Danskerne har i storstil lejet biler af hinanden til sommerferiens bilture, og dermed for alvor givet deleøkonomien et fodfæste i rejsebranchen. MinBilDinBil.dk giver et statistisk overblik. Det startede måske som et grønt tiltag for at få de tusindevis af stilstående biler i brug, men nu er Peer-to-Peer delebiler blevet et legitimt alternativ til rejse blandt danskerne. MinBilDinBil bekræfter at de hidtil har formidlet over 1.000 biludlejninger siden slutningen af maj måned, en rigtig stor andel til folk der skal på bilferie.
Manglende konkurrenceevne
Grunden til at danskerne søger til hinanden frem for biludlejningsvirksomheder som Avis og Hertz er manglende konkurrenceevne, mener Valerio Sandri, grundlægger af Danmarks første P2P delebilsplatform, MinBilDinBil.dk: "Folk er trætte af at skulle betale store summer til virksomheder, der kun overlever på at være i en branche der kræver stor kapital. Det er ikke let at konkurrere, når det kræver hundredevis af biler for at være med. Men den mulighed har vi nu skabt ved at formidle kontakt mellem danskerne selv, som nu udbyder biler til hinanden til bundpriser som 200 kr. per dag."
Til bilejeres fordel
Mere end 6.000 danskere er nu tilmeldt MinBilDinBil, der har været online siden juni 2013, og over 1.000 af dem er bilejere der tjener gode penge på at udleje deres bil på platformen. Valerio fortæller: "Nogle af vores brugere tjener over 3.000 kroner om måneden. På den måde er der mange bilejere der f.eks. betaler sommerferiens flybilletter ved at leje bilen ud mens de er afsted."
Danskerne er verdensmestre i at dele
I maj var MinBilDinBil afsted til Ouishare, verdens største deleøkonomi-konference, og her opdagede de, at der er noget helt særligt ved danskerne: "Ved at udveksle erfaringer med lignende delebilsorganisationer fra rundt omkring i verden opdagede vi hurtigt, at vi danskere højst sandsynligt er verdensmestre i at dele. Hvor de i andre lande skal bruge ressourcer på at forklare delekonceptet til forbrugerne, ligger det lige til højrebenet for os danskere. For os handler det ikke om at forklare fordelene for den enkelte og for samfundet når man deler med hinanden, men mere om at gøre processen så let som muligt så danskerne vil ændre vanerne." fortæller Valerio.
Målet med MinBilDinBil er at give alle adgang til en bil i en radius af 5 kilometer, og som det ser ud nu forventer MinBilDinBil, at have dobbelt så mange brugere og biler inden udgangen af 2014.
Læs mere her
tags: Danmark, billetter, bilen, økonomi, 2013, virksomhed, penge, organisation, konkurrence, flybillet, sommerferie, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar