Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget, at minibiler nu må køre på cykelstierne på visse strækninger i Danmark.
Det er nu blevet vedtaget, at minibiler må køre på cykelstierne på visse strækninger i Danmark. Loven er blevet vedtaget for at lette trafikken i specielt byen, hvor myldretidstrafikken er en dræber for alle dem, som vil møde til tiden på arbejdet.
I starten er det dog kun minibiler, a-segment, der må køre på cykelstierne, hvilket dermed inkluderer de mest solgte biler i Danmark såsom VW up!, Toyota Aygo, Citroën C1 og Ford Ka. Det betyder de i forvejen meget populære minibiler får en stor konkurrencefordel, da de nu bliver endnu mere nyttige i byen.
Regeringen slår dog fast, at man ikke har vedtaget loven blot for at tilgodese minibil ejerne, da man ved at flytte minibilerne til cykelstierne også giver mere plads til de større biler på de almindelige veje. Desuden har man i noget tid nu forsøgt sig med at åbne op for nødsporene i myldretidstrafikken, hvilket har været en stor succes. Derfor skal åbningen af cykelstierne ses som en måde at tænke bredere på, for at kunne løse de trafikale problemer i specielt Storkøbenhavn.
Lone Slot fra de Radikale Venstre udtaler:
"Ved at få minibilerne væk fra de almindelige veje, så kan trafikken glide bedre. Typisk er minibilerne også langsomt accelererende, så jeg er ikke i tvivl om, at det vil hjælpe på myldretidstrafikken."
Hos Danmarks Cyklist Forbund er man dog ikke positivt stemt overfor udviklingen, Harald Johansen udtaler:
"Jeg mener ikke forslaget er gennemtænkt! Det vil da kræve flere cykelstrækninger, hvor modsatrettet trafik er tilladt gøres bredere! Ellers får vi da nogle spændende situationer.
Men jeg vil ikke mene det skal holde os cyklister væk, det er bare på med cykelhjelmen!"
Ved at se almindelige veje og cykelstier under ét, har man dog løst flere års diskussion om, hvordan man kan løsne bytrafikken op!
Læs mere her
tags: Danmark, Venstre, VW, Folketinget, trafikken, cyklist, Toyota, Citroën, konkurrence, Ford, Radikale Venstre,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar