mandag den 13. maj 2013

Bosch mener at bilerne kan blive endnu mere brændstofeffektive

- Moderne teknik fra Bosch reducerer CO2-emissionen i alle segmenter
- De mest effektive motorer i den kompakte klasse er allerede i dag klar til 2020
- Naturgasmotorer sparer penge og hjælper med til at beskytte miljøet

Stuttgart Bosch-koncernen er overbevist om, at det er teknisk muligt at nå EU s CO2-emissionsmål for 2020 på 95 g pr. km. Vi arbejder på innovative løsninger med det formål at videreudvikle motorerne i alle bilklasser. Det er muligt at reducere brændstofforbruget yderligere, men det vil i nogle tilfælde give betragtelige ekstraomkostninger , oplyser Dr. Volkmar Denner, koncernchef hos Bosch og ansvarlig for forskning og udvikling hos Robert Bosch GmbH. Ud fra Bosch s synspunkt er det af afgørende betydning at betragte videreudviklingen af drivaggregatet ud fra et cost-benefit-perspektiv.

Inden for alle bilsegmenter ser Bosch et teknisk potentiale for at sænke CO2-værdierne yderligere og dermed beskytte miljøet og bevare ressourcerne. Kompakte biler opfylder allerede i dag kravene med den aktuelle teknologi. De mest avancerede dieseldrevne biler i dette segment udsender p.t. kun 81 g CO2 pr. km. Den mest avancerede benzindrevne bil klarer 99 g CO2 pr. km. Emissionsmålene for 2020 er for de kompakte bilers vedkommende inden for rækkevidde eller i nogle tilfælde allerede en realitet. Forbedringer af motoren kan reducere flådeværdierne yderligere.

Især i mellemklassebilerne er prisen et vigtigt kriterium. Derfor arbejder Bosch også på at gøre motorerne i dette segment endnu mere miljøvenlige og effektive, men samtidig til en overkommelig pris. Det kræver nye komponenter. Et eksempel er systemer, der effektivt kan genvinde bremseenergi og giver mulighed for en let elektrificering af drivaggregatet. Derfor vil yderligere bestræbelser i mellemklassebilerne også gøre det muligt at opfylde det meget ambitiøse EU-mål for 2020: Moderne dieselmotorer i denne klasse udsender i dag 105 g CO2/km, mens moder¬ne benzinmotorer udsender 115 g CO2/km.

Plug-in hybridsystemer forbedrer premiumsegmentet yderligere
For mange bilproducenter giver denne udvikling mening for kompakte biler og mellemklassebiler. Jo mere økonomiske de volumenstærke kompakte modeller i en bilflåde er, jo bedre kan emissionerne fra SUV erne nås. I bilerne i den dyre ende er det ikke længere nok blot at optimere forbrændingsmotoren for at nå CO2-målene. Yderligere besparelser kan opnås ved at reducere køremodstand og vægt yderligere. Samtidig udvikler Bosch som leverandør til bilindustrien effektive plug-in hybridsystemer, der gør det muligt at tilbagelægge op til 60 km rent elektrisk. Med disse systemer kan en SUV også reducere sin emission. Men det betyder også, at denne bilklasse vil koste mere. På den anden side har plug-in hybriden nye funktioner, der forbedrer premiumsegmentet yderligere. En bil med dette drivaggregat kører næsten støjfrit elektrisk, men har ikke desto mindre den samme rækkevidde som en bil med forbrændingsmotor. Drejemomentet i det ekstra elektriske drev giver endnu mere køreglæde pga. boosteffekten.

Ud over elektrificeringen af drivaggregatet ser Bosch også anvendelsesmuligheder for økonomiske naturgasmotorer i alle bilklasser. Naturgassystemer kan allerede i dag hjælpe med til at reducere CO2 ved lave ekstraomkostninger. Bosch-komponenter har her en teknisk fordel, sagde Denner. Forudsætningen for en yderligere markedspenetration er dog, at infrastrukturen udbygges betydeligt.

###

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I regnskabsåret 2012 havde koncernen ca. 306.000 ansatte og en omsætning på 52,5 milliarder euro. Siden starten af 2013 er der indført en ny struktur med fire virksomhedsområder Autoteknik, Industriteknik, Forbrugsgoder og Energi- og bygningsteknik. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 360 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2012 brugte Bosch ca. 4,8 milliarder euro på forskning og udvikling og anmeldte over 4.800 patenter på verdensplan. Det er Bosch-koncernens mål at øge livskvaliteten med produkter og serviceydelser med løsninger, der er innovative, nyttige og attraktive og dermed tilbyde teknik over hele verden, der er Invented for life .

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik . Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Mere information på www.bosch.dk, www.bosch-press.com

Læs mere her

tags: euro, bilindustri, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, 2013, EU, koncernchef, 2020, 2020, 2012, omsætning, virksomhed, benzin, penge, omkostninger, teknologi, energi, livskvalitet, brændstof, miljøvenlig, Bosch, miljø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar