torsdag den 26. januar 2012

Elbilen er fremtidens bil

Men den skal have større rækkevidde og ned i pris. Det mener Mikkel Linnet, der har været testpilot på en elbil i tre måneder.

De sidste tre måneder har Mikkel Linnet, viceberedskabschef i Brand & Redning i Sønderborg Kommune, ført en stille tilværelse. Helt stille faktisk. Den normale tjenestebil har nemlig været skiftet ud med en elbil. Elbilen har både fungeret som tjenestebil, når Mikkel har været på brandsyn eller en tur på rådhuset i Sønderborg, og som privatbil for familien. Nu er der kun få dage til elbilen skal afleveres, og det er tid til status.

Hvad synes du om elbilen?

Det er en fantastisk bil til bykørsel og korte ture i omegnen. Den er lynhurtig, helt stille og meget nem at køre. Den har automatgear, så det er bare med at trykke på speederen og komme af sted. En del har peget på, at det kan være farligt for cyklister og gående med en lydløs bil. Det har jeg nu ikke oplevet som et problem. Det er klart, at man skal være lidt mere opmærksom, når man kører lydløs elbil, og det er man så. Det har helt sikkert været sjovt at prøve elbilen.

Der er vel også ulemper ved at køre elbil?

Det er der selvfølgelig især fordi teknologien er så ny, og der mangler lige lidt, før de kan konkurrere med traditionelle biler. Det største problem er nok rækkevidden. Under optimale forhold kører bilen vist omkring 130 kilometer på en opladning. Det holder så ikke om vinteren, hvor man bruger en del strøm på at varme bilen op. Så daler rækkevidden til 70 80 kilometer. Det er også en lille bil. Barnevogn er der ikke plads til, men vi har da præsteret at køre familietur med to voksne og den lille på bagsædet. Vi har så lagt det ene bagsæde ned, og så er der plads til både barnevognskasse og lidt indkøb.

Er det så tommelfingeren op eller ned for elbilen?

Jeg tror på elbilen som morgendagens bil for menigmand, men den skal udvikles lidt endnu. Jeg tror rækkevidden skal være noget større, før den rigtig slår igennem. Den er også stadig relativt dyr. Ser vi bort fra afgiften koster den ca. tre gange så meget som en lille benzin- eller dieselbil. Men det er kun et spørgsmål om tid, udvikling og lidt større produktionsserier. Elbilen er klimavenlig og det er dens store fortrin.

Mikkel Linnet er én af de første 30 elbil-testpiloter i Sønderborg. Endnu 50 familier i Sønderborg Kommune har frem til 2013 mulighed for at teste en elbil.

Bag projekt ?testenelbil.dk? står elbiloperatøren ChoosEV A/S, der er ejet af energiselskaberne SE og SEASNVE.?Testenelbil.dk? er Europas største elbil-projekt, som er støttet af partnere i erhvervslivet, samt
Trafikstyrelsen og Energistyrelsen. Formålet med samarbejdet er, at blive klogere på elbilens placering i det danske samfund.

Yderligere oplysninger hos Mikkel Linnet på tlf. 4015 2806

Læs mere her

tags: Europa, elbil, 2013, bilen, cyklist, benzin, Sønderborg, teknologi, erhvervslivet, energi, øl,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar