torsdag den 1. september 2011

SKODA Octavia vRS Bonneville Special sætter verdensrekord med en 2 liters motor

Octavia vRS Bonneville Special satte hastighedsrekord i den amerikanske saltørken Bonneville i Utah i anledning af 10 års jubilæet for SKODAs vRS modeller. Målet for SKODA var, som den første bil i produktion nogensinde med en to liters motor, at knække 216 mil i timen mærket. Octavia vRS Bonneville Special nåede en tophastighed på 365 km/t, og bilen er nu med i den legendariske klub Bonneville 200 MPH?. Rekorden var Team SKODA Bonnevilles anden rekord på få dage.

Den gamle rekord blev sat helt tilbage i 1998. 365 km/t eller 227,07 mile i timen. SKODA har aldrig været hurtigere end med modellen Octavia vRS Bonneville Special. Den hurtigste SKODA nogensinde nåede denne rekord 19. august 2011 i den amerikanske saltørken Bonneville. Anledningen til rekordhastigheden var 10 års jubilæet for SKODA vRS modellerne. Den voldsomt stærke SKODA Octavia med 600 hk bliver med den opnåede hastighed medlem af den legendariske klub Bonneville 200 mph?. Et par dage forinden havde samme team opnået 325,33 km/t og dermed passeret den helt særlige 200 mil i timen milepæl med samme bil. En effektforøgelse på 100 hk fra 500 hk til 600 hk gjorde det muligt at opnå den bemærkelsesværdige hastighedsforøgelse og nye rekord.

Rammerne for højhastighedskørslen var Bonneville Speed Week. Bilen blev forberedt til rekordforsøget gennem omfattende tests på et dynamometer, og et hold af teknikere fra England og en tuningspecialist fra firmaet REVO Technik stod klar til at hjælpe med opsætningen af bilen til rekordforsøget. Motorydelsen blev ligeledes tilpasset ved hjælp af en speciel software. Ved den aktuelle testkørsel kunne hastigheden gradvist øges, og rekordhastigheden blev nået ved den sjette kørsel på den 5 kilometer lange bane.

Octavia vRS Bonneville er baseret på en seriemodel af Octavia RS. SCTA The Southern California Timing Association har officielt godkendt rekorden. Føreren af bilen var Richard Meaden.

Information om Octavia vRS Bonneville Special
Frihøjden på bilen blev reduceret med ca. 80 mm. Samtidig blev der installeret en hjælperamme med en speciel racingkøler. Køretøjet drives af en standard firecylindret 2.0 liter forbrændingsmotor. Turboladeren er udviklet hos firmaet Garett.
Motorydelsen var 600 HK under rekordforsøget. Ladetrykket overstiger 200 kPa. Som brændstof anvendes der en høj oktan i form af en blanding af vand og methanol. Octavia vRS Bonneville var tillige udstyret med en indre beskyttelsesramme, en bremsefaldskærm, et ildslukningsapparat og et vinduesbeskyttelsesgitter

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar