som aldrig før. Proportionerne er nye og alligevel entydige for denne sportsvogn fra Porsche; den forlængede akselafstand, kortere udhæng og hjul i størrelsen 18 og 19 er visuelle kendetegn for den endnu mere markante køredynamik. Cayman-designet er præget af præcise linjer og knivskarpt formede kanter. De understreger den langstrakte silhuet med den fremtrukne forrude og taglinjen, der rækker langt bagud. Et særligt stærkt udtryk og meget karakteristisk er den dynamiske indbukning i døren, der som en markant del af bageste del af siden fører indsugningsluften direkte til motoren: Centermotorsportsvognens grundkoncept er intet sted så tydeligt som hér.
Forfra kan Porsche Cayman kendes på sine dominerende luftindtag, der fra midten og ud mod siden bliver større. Lige så specifikke for den nye generation af sportscoupéen er den store bagklap af aluminium og bagenden med kanter, der løber videre rundt på karrosseriet. Bagklappen ender umiddelbart i hækspoilerens tynde blad, som i sammenligning med Porsche Boxster kører ud i en højere og mere stejl vinkel. Alt i alt virker Porsche Cayman endnu mere udtryksfuld end før og med en klar differentiering fra forgængeren.
Den nye Porsche Cayman bliver introduceret i Danmark til marts 2013 og kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland. Prisen på Porsche Cayman inkl. moms og afgifter starter ved 1.050.834 kr.
Læs mere her
tags: Danmark, Los Angeles, økonomi, Sjælland, 2013, Jylland, 2012, Porsche, sportsvogn, motorsport, moms, brændstof, gearkasse, Design,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar