I 2012 tilkaldte flere tusinde bilister hjælp på grund af påfyldning af forkert brændstof. Fords Easy-Fuel system gør det umuligt at tage fejl.
I løbet af foråret bragte DR Nyheder et indslag om, at flere tusind bilister hvert år fylder forkert brændstof på bilen. Sidste år måtte næsten 2400 bilister med røde ører tilkalde hjælp, og det er en stigning på 22 procent i forhold til året før*. Den problematik slipper Ford-ejere for, da Ford helt tilbage i 2007 løste problematikken med introduktionen af et nyt system til brændstofpåfyldning kaldet Ford Easy-Fuel.
Fords prisvindende Easy-Fuel er et enkelt dækselløst påfyldningssystem, der forhindrer påfyldning af forkert brændstof. Systemet er standard på alle Ford modeller fra Fiesta til Transit**. Easy-Fuel systemet har samtidig overflødiggjort tankdækslet, så situationen med at glemme sit tankdæksel på benzinstationen eller få brændstof på hænderne er elimeneret i samme omgang!
I Europa kommer hundredtusinder af bilister hvert år til at fylde forkert brændstof på deres bil ved et uheld. Fords ingeniører besluttede sig for at udvikle et nyt påfyldnings-system, der forhindrer fejlpåfyldning af brændstof med de skader, det kan forvolde for Ford-ejere.
Der er to klare fordele ved systemet. For det første fungerer systemet uden det traditionelle brændstofs-dæksel, der skal åbnes før tankning. Det betyder at føreren har berøring med færre dele, og mindsker risikoen for at få brændstof på fingrene.
Den anden fordel skyldes udviklingen af en særlig sluse til påfyldningsstudsen. Selve tankåbningen er designet efter de forskellige tankpistoler til henholdsvis diesel og benzin. Med Ford Easy-Fuel systemet, er det kun muligt at tanke med en pistol fra den brændstoftype, som bilen er beregnet til at køre på. En diesel-pistol kan altså ikke indføres i bilens tankåbning hvis denne kører på benzin og endnu vigtigere; en benzin-pistol kan ikke indføres i tankåbning på en dieselbil. Det giver en høj sikkerhed mod påfyldning af forkert brændstof i bilen.
Hvad med det manglende dæksel går det ikke ud over sikkerheden Nej, det er vigtigt at pointere at fraværet af brændstofsdækslet på ingen måde udgør en risiko. Slusen i tankåbningen består af et integreret, mekanisk låg samt en klap, som sammen sørger for, at systemet er ligeså tæt som et konventionelt tankdæksel.
Ford Easy-Fuel systemet blev præsenteret første gang på Frankfurt Motor Show tilbage i 2005. Samme år blev Ford Easy-Fuel systemet kåret til 'Idea of the Year' af bladet Autocar.
Se You-Tube video om hvordan Ford Easy-Fuel systemet virker: http://www.youtube.com/watch v=vLdBEtaSaSk&feature=youtu.be
* kilde: DR Nyheder, 6. marts 2013
** Easy-Fuel systemet er standard på følgende modeler: Fiesta, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C-MAX, Kuga, Mondeo, S-MAX, Galaxy, Ranger, Transit Custom, Tourneo Custom.
# # #
About Ford Motor Company
Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 171,000 employees and 65 plants worldwide, the company s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products, please visit http://corporate.ford.com.
Ford Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 47,000 employees at its wholly owned facilities and approximately 69,000 people when joint ventures and unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 24 manufacturing facilities (15 wholly owned or consolidated joint venture facilities and nine unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.
Læs mere her
tags: Europa, elbil, DR Nyheder, bilen, 2013, 2012, benzin, 2007, pistol, Motor, Europe, brændstof, Ford, Lincoln,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar