Også systemløsning til motorcykler i lavprissegmentet. Sammenkobling af elektronisk motorstyring og smartphone. Ca. 150 millioner motorcykler i 2020. Bosch går ind på det internationale marked for motorcykler med sit eget sortiment af komplette systemer. Virksomheden har udviklet et elektronisk styret indsprøjtningssystem, der kan tilpasses alle køretøjer, hvilket giver Bosch mulighed for at tilbyde løsninger både til den billigste encylindrede motorcykel i Asien og til kraftige maskiner i Europa eller Nordamerika. Lanceringen på markedet blev for første gang offentliggjort på motorsymposiet i Wien i 2014. "Bosch er kendt for effektiv drevteknik af høj kvalitet på fire hjul, og nu ønsker vi at overføre dette til de tohjulede køretøjer", siger Dr. Rolf Bulander. I årtier har Bosch med sin teknologi kombineret effektivitet, komfort og køreglæde i bilen. Men indtil nu har Bosch fortrinsvis været repræsenteret med tilpassede bilkomponenter i de kraftige motorcykler.
Nu drager motorcyklisterne fordel af de optimalt afstemte systemløsninger fra Bosch, når det gælder forbrug, CO2-reduktion eller motorydelse. Bosch vil også anvende sine systemer til lavprismodellerne i Asien. Netop i Indien og Sydøstasien stiger markedet for tohjulede køretøjer år for år med tocifrede procenttal. Desuden falder karburatorteknikkens popularitet i Asien lige som andre steder. Som Bulander siger: "Ingen nye biler har længere karburator og snart vil det være det samme for tohjulede køretøjer." På udviklingsmarkeder sætter Bosch sin lid til den elektronisk styrede indsprøjtning, der er klart mere effektiv. Den er rent teknisk at sammenligne med manifoldindsprøjtning, som Bosch fremstiller millionvis af til personbiler.
Ved innovativ videreudvikling og tilpasning kan Bosch tilbyde disse elektronisk styrede systemer til encylindrede motorer til ca. sammen pris som en standard karburatorversion. En kompakt motorstyreenhed og indsprøjtningsventil med ekstra funktioner hjælper med til at holde omkostningerne nede. Bosch kan opnå yderligere omkostningsfordele ved at trække på sin omfattende erfaring og ekspertise inden for forbrændingsprocesser og motordynamik. Dette gør det muligt at udvikle funktioner og software, der f.eks. kan erstatte manifoldtryksensoren.
Bosch sammenkobler de tohjulede med smartphone
Den elektroniske indsprøjtning fra Bosch giver også de tohjulede køretøjer talrige muligheder for sammenkobling. F.eks. kan motorcyklisterne ved hjælp af deres smartphone få vist data som gennemsnitsforbrug eller kørselsprofil. Smartphones kan også anvendes til at aktivere en startspærre, idet brændstoftilførslen afbrydes. "I Asien sætter sammenkoblingen af tohjulede køretøjer og smartphones måske i højere grad end emissionslovgivningen skub i vores elektroniske indsprøjtningssystemer," siger Bulander. I Kina har Bosch fokus på emissionsfri mobilitet med et sortiment af elektrisk drevne eScootere. En særlig kraftig vækst for markedet for disse elektrisk drevne tohjulede køretøjer forventes i Kina.
Ud over motorstyringsteknik har Bosch i mange år tilbudt omfattende sikkerhedsløsninger til motorcykler. En af disse er et overkommeligt enkanals-ABS-system, der forbedrer lavprismotorcyklernes bremseydelse. Siden 2013 har verdensnyheden MSC fra Bosch været i serieproduktion. Systemet giver mulighed for opbremsning og acceleration også ved kraftig nedlægningsvinkel. Motorcykelstabilitetskontrollen er en slags ESP til motorcykler.
For Bosch er segmentet for motorcykler et af fremtidens vækstmarkeder. Virksomheden regner med ca. 150 milioner solgte motorcykler i 2020. Det er mere end det tilsvarende tal for biler. Også i motorcykelsegmentet er Asien drivkraften bag væksten.
###
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I 2013 havde koncernen ca. 281.000 ansatte og en omsætning på 46,1 milliarder euro. (Bemærk: På grund af en ændring i regnskabspraksis, kan tallene for 2013 kun sammenlignes i begrænset omfang med 2012-tallene.) Bosch-koncernen er opdelt inden for fire forretningsområder: Autoteknik, Industriteknik, Forbrugsgoder og Energi- og bygningsteknik. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 360 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst.
I 2013 investerede Bosch-koncernen ca. 4,5 mia. euro i forskning og udvikling og anmeldte omkring 5.000 patenter. Dette svarer til gennemsnitlig 20 patenter pr. arbejdsdag. Bosch-koncernens produkter og serviceydelser er designet til at fascinere og til at forbedre livskvaliteten ved at levere løsninger, der er både innovative og nyttige. På den måde tilbyder Bosch teknologi over hele verden, der er "Invented for life".
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Flere informationer på www.bosch.dk og www.bosch-presse.de og http://twitter.com/BoschPresse
Læs mere her
tags: euro, Europa, bilen, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, CO2-reduktion, 2013, Asien, 2020, lovgivning, Kina, 2020, Indien, cyklist, 2012, omsætning, virksomhed, omkostninger, teknologi, livskvalitet, Motor, brændstof, Bosch, 2014, Wien,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar