Porsches Le Mans-team havde en succesfuld weekend under den såkaldte prolog, der er den sidste store test, forud for sæsonens første løb i FIA's World Endurance Championship, der også omfatter det legendariske 24-timers løb på Le Mans.
Det var første gang Porsche var i stand til at teste sammen med de konkurrerende teams i serien, og dermed var i stand til at få en idé om styrkeforholdet i de forskellige klasser. På den 5,7 kilometer lange bane leverede Porsches 919 Hybrid en imponerende omgangstid på 1:41.289 med Brendon Hartley bag rattet.Alt i alt tilbagelagde de to eksemplarer af 919 Hybrid 614 omgange, og udførte udervejs adskillige pitstops og kørerskift, mens de gennemførte det omfattende testprogram, og arbejdede med at forbedre den nye racerbils set-up.
"Prologen var den perfekte test for os. Efter at have simuleret to 6-timers løb i vor egen private test, kunne vi nu koncentrere os om at levere i kvalifikationen. Vi nåede langt på mange vigtige områder som teamwork, præstationer og pålidelighed. Men vi ved også, at vi ikke kan hamle op med konkurrenternes erfaring fra den ene dag til den anden, og vi har en hel del hjemmearbejde som skal laves, inden sæsonens første løb den 20. ápril på Silvertone," siger Andreas Seidl, fra Team Porsche.
Uden for banen er en anden vigtig del af forberedelserne kommet på plads. Porsche 919 Hybrid er nu endelig blevet homolegeret til 6 megajoule-klassen. Denne klassificering definerer, hvor meget af den regenererede elektriske energi, som kan bruges på hver omgang. Det definerer også, hvor meget brændstof, der må bruges på hver omgang.
"At beslutte sig for den bedste megajoule-klasse, er en meget kompleks beregning. For nu at sige det enkelt, så har vi designet vores Energy Recovery Systems så stort, som reglementet tillod. Med den mængde energi vi kan generere på denne måde, er vi overbeviste om, at vi passer perfekt ind i 6 megajoule-klassen," udtaler Alexander Hitzinger, der er den tekniske chef for LMP1-projektet.
Porsche 911 RSR med helt fremme, forud for årets Le Mans
Prologen på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig markerer starten på nedtællingen til årets første løb i WEC-serien. Det var derfor med stor glæde Porsche kunne konstatere, at den nye 911 RSR var helt med fremme i feltet.
"Vi er rigtig glade for med det samme at se så gode takter for den nye RSR, som vandt sidste års Le Mans og i år allerede har taget sejren på både Daytona og Sebring" sagde Hartmut Kristen.
Porsche deltager i WEC-serien med to 911 RSR fabriksbiler, der vil deltage side om side med to eksemplarer af den nye 919 Hybrid.
tags: Porsche, energi, brændstof,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar