Golf GTE - ladet med strøm og sportsappeal
Golf-familien udvides nu med en GTE-version, der i kraft af en 204 hk stærk plug-in-hybrid-drivlinje kombinerer sportslige præstationer med ekstremt lavt forbrug.Volkswagen præsenterer på Genéve Motor Show den nye Golf GTE, der med sin plug-in-hybrid-teknologi sætter ny standard ved at kombinere fordelene ved en elbil med dynamikken i en Golf GTI. Golf-familiens nye medlem har fået betegnelsen GTE, idet den som ikonerne GTI og GTD positioneres som en sportslig model. Bogstaverne GT står for Gran Turismo - et synonym for sportslige egenskaber - og hvor I'et i GTI står for indsprøjtning (af benzin) og D'et i GTD for diesel, står E'et i GTE for elektricitet.
Det bedste fra to verdener.
Den nye Golf GTE er udstyret med to motorer, henholdsvis en 150 hk 1,4-liters TSI-turbobenzinmotor og en 102 hk el-motor, der har en samlet systemydelse på 204 hk. Kører Golf GTE udelukkende på strøm, er topfarten begrænset til 130 km/t, men "forlanger" speederfoden samtlige 204 hk i aktion, kan Golf GTE runde 100 km/t på 7,6 sekunder og nå en topfart på 222 km/t. Præstationer der er en sportslig hatchback værdig. Topfarten i Golf GTE er dog af sekundær betydning, mere interessant er benzin- og elmotorens kombinerede drejningsmoment på 350 Nm, der er til rådighed over et meget bredt omdrejningsfelt og som giver Golf GTE suveræne mellemaccelerationer.
El-motoren får strøm fra en lithium-ion-batteripakke, der har en kapacitet på 8,8 kWh og som udgør de 120 kg af Golf GTE's samlede vægt på 1.524 kg. Transmissionen i Golf GTE er en seks-trins DSG-gearkasse specielt udviklet til hybrid-drivlinjen, og selve el-motoren er integreret i DSG-gearkassen. Med til hybrid-drivlinjen hører også et styresystem, der forvandler jævnstrøm til vekselstrøm samt et ladesystem. En elektromekanisk bremseforstærker og en elektrisk kompressor til klimaanlægget sikrer, at bremser og klimaanlæg fungerer optimalt og energibesparende, når Golf GTE udelukkende kører på strøm.
I Golf GTE kan føreren via en knap på instrumentbordet vælge mellem forskellige køreprogrammer. I E-program kører Golf GTE udelukkende på strøm og har afhængig af udetemperatur og kørestil op til 50 kilometers rækkevidde, og topfarten er begrænset til 130 km/t. Ønsker du at udnytte drivlinjens fulde motorkraft, aktiveres dette ved et tryk på GTE-knappen.
El-bil med lang rækkevidde.
Golf GTE er en af de mest brændstoføkonomiske biler, og mange menneskers daglige kørselsbehov vil kunne tilbagelægges udelukkende på strøm og uden lokal emission. Om aftenen kan batterierne i Golf GTE lades op på ca. 3 ½ time via stikkontakten derhjemme, og er en Wallbox-lader til rådighed, tager en fuld opladning 2 ½ time. Føreren kan via de forskellige køreprogrammer i Golf GTE planlægge kørslen så der er strøm nok til, at Golf GTE kan køre den sidste del af turen eksempelvis i by - på strøm. På den måde har du i Golf GTE en ekstrem brændstoføkonomisk bil til de lange stræk og samtidig kan den køre som nul-emissionsbil. Golf GTE kan teoretisk set nå en rækkevidde på 939 km, og forbruget er ifølge EU-normen for plug-in-hybrid-biler 66,7 km/l, og Co2-udslippet ligger på 35 g/km.
Introduktionen af den nye Golf GTE og plug-in-hybrid-teknologien beviser fleksibiliteten i den MQB-modulplatform, som Golf 7 er bygget over. Den er designet til at kunne udnytte potentialet i alle relevante typer drivlinjer således, at der findes en ideel Golf-model, der dækker en meget bred skare af bilkøberes specifikke kørselsbehov. Med introduktionen af Golf GTE er Volkswagen det første bilmærke, der tilbyder alle relevante typer drivlinjer i én model. Golf 7 tilbydes nu med diesel- , benzin-, gas-, el- og hybrid-motor.
Visuelt skiller Golf GTE sig ud ved at kombinere stilelementer fra e-Golf og Golf GTI. Forkofangeren har ligesom e-Golf C-formede LED-kørelys i hver side og horisontale aerodynamiske finner som på Golf GTI. Hvor du finder røde stilelementer på en Golf GTI har Golf GTE blå, hvilket blandt andet gælder linjen i kølergrillen, der løber ud gennem LED-forlygterne.
Farven går igen i interiøret blandt andet i sportssædernes ternede betræk, syningerne på læderrat og gearknop samt kabinens ambientebelysning. Instrumenteringen er i Golf GTE suppleret med et display, der viser hvor meget strøm batteriet har tilbage, om bilen bruger strøm og hvor meget strøm, der regenereres.
Golf GTE forventes introduceret i Danmark i løbet af efteråret. De danske priser ligger på nuværende tidspunkt ikke fast.
tags: Danmark, elbil, bilen, økonomi, EU, benzin, fleksibilitet, teknologi, energi, Motor, brændstof, M1, GTI, Volkswagen, gearkasse, bremser,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar