Moderne motorteknologi kan reducere brændstofregningen betragteligt. Start/stop-funktion, friløbsfunktion, forudseende navigation og andre værktøjer til at holde hastigheden så konstant som muligt sparer brændstof for hver kørt kilometer. Bosch har en række bud på ekstraud-styr, der gør kørslen mere økonomisk. Brændstofbesparende funktioner behøver ikke altid være dyre. Megen af tek-nologien, bl.a. start/stop-systemet, er allerede standard i mange modeller, mens anden teknologi som fx automatgear er populært ekstraudstyr. Det har før været en tommelfingerregel, at automatgear øger brændstofforbruget med ca. en liter pr. 100 km, men det er ikke tilfældet for det trinløse CVT-gear fra Bosch. Her sparer man derimod brændstof og reducerer dermed CO2-emissionen ved konstant at optimere motorens omdrejningstal.
Automatgear og direkte indsprøjtning
Automatgear gør kørslen mere jævn, fordi gearskifte og gearvalg foregår au-tomatisk avancerede versioner har allerede op til ni gear, og Boschs CVT (Continuously Variable Transmission) arbejder helt uden faste udvekslingsfor-hold. Resultatet er rolig kørsel med konstant træk og motoromdrejningstal. Et CVT-gear kommer især til sin ret i stop&go-trafik i byen og reducerer brænd-stofforbruget med op til 7 pct., fordi motoren altid arbejder i sit mest effektive arbejdsområde. En anden brændstofbesparende komponent er direkte ind-sprøjtning, som i mange år er blevet anvendt i dieselsystemer. Ved direkte benzinindsprøjtning reducerer downsizing og turboladning brændstofforbruget med ca. 12 pct.
Start/stop sparer 5 pct. friløbsfunktion sparer 10 pct.
Hver anden ny bil i Vesteuropa er allerede i dag udstyret med et start/stop-system, så der intet brændstofforbrug er ved rødt lys. Start/stop-systemer re-ducerer forbruget med op til 5 pct., og i tæt bytrafik især i myldretiden kommer det reelle besparelsespotentiale op over 8 pct. Start/stop-friløbsfunktion fra Bosch gør det endvidere muligt at køre lange strækninger uden at producere emission eller støj og med kun lidt modstand. Motoren stopper uden at bilens fører mærker det når bilen kan holde hastigheden ved blot at rulle, fx ved en let hældning eller ved friløb. Så snart bilens fører træder på speeder eller bremse, starter motoren igen. Med denne innovative teknik sparer man op til 10 pct. brændstof i reel trafik.
Forudseende navigation reducerer 15 pct.
Forudseende navigation fra Bosch går et skridt videre og sammenkobler kort-data med bilens styresystemer, hvilket giver op til 15 pct. brændstofbesparel-se. Ved hjælp af ruteoversigten beregner motorstyringssystemet dynamisk den nødvendige energimængde og styrer forudseende forbrændings- eller elmotoren. Fx registrerer navigationssoftwaren, at der efter to kilometers kør-sel ned ad bakke kommer et byskilt, og kører så denne strækning i brænd-stofbesparende friløb eller får mere energi til elmotoren. Og med ACC (Adap-tive Cruise Control) overvåger radarsensorer trafikken og bidrager til at holde en fastsat hastighed, registrere forankørende biler og holder sikkerhedsaf-stand. ACC giver en besparelse på op til 5 pct. i reel trafik, idet motoren hol-des inden for det mest effektive omdrejningstalsområde i enhver situation og ACC kan nu også fås som ekstraudstyr i mange mindre biler.
Foto: 1-UBK-19833
Friløbsfunktion reducerer forbruget med ti procent ved at standse motoren, mens du kører. Med Bosch start/stopfriløbsfunktion, kører selv køretøjer med en intern forbrændingsmotor store afstande uden at skabe emissioner eller støj og med lav modstand. Denne innovative teknologi standser motoren, mens du kører. Det betyder, at den ikke forbruger brændstof.
Foto: 1-UBK-19834
Forudseende navigation velovervejet motorstyring, når du nærmer dig be-bygget områder
Bosch forudsigende forudseende navigation forbinder kortdata med køretøjets styresystemer og gør det muligt at spare op til 15 procent brændstof. Motor-styringssystemet anvender den viste rute både til sine dynamiske beregninger af, hvilken ydelse drivlinjen har brug for, og til sin forudseende styring af den interne forbrændingsmotor eller elektriske motor.
Læs mere her
tags: euro, bilen, økonomi, trafikken, benzin, teknologi, energi, Motor, brændstof, Bosch, værktøj, gearskifte,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar