Det er ikke kun dæk, der er mellem Henrik og underlaget. Nogle gange er det et par slalomski
Lørdag den 1. marts er det 20 år siden, Henrik Simonsen første gang trådte ind ad døren hos den tyske dæk- og bilteknologikoncern Continental, der dengang var startet op med eget datterselskab i Danmark.Han havde på det tidspunkt en del erfaring med bilsalg og havde søgt en stilling, hvor han skulle prøve kræfter med salg af lastvognsdæk med Sjælland som område.
- Det var noget andet end de dæk, jeg kendte til fra min tid som sælger af personbiler, blandt andet hos Avis Biludlejning og i Bilsalonen, der var SAABs egen bilforretning på Vodroffsvej. Her blev jeg efter tiden på handelsskolen oprindeligt uddannet i 1986.
- I dag hedder uddannelsen jo biløkonom, men dengang var det nærmest en slags mesterlære i at være bilforhandler, siger nu 47-årige Henrik Simonsen, der sideløbende med sit job hos Continental Dæk Danmark A/S blandt andet er blevet merkonom i markedsføring, ligesom han har gennemført et hav af kurser i salg, produkttræning og IT.
Der sker noget nyt hver dag
Efter 1½ år med salg af lastvognsdæk fik Henrik Simonsen mulighed for at varetage kontakten til bilforhandlere, dækhandlere og leasingselskaber i Storkøbenhavn, Nordsjælland og Bornholm med salg af person- og varevognsdæk. En stilling, han har varetaget siden og stortrives med.
- Tiden går hurtigt, men man mærker det ikke som to årtier, for der sker hele tiden noget nyt med teknologier og produkter. Markedet ændrer sig, forbrugerne stiller nye krav, forhandlerne forventer opdateret information, og regler for kørsel i ind og udland ændrer sig, så jeg befinder mig godt med fart på i hverdagen, fastslår jubilaren.
Henrik Simonsen fremhæver et par særlige indtryk fra årene, der er gået siden starten i 1994.
- På forbrugersiden er 80/20 reglen vendt om. Da jeg startede hos Continental, kørte hver 5. bilist på vinterdæk, og i dag er det omvendt. Kun Polen og Danmark har ikke lovgivning, mens der er regler for brug af vinterdæk enten efter føret eller årstiden i landene omkring os. Men selv uden lovgivning er forbrugerne blevet meget mere bevidste om valg af dæk end tidligere og dét er godt for både trafiksikkerheden og fremkommeligheden, fastslår Henrik Simonsen.
Tæt på kunderne
I forhold til forhandlerleddet, som han betjener til daglig, er der især én begivenhed, der skiller sig ud.
- I 2006 blev der afholdt VM i Tyskland, hvor Frankrig vandt. Continental har tradition for at sponsere foldbolden, og i anledning af dette VM havde vi godt 300 danske kunder med til Tyskland til en helt lille Continental VM-by. Det var en fantastisk oplevelse.
- Mens kunderne forhåbentlig slapper af, mens de får en række faglige informationer og nyheder undervejs, så er vi ansatte jo på arbejde. Derfor er det ikke en ferie for os, men det er alle tiders mulighed for at komme tæt på kunderne og få opbygget de relationer og dén tillid, der er så afgørende i hverdagen, fastslår Henrik Simonsen.
Om tiden i Continental siger Henrik Simonsen:
- På de 20 år er vi gået fra at være knap så kendte i markedet til at være et typisk førstevalg. Det har været en stor forandring i vores kundebetjening, ikke mindst fordi det forpligter over for både forhandlerleddet og bilisterne. Stort set hver anden kunde, der kommer ind i en forretning, efterspørger i dag Continental. Det har da været fantastisk spændende at have været med på dén rejse. Den fortsætter jeg gerne på!
Henrik Simonsen bor i Gevninge ved Roskilde sammen med sin kone og deres sammenbragte børn, to piger på henholdsvis 17 og 12 år. Fritiden går med badminton, tennis og skiløb. Lige nu kører han Audi A4, der naturligvis er monteret med testvinderdækket ContiWinterContact TS850. I hvert fald nogle uger endnu
Læs mere her
tags: markedsføring, Danmark, Tyskland, Polen, uddannelse, Sjælland, Frankrig, Audi, Nordsjælland, lovgivning, Bornholm, Gevninge, udland, Roskilde, datterselskab, 2006, bilsalg, teknologi, bilforhandler, Continental,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar