mandag den 25. august 2014

Danskerne gider ikke dele bilen

Danske bilejere har ikke meget tiltro til delebilskonceptet, viser ny undersøgelse fra BilBasen og YouGov Selvom der både er penge og bekymringer at spare på at købe en delebil, så har danskerne ikke meget til overs for konceptet.

Det fortæller den danske bilejer i alderen 18-74 år i en ny undersøgelse, som BilBasen og YouGov står bag, hvor 91 pct. af de adspurgte siger, at de ikke kunne finde på at investere i en delebil, mens kun fem pct. ser delebilen som en mulighed.

"Bilen er et forbrugsgode, som danskerne vægter meget højt, og som de er afhængige af at have adgang til – næsten på lige fod med en bolig. De skal kunne bruge bilen når som helst, og derfor er der ikke mange, der kan se en idé i at købe en bil til deling med andre," forklarer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos BilBasen.

Selv giver 67 pct. af danskerne da også som primære årsag til fravalget, at de ikke ønsker at være afhængige af andre, mens det næstmest udbredte svar med 34 pct. er, at man selv ønsker totalt ejerskab over bilen.

"Som tidligere undersøgelser klart har påvist, er økonomien og alle rationelle faktorer essentielle for den danske bilejer, der prioriterer et klart overblik over sit bilhold. Skulle man dele bilen med andre, ryger en stor del af ansvaret over på andre hænder, og den risiko ønsker de fleste ikke at løbe," fortæller Jan Lang.

Trendforsker ved Scandinavian Trend Institute, Louise Byg Kongsholm erklærer sig enig på trods af en ellers fremtrædende trend med at leje og dele frem for at eje, når det gælder bilen som forbrugsgode.

"Trenden med at have andel i eller dele frem for at eje er egentlig god nok – og passende i tidsånden. Men en ting er, at man udtrykker en positiv holdning over for det, noget andet er, når man skal have løst dagligdagens transportudfordringer eller skal have pengepungen frem", forklarer Kongsholm.

Flere fordele ved delebil

Til trods for konceptets manglende fodfæste i Danmark mener Jan Lang, at man ikke bør underkende, at delebilskonceptet også rummer flere fordele.

"I store byer som Aarhus og København, der ofte er plaget af bilkøer og langsom trafik, er delebilen et oplagt middel til at begrænse antallet af biler og tænke miljøvenligt. Derudover gælder det for bilejerne om at vurdere deres egne kørselsbehov. Kører man få kilometer, og gider man ikke selv stå med alle regningerne og bekymringerne, giver det god mening at købe en bil til deling, påpeger Jan Lang og fortsætter:

"Kigger man til sammenligning på metropoler som for eksempel Berlin, San Francisco og New York, er delebilen langt mere udbredt og populær, og jeg tror også, at delebilen vinder indpas i Danmark i takt med de voksende byer og trafik i løbet af de næste par år," slutter Jan Lang.

Fakta

• Vil ikke investere i en delebil: 91 pct.
• Vil gerne investere i en delebil: 5 pct.
• Ved ikke: 4 pct.
• Ønsker ikke at være afhængige af andre: 67 pct.
• Ønsker selv at eje bilen: 34 pct.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er lavet af BilBasen i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført i alt 1118 CAWI-interview med danske bilejere i alderen 18-74 år i perioden 3-6 marts 2014.

Læs mere her

tags: New York, Danmark, København, interview, bilen, økonomi, penge, miljøvenlig, miljø, 2014, miljøvenligt, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar