fredag den 11. september 2015
Mere køreglæde, performance og effektivitet: Den nye Porsche 911 Carrera
Nye motorer, videreudviklet undervogn, nyt Porsche Communication Management911 Carrera har gennem mange årtier været verdens mest solgte sportsvogn. Den nye generation er nu klar til at udbygge dette forspring yderligere. Med innovative turboboxermotorer, en videreudviklet undervogn med endnu mere spredning mellem performance og komfort samt et nyt infotainmentsystem er den i dén grad godt rustet til det. Takket være mere end 4 årtiers erfaring med turbomotorer både i motorsporten og i serieproducerede sportsvogne leverer de nyudviklede motorer til den nye 911 Carrera toppræstationer, når det gælder performance, køreglæde og effektivitet. Bagakselstyringen, der for første gang fås som ekstraudstyr til Carrera-modellerne, udvider efter behov det køredynamiske spektrum i eftertrykkelig grad.
Udvendigt kommer 911 Carrera med en lang række optiske finjusteringer: De går fra nye forlygter med 4-punkts-dagskørelys over dørhåndtag uden fordybninger og hen til en nyudformet bagklap med lodrette lameller og nye baglygter blandt andet med de karakteristiske 4-punkts-stoplygter. I kabinen leverer det nye, standardmonterede Porsche Communication Management med multitouch-skærm et markant udvidet udvalg af funktioner og en markant forenklet betjening.
Nye turbomotorer 20 hk mere samtidig med et lavere forbrug
Den komplet nye motorgeneration med biturboladning øger den emotionelle køreglæde i den nye 911 Carrera til en endnu mere intensiv oplevelse: 370 hk venter i bagenden af 911 Carrera på at blive omsat til sportslig fremdrift. Motoren i 911 Carrera S yder nu 420 hk. I begge tilfælde 20 hk mere end tidligere. Begge motorer har en slagvolumen på 3 liter. Den højere ydelse i 911 Carrera S opnås ved hjælp af turboladere med ændrede kompressorer, et særligt udstødningssystem og en tilpasset motorstyring.
Et karakteristisk træk ved de nye Porsche-motorer er drejningsmomentet, der er øget med hele 60 Nm for begge motorer og nu ligger på maks. 450 Nm og 500 Nm og er til rådighed helt nede fra 1.700 omdr./min. og konstant op til 5.000 omdr./min., hvilket giver fantastiske køreegenskaber. Samtidig overgår den nye motorgeneration med et maksimalt omdrejningstal på 7.500 omdr./min. i markant grad topomdrejningstallene for konventionelle turbomotorer ledsaget af den sædvanlige Porsche-typiske, velklingende motorlyd.
Alle nye 911-generationer imponerer desuden, når det gælder øget performance og effektivitet sammenlignet med forgængeren: Den nye motorgeneration er således, afhængigt af modelvarianten, ca. 12 % mere økonomisk, og forbruget er blevet forbedret med op til 1,5 km/l. 911 Carrera med PDK-gearkasse kører nu økonomiske 13,5 km/l (plus 1,3 km/l), mens 911 Carrera S med PDK klarer 13,0 km/l (plus 1,5 km/l).
Den nye 911'ers præstationer imponerer også: 911 Carrera Coupé med Porsche-dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) og Sport Chrono-pakke sprinter fra 0 til 100 km/h på 4,2 sek. og er dermed to tiendedele sekunder hurtigere end forgængeren. 911 Carrera S med PDK og Sport Chrono-pakke klarer disciplinen på kun 3,9 sek. (ligeledes minus 0,2 sek.). Det betyder, at den som den første 911 Carrera-model kommer under den magiske grænse på 4 sek. Tophastighederne for de to modeller er også gået i vejret: Topfarten for 911 Carrera ligger nu på 295 km/h (plus 6 km/h), mens 911 Carrera S sågar klarer 308 km/h (plus 4 km/h).
I forbindelse med Sport Chrono-pakken (ekstraudstyr) er 911 Carrera for første gang udstyret med en Mode-kontakt på rattet, som er afledt af Hybrid-Modus-kontakten i 918 Spyder. Mode-kontakten består af en drejelig ring med fire positioner til køreprogrammerne Normal, Sport, Sport Plus og Individual. Sidstnævnte indstilling giver føreren mulighed for alt efter bilens udstyr at sammensætte sit helt personlige setup for bilen blandt andet for PASM, aktive motorophæng, PDK-skiftestrategi og sportsudstødningsanlæg. I kombination med PDK-gearkassen omfatter Mode-kontakten en ekstra trykknap den såkaldte "Sport Response Button". Når man trykker på den, er drivlinjen forberedt på den bedst mulige acceleration i 20 sek., fx i forbindelse med en kommende overhaling. Hertil vælges det optimale gear, og motorstyringen tilpasses i et kort stykke tid til en endnu mere spontan respons
Som standard: revideret PASM-undervogn med 10 mm sænkning
911 Carrera er et benchmark, når det gælder køredynamik for allround-sportsvogne. Generation for generation udbygger Porsche spredningen mellem komfort i dagligdagen og præstationer på racerbanen. Den nyafstemte PASM-undervogn (Porsche Active Suspension Management) med 10 mm sænkning er for første gang standard på alle Carrera-modeller. Det giver en endnu mere øget stabilitet ved hurtig kørsel gennem sving. Samtidig øger den nye generation af støddæmpere med deres mere spredte datalinjer på den ene side komforten med deres endnu mere præcise respons og samtid kontakten med karrosseriet, når man kører dynamisk. Nye standardfælge med fem slanke, dobbelte eger med dæk med reduceret rullemodstand og øget performance. På alle varianter vokser bredden af de bageste fælge desuden med 0,5 til 11,5", og bagdækkene på 911 Carrera S måler nu 305 i stedet for 295 mm.
Med den aktive bagakselstyring, der fås som ekstraudstyr til 911 Carrera S, anvendes der undervognsteknologi fra 911 Turbo og 911 GT3. Under indstyring bliver 911'eren dermed endnu mere adræt. Desuden imponerer den med en imponerende kørselsstabilitet ved vognbaneskift ved høje hastigheder. Samtidig hermed imponerer den med mere manøvredygtighed ved bykørsel takket være vendediameteren, som er reduceret med 0,5 m. De forbedrede køreegenskaber oplever føreren via den nye ratgeneration med et design hentet fra 918 Spyder. Basisrattet har en diameter på 375 mm, mens GT-sportsrattet (ekstraudstyr) måler 360 mm. For uindskrænket anvendelighed i dagligdagen tilbyder Porsche et hydraulisk liftsystem med integrerede teleskopcylindere i forakslens fjederben. Med et tryk på en knap stiger frihøjden under frontspoileren således med 40 mm i løbet af 5 sek., så det kan forhindres, at bilen støder imod ved eksempelvis stejle udkørsler fra garager.
Nyt Porsche Communication Management inklusive onlinenavigation
Det nyudviklede Porsche Communication Management System (PCM) inklusive onlinenavigationsmodul og stemmebetjening er standard i de nye 911 Carrera-modeller. PCM kan betjenes på samme måde som en smartphone med multitouch-bevægelser på 7" skærmen. Man kan eksempelvis indtaste ved hjælp af håndskrift. Mobiltelefoner og smartphones kan nu også kobles op via Wi-Fi. Smartphoneopbevaringsrummet, der som noget nyt er integreret i midterarmlænet, sikrer desuden en batteriskånende opladning og optimeret multinetforbindelse. En anden nyhed er muligheden for at koble en iPhone op med PCM til anvendelse af Apple CarPlay.
For en markant forbedret navigation er der realtime-trafikinformationer til rådighed, der sikrer føreren et hurtigt overblik over trafiksituationen og en dynamisk tilpasning af ruten. For at opnå en bedre orientering er tjenesterne Google Earth og Google Street View desuden integreret for første gang. De andre komponenter i PCM er Porsche Car Connect samt Porsche Connect App, der blandt andet anvendes til fjernstyring af bilens funktioner, til overførsel af destinationer til PCM til navigation samt til anvendelse af musikstreaming-tjenester fra fremmede udbydere via PCM.
Nye og udvidede assistentsystemer som ekstraudstyr
Med flere nye og forbedrede assistentsystemer kan 911 Carrera tilpasses endnu mere individuelt til de personlige præferencer: Fartpiloten, der fås som ekstraudstyr, kan nu også bremse moderat, hvis den angivne hastighed eksempelvis overskrides under kørsel ned ad bakke. Afstandsreguleringen ACC (ekstraudstyr) har nu en rullefunktion i forbindelse med PDK-gearkassen. I den forbindelse åbnes koblingerne ved køkørsel, så bilen ruller og dermed sparer brændstof. Vognbaneskiftassistenten, der er ekstraudstyr, overvåger den bagvedkørende trafik og advarer via LED-indikatorer i det trekantede område ved sidespejlet i højre og venstre side, hvis biler, der nærmer sig, er i den blinde vinkel. Herudover øger Porsche sportsvognens aktive sikkerhed med den standardmonterede multikollisionsbremse.
Lancering i december
De nye Porsche 911 Carrera-modeller lanceres i Danmark medio december 2015, men kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland.
Priser inkl. moms og afgifter:
911 Carrera fra kr. 2.035.281, 911 Carrera S fra kr. 2.346.505, 911 Carrera Cabriolet fra kr. 2.322.707, 911 Carrera S Cabriolet fra kr. 2.633.831.
40 års turboerfaring fra motorsport og serieproduktion
Innovationer og videreudviklinger, som har vist deres værd under ekstreme motorsportsbetingelser, kommer hos Porsche altid de serieproducerede modeller til gode. Afprøvelsen i motorsporten er i høj grad med til at sikre præstationsevnen og holdbarheden for nye motorer til de serieproducerede sportsvogne. I forbindelse med udviklingen af trykladede 6-cylindrede boxermotorer kan Porsche derfor se tilbage på mere end 40 års erfaring. Eksempelvis blev turboladningen med bypass-ventil anvendt for første gang i 1972 i 917/10-racerbilen, indtil den blev indført i serieproduktionen 2 år senere i 1974 i den første 911 Turbo. 917/10-modellen stod også fadder til ladeluftkølingen i 1974. Og denne teknologi fik efterfølgende premiere i 911 Turbo 3.3 i 1977. Af andre milepæle inden for udviklingen af turbomotorer kan desuden nævnes registertrykladningen med to ladere efter hinanden (for første gang i supersportsvognen 959), biturboladningen med to parallelt arbejdende ladere (for første gang i 911 Turbo, type 993) og de justerbare indsugningsventiler (for første gang i 911 Turbo, type 996).
- 911 Carrera: brændstofforbrug ved blandet kørsel 12,0-13,5 km/l, bykørsel 8,5-10,1 km/l, landevejskørsel 15,9-16,7 km/l; CO2-emissioner 169-190 g/km; energiklasse (Tyskland) D-F
- 911 Carrera S: brændstofforbrug ved blandet kørsel 11,5-13,0 km/l, bykørsel 8,2-9,9 km/l, landevejskørsel 15,2-15,6 km/l; CO2-emissioner 174-199 g/km; energiklasse (Tyskland) E-F
- 911 Carrera Cabriolet: brændstofforbrug ved blandet kørsel 11,8-13,3 km/l, bykørsel 8,4-10,1 km/l, landevejskørsel 15,4-16,1 km/l; CO2-emissioner 172-195 g/km; energiklasse (Tyskland) D-F
- 911 Carrera S Cabriolet: brændstofforbrug ved blandet kørsel 11,4-12,8 km/l, bykørsel 8,1-9,8 km/l, landevejskørsel 14,9-15,4 km/l; CO2-emissioner 178-202 g/km; energiklasse (Tyskland) D-F
tags: Danmark, Tyskland, bilen, økonomi, Sjælland, Google, Google Earth, december, Jylland, Cabriolet, landevej, Porsche, sportsvogn, teknologi, slank, motorsport, energi, Mobiltelefon, iPhone, moms, Motor, Management, strategi, brændstof, bagdæk, fælg, støddæmper, gearkasse, udstødning,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar