torsdag den 14. august 2014

Kører du på livsfarlige dæk

Dæksikkerhed handler om mere end sommer- og vinterdæk. Ligegyldig årstiden er det vigtigt at få kontrolleret bilens dæk, og neden for kommer Benny Jørgensen fra Euromaster med sine råd til, hvordan du tjekker, om dækkenes tilstand er i orden. Det kan være livsfarligt at køre bil, hvis ikke dine dæk er i god stand. Alligevel kører mellem 20 og 30 procent af alle bilister rundt med tyndslidte dæk, vurderer Benny Jørgensen, centerleder hos Euromaster. En undersøgelse blandt mere end 10.000 biler, som Euromaster foretog i slutningen af 2013, afslørede, at hver femte bilist i Danmark kører rundt med nedslidte dæk, der ikke længere har det greb på vejen, som bilisten går rundt og tror.

Især dårlig sporing er en hyppig årsag til voldsomt nedslidte dæk, og som dermed potentielt betyder dårligere sikkerhed på vejen. – Vi støder meget ofte på biler, hvor der er sporefejl på dækket - enten indvendigt eller udvendigt. Det slider for det første dækkene meget hurtigere op, men det gør også køreturen langt mere usikker. Vejene bliver ikke vedligeholdt i samme grad som tidligere, og man kommer nemt til at køre ned i et mindre hul. Mere skal der ikke til at få en bil ud af sporing, og så kan det gå galt, siger Benny Jørgensen.

Er bilen først slået skæv, kræver det specialudstyr at spore bilen. – Det kan man komme ind til os for at få gjort, og der bliver større og større behov for det, forklarer centerlederen.

Minimum tre millimeter dækmønster

Lovens minimumskrav er, at dækmønsteret skal være 1,6 millimeter, men det er for lidt, hvis man vil være på den sikre side. Euromaster anbefaler en mønsterdybde på mindst 3-4 millimeter. – Hvis det bliver lavere end det, mister man simpelthen vejgrebet, og så er det pludselig livsfarligt at køre i sin bil, siger Benny Jørgensen.

Men hvordan ved man så, om bilens eneste kontakt med vejen er i ordentlig stand Et gammelt trick virker ifølge Benny Jørgensen ikke. – I gamle dage var det en udbredt holdning, at man kunne kontrollere dækmønsteret med en 1-krone – men i praksis skal man være meget grundig og måle mange steder for at få et helt korrekt billede. Hos os har vi nogle præcise måleredskaber, der lynhurtigt kan fastslå, hvilken tilstand dækkene er i, og vi oplever flere og flere, der kommer og får det tjekket af os, fordi de godt ved, at det skal være i orden, forklarer han.

Selv hvis man er grundig og tjekker dækmønsteret med en tommestok eller et andet redskab, som kan måle dybden, risikerer man alligevel at få en upræcis måling, da dækket kan have nogle slidskader, som kun professionelt udstyr fanger. – Det kan være helt banale grunde, såsom for lidt eller for meget luft i dækkene, der er skyld i fejlen. For lidt luft giver slidskader yderst på dækkets mønster, mens for meget luft slider for meget på dækkets midterste del – og i begge tilfælde er dækkets bremseevner nedsat på grund af forkert lufttryk, hvilket forværres jo længere tid, skaden får lov at udvikle sig, siger Benny Jørgensen.

Euromasters undersøgelse fra sidste år afslørede, at en tredjedel af alle de bilister, der kører rundt med slidte dæk, rent faktisk kører på dæk, der er direkte ulovlige. Er man heldig, bliver man snuppet af politiet, der giver en bøde for hvert dæk, der er ulovligt. Er man uheldig, bliver man involveret i et trafikuheld, fordi ens dæk ikke stoppede bilen i tide, påpeger Benny Jørgensen.

Sådan sikrer du, at dine dæk er ok:

• Det er vigtigt, at dækkene har det rigtige lufttryk.
• Dækmønstret skal være på minimum tre-fire millimeter - gerne endnu dybere.
• Få tjekket, om der er sporefejl på bilen. Det er hurtigt og nemt på et professionelt værksted.

Fakta: Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 45 dæk- og autoservicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk. De anførte anbefalinger er generelle, og andre forhold kan være aktuelle for dig og din bil. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale autoværksted eller dækcenter.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, bilen, politi, 2013, trafikuheld, ulovlige, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar