En lang vinter sætter sine spor, så det kan være en god idé at få efterset bilen. Centerleder Brian Madsen fra dæk- og autoservicekæden Euromaster giver her et bud på, hvad man skal være opmærksom på.
Selvom det ikke umiddelbart er synligt, sætter årstiderne deres spor på bilen, og af hensyn til både sikkerhed og totaløkonomi er det en god idé at være på forkant og gå køretøjet efter i sømmene, siger centerleder Brian Madsen fra Euromaster, der ud over at være Europas største dækkæde også udfører autoservice, herunder serviceeftersyn, olieskift samt udskiftning af bremser og udstødninger. Et godt eksempel er bremserne, hvor sand og grus sætter sig på de bevægelige dele i vinterens løb.
Ifølge centerlederen er det en rigtig god idé at få bremserne skilt ad og smurt regelmæssigt, for ellers kan man imødese en dyr reparation eller udskiftning. Selvom man er opmærksom på larm eller skurren, kan det være svært at mærke, om bremseklodserne er slidt ned, så et eftersyn er en god idé. Det er også tilrådeligt at tjekke håndbremsen. På ældre biler er justering som tommelfingerregel påkrævet, hvis den kan hæves mere end tre takker. Nyere biler er anderledes, fordi de typisk har skivebremser bagtil, så her bør man under alle omstændigheder spørge sin fagmand til råds.
Dæk dig ordentligt ind, og hold øje med kølersystemet
Dækkene udgør ifølge Brian Madsen en meget væsentlig og ofte overset del af den samlede trafiksikkerhed. Man bør køre med korrekt lufttryk og på de rigtige dæk til årstiden. Desuden må dækkene ikke være nedslidte. Herhjemme er mindstekravet til dækmønstrets dybde på 1,6 mm, men jeg anbefaler 3 mm eller mere. Endelig er det en god idé at tjekke, om slitagen er ens på hele dækfladen. Hvis ikke, kan det være tegn på, at styretøjet er slået skævt eller indstillet forkert.
Under motorhjelmen bør man holde øje med kølersystemet. Her skal man først og fremmest tjekke kølervæskestanden. Det gælder specielt ældre biler, som ikke selv gør opmærksom på lav væskestand. Derudover skal man undersøge, om kølerslangerne er ved at blive rustne eller har revner og sprækker. Så bør de nemlig skiftes, siger Brian Madsen. Desuden skal man holde øje med kølersystemets ekspansionsbeholder. Den sikrer væsketilførslen og bør som udgangspunkt indstilles til maksimum.
Centerlederen anbefaler også, at man tjekker lyset, viskerbladene og oliestanden. Olietjekket bør ske på et tidspunkt, hvor bilen har været i ro mindst et par timer. Efter olien er skvulpet rundt under kørsel, forekommer oliestanden højere, end tilfældet er. I øvrigt har nye biler typisk et anbefalet interval på 30.000 km mellem olieskift, mens det tilsvarende tal for ældre biler ligger på mellem 10.000 og 15.000 km.
Ifølge Brian Madsen søger flere og flere væk fra forhandlernes værksteder, når der skal laves autoservice. Vi har faguddannet personale, og man beholder nyvognsgarantien. Alligevel tilbyder vi lavere timepriser og ofte højere fleksibilitet. Desuden er Euromaster certificeret af Teknologisk Institut med henblik på bedst mulig sikkerhed, slutter centerlederen.
--
Tjekliste: Sådan får du bilen i topform til foråret
Bremserne bør skilles ad og smøres, og håndbremsen justeres.
Kør på sommerdæk. Tjek lufttrykket, om slitagen er ens over hele dækfladen, samt om mønsterdybden er mindst 3 mm.
Tjek lys, viskerblade og olie.
Tjek kølervæskestanden, indstil væsketilførslen til det maksimale, og hold øje med slidte kølerslanger.
Spørg din lokale fagmand til råds. Ofte er det muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb.
--
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 44 dæk- og autoservicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk.
De anførte anbefalinger er generelle, og andre forhold kan være aktuelle for dig og din bil. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale autoværksted eller dækcenter.
--
Billedtekster
Billede 1: Sørg for, at kølervæsken er ny og har den rette kvalitet. Påfyld væske til maksimummærket, og hold øje med dårlige kølerslanger. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF1.JPG
Billede 2: Det er vigtigt at køre med korrekt dæktryk samt ikke mindst at benytte sommerdæk, når vi kommer ind i foråret. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF2.JPG
Billede 3: Dækkenes mønsterdybde bør være mindst 3 mm, og de må ikke være skævslidte. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF3.JPG
Billede 4: Ofte er det hos din lokale fagmand muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/EMA/EMA-GBF4.JPG
Billederne kan downloades i højopløselige udgaver fra ovenstående placeringer.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, Europa, bilen, økonomi, EM, downloade, Olie, fleksibilitet, Teknologisk Institut, oliestand, udstødning, bremser, bremseklods,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar