torsdag den 23. maj 2013

EU gør ABS til motorcykler obligatorisk

Sikkerhed bliver standard

- EU gør ABS til motorcykler obligatorisk fra 2016
- Bosch har fremstillet 750.000 systemer, siden serieproduktionen gik i gang i 1994
- ABS kan forhindre en fjerdedel af alle alvorlige

Fra 2016 bliver ABS (blokeringsfri bremser) introduceret som standardudstyr i et stigende antal motorcykler inden for EU. I starten af marts vedtog EU nye regler i den anledning med det formål at reducere antallet af ulykker yderligere. Alene i 2011 blev ca. 5.000 motorcyklister dræbt på Europas veje. ABS som standard kan forhindre mere end en fjerdedel af alle alvorlige ulykker og ulykker, der koster menneskeliv sådan sammenfatter Gerhard Steiger fra ledelsen af Bosch Chassis Systems resultaterne af en ulykkesanalyse udført af Bosch. I de kommende år vil Bosch videreudvikle ABS trin for trin og supplere systemet med yderligere funktioner. Det er målet at opnå en omfattende beskyttelse af føreren i alle situationer, siger Steiger.

Bosch har fremstillet ABS til motorcykler siden 1994 og har siden da solgt ca. 750.000 systemer. I 2010 lancerede Bosch for første gang en ABS-generation, der var specielt udviklet til motorcykler, og samme år fik systemet den tyske automobilklub ADAC s pris Den Gule Engel i kategorien Innovation og miljø for sit bidrag til at øge sikkerheden.

Større sikkerhed for alle motorcykelklasser
Ifølge EU s nye regler skal alle motorcykler med en cylindervolumen på mere end 125 kubik være forsynet med et ABS-system. Det gælder for alle motorcykler med typegodkendelse efter 1. januar 2016 samt fra januar 2017 for alle nyindregistrerede modeller. Mindre tohjulede motorkøretøjer med en cylindervolumen større end 50 kubik skal enten have ABS eller et såkaldt kombineret bremsesystem. I sidstnævnte tilfælde etableres der en mekanisk forbindelse mellem for- og bagbremse, således at begge hjul altid nedsætter hastigheden ved opbremsning. Der sker dog ingen regulering af bremsetrykket hjulene kan fortsat blokeres. Efter den formelle ratifikation af Europa-Parlamentet og EU s ministerråd er reglerne nu blevet offentliggjort i EU-Tidende og træder dermed officielt i kraft.

Bosch har den rigtige løsning til alle ydelsesklasser
Bosch har siden 2010 fremstillet verdens til dato mindste og letteste ABS-system til motorcykler. Fra denne version af Bosch s bremsereguleringssystem generation 9 kan der leveres adskillige motorcykelvarianter. På basis af et standardiseret modul kan Bosch tilbyde løsninger, der er skræddersyet til alle motorcykelproducenters krav. ABS 9 light, der lanceres i starten af 2013, er startvarianten. Den sikrer blokeringsbeskyttelse af forhjulet og er derfor ideel til de billige motorcykler på de nye markeder i Asien, der ofte kun har en hydraulisk bremsekanal. Produktprogrammet omfatter også ABS 9 base med ABS-funktion på begge hjul, ABS 9 plus og ABS 9 enhanced med ekstra eCBS-funktion: Her er det tilstrækkeligt at betjene enten for- eller bagbremsen. ABS 9 enhanced aktiverer automatisk den anden bremse, uden at det er nødvendigt at justere bremsekraft eller tryk.

Andre innovationer fra Bosch s udviklingscenter for tohjulssikkerhed i Japan lanceres i 2013: I begyndelsen af året starter Bosch deres egen traction control-system, der forbedrer accelerationen på fedtet underlag, og off-road control en ekstra ABS-funktion, der justerer reguleringen af ABS og traktionskontrollen på underlaget. Ved kørsel på sand og grus giver dette f.eks. større sikkerhed, og samtidig kan man køre mere dynamisk. Motorcykelstabilitetskontrol vil fremover sikre optimal sikkerhed på store motorcykler. Dette system støtter for første gang i alle situationer altså også ved opbremsning og acceleration, når man drejer om hjørnet,

###

Fototekst:
Øget risiko for ulykker i vejkryds
Det sker igen og igen: Andre trafikanter undlader at spotte motorcykler, eller de lægger mærke til dem for sent. På et øjeblik, bliver motorcyklister nødt til at bremse hårdt og foretage undvigemanøvre. ABS forhindrer, at hjulene blokerer, selv når vejen er våd.

###

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser inden for områderne autoteknik, energi- og bygningsteknik, industriteknik samt forbrugsgoder. Ifølge foreløbige regnskabstal for 2012 havde koncernen mere end 306.000 ansatte og en omsætning på 52,3 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 350 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2012 brugte Bosch ca. 4,5 milliarder euro på forskning og udvikling og anmeldte over 4.700 patenter på verdensplan. Det er Bosch-koncernens mål at forbedre livskvaliteten med produkter og serviceydelser, der er innovative, nyttige og attraktive. På den måde tilbyder Bosch teknologi over hele verden, der er Invented for life .

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik . Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Flere informationer på www.bosch.com samt www.bosch-presse.de.

Læs mere her

tags: euro, 2010, 2011, Europa, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, 2013, EU, Asien, Japan, cyklist, dræbt, 2012, omsætning, virksomhed, 2016, ulykker, teknologi, energi, livskvalitet, Motor, Bosch, innovation, miljø, bremser,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar